Pārlekt uz galveno saturu

Neiroloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.01.2024 14:42:26
Par studiju kursu
Kursa kods:NUNK_010LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:3.00ECTS:4.50
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; NeiroloģijaMērķauditorija:Rehabilitācija; Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilga Ķikule
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Neiroloģijas un neiroķirurģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 37. korpuss; Hipokrāta iela 2, 7. nodaļa, 901. telpa, neuroatrsu[pnkts]lv, neuroatrsu[pnkts]lv, +371 67069653; +371 67536540
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas20
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas18
Kopā kontaktstundas28
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Teorētiskās priekšzināšanas nervu sistēmas anatomijā un fizioloģijā.
Mērķis:
Veicināt zināšanu apguvi par galveno nervu sistēmas slimību patoģenēzi, klīniskajām izpausmēm, ārstēšanas principiem un rehabilitācijas mērķiem to aprūpē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads neirozinātnē. Neiroloģijas disciplīnas uzdevumi. Nervu sistēmas attīstība, uzbūve un klīniskā anatomija: neironi, sinapses, neirotransmiteri, glijas šūnas. NS embionālās attīstības pamati. Papildus izmeklējumi neiroloģijā.Lekcijas1.00klīniskā bāze
2Smadzeņu asinsrites traucējumi: veidi, patoģenēze, riska faktori, galvenās klīniskās izpausmes. Cerebrovaskulāro saslimšanu ārstēšanas pamatprincipi. Rehabilitācijas uzdevumi un audiologopēdiskās terapijas risinājumi dažādos insulta aprūpes etapos.Lekcijas1.00klīniskā bāze
3Perifērās nervu sistēmas funkciju traucējumi. Kakla un plecu pinuma un to zaru bojājuma sindromi, elkoņa,plaukstas mononeiropātijas, to klīniskās izpausmes un biežākā etioloģija. Polineiropātijas. Guillaine- Barre sindroms, klīniskās izpausmes. Audiologopēdiskās terapijas risinājumi pacientiem ar perifērās nervu sistēmas bojājumu.Lekcijas1.00klīniskā bāze
4Kognitīvs deficīts un demence. Alcheimera slimība un citi demenču veidi. Klīniskās izpausmes, diagnostikas principi. Skalas un testi kognitīvo funkciju izvērtēsanai.Lekcijas1.00klīniskā bāze
5Paroksizmāli stāvokļi: epileptiskas un neepileptiskas lēkmes. Aprūpes un ārstēšanas pamatprincipi, neatliekamā palīdzība lēkmes laikā. Neiroinfekciju cēloņi, veidi un klīniskās pazīmes. Neiroinfekciju seku parādības, aprūpes uzdevumi un profilakse. Audiologopēda loma pacientu aprūpē.Lekcijas1.00klīniskā bāze
6Nervu sistēmas demielinizējošās slimības, to norise, izpausmes, rehabilitācijas aspekti. Motoneironu slimības. Amiotrofā laterālā skleroze – klīniskās izpausmes, aprūpes un ārstēšanas pamatprincipi. Audiologopēda loma pacientu aprūpē.Lekcijas1.00klīniskā bāze
7Galvas trauma. Glazgovas komas skala. Aprūpes un rehabilitācijas uzdevumi pacientiem ar traumatiskiem galvas smadzeņu bojājumiem. Hidrocefālija.Lekcijas1.00klīniskā bāze
8Galvassāpju klasifikācija (ICHD-3). Galvassāpju brīdinošie simptomi. Biežāko primāro galvassāpju riska faktori, terapijas principi un profilakse. Neiroonkoloģija – audzēju klasifikācija. Diagnostikas, ārstēšanas, aprūpes un rehabilitācijas principi.Lekcijas1.00klīniskā bāze
9Neiromuskulārās slimības. Myastenia gravis, muskuļu distrofijas, miopātijas – etioloģija, patoģenēze, klīnika, izmeklēšana, ārstēšanas iespējas un audiologopēdiskās terapijas principi.Lekcijas1.00klīniskā bāze
10Neiroloģijas slimības vēsture. Neiroloģiskā stāvokļa izmeklēšanas pamatprincipi. Neirālā kustību akta regulācija un kustību traucējumu sindromi - parēzes un paralīzes, to pazīmes. Centrālais un perifērais motoneirons. Aprūpes un rehabilitācijas uzdevumi pacientiem ar aktīvo kustību un pārvietošanās traucējumiem.Nodarbības1.00klīniskā bāze
11Sensorās sistēmas funkcionālā anatomija. Sensorās jeb maņu sistēmas bojājuma simptomi, to neiroloģiskā izmeklēšana. Sensoro traucējumu aprūpes un rehabilitācijas principi.Nodarbības1.00klīniskā bāze
12Smadzenīšu un vestibulārās sistēmas anatomija. Līdzsvara un koordinācijas traucējumi: ataksiju veidi un reibonis. Audiologopēdiskie risinājumi pacientu ar koordinācijas un līdzsvara traucējumiem aprūpē un rehabilitācijā.Nodarbības1.00klīniskā bāze
13Ekstrapiramidālās sistēmas anatomija. Ekstrapiramidālie kustību traucējumu sindromi: parkinsonisms un hiperkinēzes. Parkinsonisma un hiperkinēžu pacientu aprūpes un rehabilitācijas uzdevumi.Nodarbības1.00klīniskā bāze
