.
Patoloģija sabiedrības veselības speciālistiem
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.08.2020 11:58:15
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PAK_041 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Patoloģija | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Štrumfa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Patoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | |||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka anatomija. Vēlamas priekšzināšanas normālajā fizioloģijā un histoloģijā vai šūnu bioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt topošajiem sabiedrības veselības speciālistiem pamata zināšanas un izpratni par biežāko slimību būtību, lai veidotu stabilu pamatu tālākajām studijām, epidemioloģiskās situācijas analīzei un zinātniskiem pētījumiem sabiedrības veselībā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Biežākie vispārīgie patoloģiskie procesi: iekaisums, asinsrites traucējumi un hipoksija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ieskats audzēju attīstībā, diagnostikā un terapijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Krūts patoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Ieskats biežāko kardiovaskulāro slimību patoģenēzē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Jēdziens par slimību kā procesu, diagnozi, patoģenēzi, komplikācijām un riska faktoriem. Šūnas bojājums un kompensatorie pielāgošanās procesi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Perifērās asinsrites traucējumi: tūska, tromboze, embolija, infarkts. Hipoksija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Akūta un hroniska iekaisuma būtība un izpausmes. Jēdziens par autoimūnajām slimībām. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Audzēju pamatīpašības. Jēdziens par biežākajām audzēju klasifikācijām: PVO un TNM klasifikācijas. Biežākie un sabiedrībā aktuālie audzēji. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
9 | Sirds un asinsrites slimības: ateroskleroze, arteriāla hipertensija, akūta un hroniska sirds un asinsrites mazspēja. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Ne-onkoloģiskās plaušu slimības. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Cukura diabēts. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Difūzās kaulu slimības: osteoporoze, osteomalācija. Locītavu slimības: osteoartrīts, reimatoīdais artrīts, podagra. Kalcija maiņas un D vitamīna traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Ieskats centrālās nervu sistēmas patoloģijā (CNS): vaskulāras slimības. Iekaisīgas un deģeneratīvas CNS slimības: encefalīts, meningīts, multiplā skleroze, Parkinsona slimība, Alcheimera slimība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Novecošanās, ārēju faktoru un uztura saistība ar slimību patoģenēzi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Kolokvijs. | Nodarbības | 2.00 | datorklase | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju laikā studentam jāapgūst tematiskajam plānam atbilstošie Patoloģijas katedras studiju materiāli. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa laikā pasniedzēji veic zināšanu pārbaudi ar īsu daudzatbilžu izvēles testu palīdzību. Studenti gada laikā atbilstoši nodarbību tematiskajam plānojumam kārto rakstiskus kolokvijus patoloģijā. Studiju kursa beigās studenti kārto rakstisku eksāmenu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students zinās un spēs argumentēti izskaidrot biežāko slimību un vispārīgu patoloģisku procesu būtību, cēloņus un riska faktorus, patoģenēzi un tās atspoguļojumu klīniskās norisēs, laboratorajos un attēldiagnostikas izmeklējumos, iespējamās komplikācijas un sekas, iznākumus, saistību ar sabiedrības veselības procesiem un to zinātnisku analīzi. Apgūstamie vispārīgie patoloģiskie procesi aptver iekaisuma un brūču dzīšanas, drudža, perifērās asinsrites traucējumu, hipoksijas, audzēju attīstības vispārīgos aspektus. Speciālās patoloģijas sadaļā studējošie apgūst kardiovaskulāro, plaušu, kaulu, centrālās nervu sistēmas, krūts dziedzera un biežāko endokrīno slimību patoģenēzes jautājumus kā pamatu tālākām studijām, izpratnei par klīnisko simptomu un laboratoro izmaiņu veidošanos un to atklāšanu, sabiedrības veselības analīzi. | ||||||||
Prasmes: | Students pratīs argumentēti izvērtēt biežāk sastopamo slimību patoģenēzi, saistīt to ar slimību klīniskajām izpausmēm un diagnostikas pamatiem, kā arī epidemioloģisku analīzi. Strudents pratīs praktiski rīkoties, lai organizētu ģimenes ārsta vai speciālista praksē nepieciešamos audu un/ vai laboratoros izmeklējumus, interpretētu un kritiski analizētu to rezultātus saistībā ar slimības kopējo ainu; pratīs interpretēt un organizēt minētos izmeklējumus zinātnisku pētījumu mērķiem. | ||||||||
Kompetences: | Iegūtās kompetences aptver dažādu orgānu un to sistēmu slimību patoģenēzi, rada izpratni par organismā notiekošajiem patoloģiskajiem procesiem kā klīnisko izpausmju pamatu un kalpo kā bāze tālākajām klīniskajām studijām klīnisko kompetenču iegūšanai un izpratnei. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | RSU Patoloģijas katedras docētāju sagatavotie oriģinālie mācību materiāli e-studijās. |