14Kraniālie nervi (I). Ožas, redzes sistēmas bojājuma neiroloģiskie sindromi. Acs ābolu kustību regulācijas mehānisms Acs ābolu kustības traucējumi. Nistagms.Nodarbības1.00klīniskā bāze
15Kraniālie nervi (II). Mīmikas muskulatūras parēze (centrāla un peifēra). N.facialis dažādu līmeņu bojājuma sindromi. Audiologopēdiskās terapijas principi pacientiem ar mīmikas muskulatūras parēzi. Jušanas traucējumi sejā, to veidi. N.trigeminus bojājuma sindromi.Nodarbības1.00klīniskā bāze
16Kraniālie nervi (III). Vestibulārās un dzirdes sistēmas bojājuma neiroloģiskie sindromi. Kraniālo nervu IX,X,XI bojājuma sindromi: bulbāra un pseidobulbāra paralīze. N.accessorius un tā bojājuma sindromi. Dizartrijas, to klasifikācija, klīniskās izpausmes. Disfāgija.Rīšanas tests.Nodarbības1.00klīniskā bāze
17Galvas smadzeņu pusložu anatomija. Smadzeņu pusložu (pieres daivas, paura daivas, deniņu daivas un pakauša daivas) bojājuma simptomi. Afāziju veidi. Afāziju klasifikācija, izvērtēšana. Agnozija. Apraksija. Nolieguma sindroms.Nodarbības1.00klīniskā bāze
18Cerebrovaskulāras saslimšanas. Tranzitora išēmiska lēkme. Išēmisks insults. NIHSS. Modificētā Rankina skala. Dažādu cerebrālo artēriju (ACI, ACM, ACA, ACP, AB, AV, smadzenīšu artērijas) izslēgšanas sindromi. Reperfūzijas terapijas un sekundārās profilakses principi. Hemorāģisks insults, klīniskā aina, ārstēšanas principi.Nodarbības1.00klīniskā bāze
19Bērnu vecuma neiroloģiskās izmeklēšanas īpatnības. Bērnu cerebrālā paralīze – etioloģija, patoģenēze, klīniskās formas. Audiologopēdiskās terapijas risinājumi bērniem ar BCT.Nodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
● Novērtēt un interpretēt pacienta neiroloģiskos simptomus, komunikācijas un rīšanas traucējumus ● Patstāvīgi strādāt ar literatūru neiroloģijā.
Vērtēšanas kritēriji:
● Aktīva līdzdalība nodarbībās, diskusijās, mutisko atbilžu kvalitāte; ● Pārbaudes testu, kontroldarbu kvalitāte cikla laikā par apskatītajām tēmām; ● Prasme veikt neiroloģisko izmeklēšanu, interpretēt simptomus; ● Pārbaudes testu kvalitāte cikla laikā par apskatītajām tēmām
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā students spēj: ● Pēc anamnēzes un simptomiem aprakstīt un novērtēt pacientu ar neiroloģisku saslimšanu akcentējot valodas, runas, rīšanas un komunikācijas traucējumus un citus pavadošos neiroloģiskos simptomus; ● Aprakstīt biežāko neiroloģisko slimību etioloģiju, patoģenēzi un klīnisko ainu, kuru rezultāta attīstās audiologopēdiski traucējumi; ● Raksturot dažādus valodas un runas traucējumu veidus pacientiem ar neiroloģiskām saslimšanām; ● Izvirzīt un pamatot rehabilitācijas mērķus neiroloģiskiem pacientiem ar komunikācijas, runas, valodas, rīsanas traucējumiem.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studējošais pratīs: ● Novērtēt pacienta neiroloģisko stāvokli; ● Atpazīt neiroloģiskā bojājuma galvenos sindromus; ● Izvērtēt valodas un runas traucējumus; ● Noteikt rīšanas traucējumu pakāpi izmaktojot praksē pielietojamus testus; ● Izstrādāt audiologopēdiskās terapijas rehabilitācijas mērķus un pamatuzdevumus
Kompetences:Sekmīga studiju kursa apguves rezultātā studējošais spēj: ● Atpazīt biežāk sastopamo neiroloģisko slimību radītos audiologopēdiskos simptomus - valodas, runas, rīšanas un komunikācijas traucējumus, kā arī citus pavadošos neiroloģiskos simptomus, diferencēt tos un loģiski izskaidrot neiroloģisko diagnozi; ● Izstrādāt un pamatot audiologopēdiskās terapijas risinājumus rehabilitācijas mērķu sasniegšanai, kuri piemēroti konkrētai neiroloģiskai klīniskai situācijai
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Logina I., Smeltere E. – Neiroloģija shēmās// Avots: 2009. (izdevums akceptējams)
2Fuller G.- Neurological Examination Made Easy. Ch.Livingstone, Elsivier, Edinburg, London, N-Y, 2020.
3 Webb W. - Neurology for the Speech-Language Pathologist. 6th Edition Elsevier, 2017 
4Adams and Victor`s Principles of Neurology, 10th ed., McGrawHill, 2019.
5Mattle H., Mumenthaler M.Fundamentals of Neurology – an illustrated guide. 2nd ed. 2017. Thieme. Stuttgart.
6Gārša I. – Ievads neiroķirurģijā, Nac.medicīnas apgāds, 2000., 2008. (izdevums akceptējams)
Papildu literatūra
1Metodiskās rekomendācijas studentiem//RSU
2Current Diagnosis and Treatment Neurology, McGrawHill, 2019.
3H. Royden Jones Jr., Jayashri Srinivasan, Gregory J. Allam and Richard A. Bake. Netter's Neurology. 2020. ISBN-10: 1437702732
4Oxford Handbook Of Neurology. Oxford University Press, 2014.
5Supe I. – Rokasgrāmata neiroloģijā. Nac.medicīnas apgāds, 2004.
Citi informācijas avoti
1http://emedicine.medscape.com
2https://www.uptodate.com