.
Neonatoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:04.08.2020 10:02:14
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PEK_005 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Pediatrija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Grope | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Pediatrijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Vienības gatve 45, pkrsu[pnkts]lv, +371 67621730 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Humanitāro un sociālo zinību disciplīnās, kas attīsta studējošo kritiski radošās domāšanas prasmes, izpratni par cilvēku kā dzīvu būtni un tā nozīmi sabiedrībā. Svešvalodās (krievu, angļu vai vācu, latīņu). Preklīniskajās disciplīnās: cilvēka anatomijā, fizioloģijā, šūnu un medicīniskajā bioloģijā, mikrobioloģijā, embrioloģijā, ģenētikā, parazitoloģijā, medicīniskajā un biofizikā, medicīniskajā ķīmijā, histoloģijā. Medicīnas terminoloģijā latviešu, angļu, krievu un latīņu valodās. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursā „Neonatoloģija” studējošais apgūst padziļinātas zināšanas par bērnu perinatālajā un neonatālajā periodā, biežāk sastopamajām patoloģijām, organisma strukturālajām un funkcionālajām īpatnībām, augšanu un attīstības likumsakarībām, veselības veicināšanas principiem. Studiju kurss veido nepieciešamās prasmes un attieksmi šo zināšanu pielietošanai, uzsākot studiju kursus „Bērnu slimības I - IV” | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads perinatoloģijā un neonatoloģijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Jaundzimušo bērnu adaptācijas īpatnības, robežstāvokļi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Priekšlaicīgi dzimis bērns, tā fizioloģiskās īpatnības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Laikus dzimis bērns, tā fizioloģiskās īpatnības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Dzeltes neonatālā periodā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Hemolītiskā anēmija, hemorāģiskais sindroms neonatālā periodā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Biežākās CNS patoloģijas jaundzimušajiem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Elpošanas sistēmas darbības traucējumi jaundzimušajiem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Infekcijas perinatālā periodā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Asfiksija perinatālā periodā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Neonatālā perioda bērna kopšana. Jaundzimušo refleksi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Jaundzimuša bērna reanimācijas pasākumi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Klīniskā gadījumu ar uzdevumiem sagatavošanu (esošs pacients vai klīniskais gadījums) – neonatālā perioda pacients. Klīniskajā gadījumā ar uzdevumiem ietverts: • Vesela bērna novērtējums, atbilstoši vecumam normām, bērna ēdienkartes sastādīšana, profilaktisko pasākumu kopuma apzināšana, atbilstoši vecumam, veselības veicināšanas pasākumu plāna sastādīšana; • Klīniskā gadījuma prezentācija. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Klātienē: Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences kontroli pie pacienta, kontroldarbos un kolikvijos nodarbību laikā (esejas, daudzizvēļu kontroles jautājumi, situācijas uzdevumi u.c.) diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā, patstāvīgā darba kontrolē, rakstiska ieskaitē cikla beigās. Tiešsaitē: Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude, zināšanu, prasmju un kompetenču kontrole notiek ar klīnisko gadījumu analīzes starpniecību, Zoom diskusijās mazās grupās, rakstiska ieskaitē cikla beigās, kas sastāv ko klīniskā gadījuma analīzes un individuālas, vai mazās grupās Zoom diskusijas ar studējošo. Jaukta tipa nodarbības: Darbs notiek mazās grupās, grupām mainoties rindas kārtībā klātienes nodarbībai. Secīgi – klātienes grupas patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetenču kontroli pie pacienta, attālināti nodarbinātajām grupām zināšanu, prasmju un kompetenču kontrole notiek ar klīnisko gadījumu analīzes starpniecību. Secīgi, katras nodarbības laikā visas grupas tiek apvienotas tiešsaistē pacientu un klīnisko gadījumu kopīgai analīzei un pastāvīgā darba novērtēšanai. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa „Neonatoloģija” prasību izpildes studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus: Raksturot perinatoloģijas un neonatoloģijas vietu medicīnā. Novērtēt anamnēzes īpatnību nozīmi neonatālajā periodā, izprast jaundzimušo bērnu adaptācijas īpatnības un atpazīt robežstāvokļus; izprast priekšlaicīgi dzimuša, laikā dzimuša un pārnēsāta jaundzimušā bērna fizioloģiskaas īpatnības; atpazīt asfiksiju perinatālajā periodā, neonatālu encefalopātiju, hipotoniosku jaundzimušo, krampjus neonatālajā periodā, kā arī dzelti, hemolītisko anēmiju un hemorāģisko sindromu neonatālajā periodā; izprast biežākās CNS patoloģijas jaundzimušajiem, elpošanas sistēmas darbības traucējumus jaundzimušajiem; atpazīt infekcijas perinatālajā periodā, šoku neonatālajā periodā un izpratīs šoka neatliekamo terapiju; zināt neonatālās farmakoloģijas pamatprincipus un neatliekami lietojamo medikamentu izvēli. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kurss pilnveido mācīšanās prasmi, pētīšanas iemaņas un spējas pielietot iegūtās zināšanas praksē. Studiju kurss sniedz kompetenci izprast un pielietot studiju kursā apgūtos pamatjēdzienus. Studiju kurss pilnveido izziņas un metodoloģiskās prasmes. Pēc studiju kursa apguves studējošais pratīs formulēt atslēgas vārdus, orientēsies mācību grāmatās un interneta datu bāzēs, lai atrastu nepieciešamo informāciju par bērnu perinatālā un neonatālā periodā. | ||||||||
Kompetences: | Studējošais pratīs savākt anamnēzi, veikt klīnisko izmeklēšanu novērtējot novirzes no normas, varēs noteikt perinatālā un neonatālā perioda biežākās patoloģijas, nozīmēt izmeklējumus un sastādīt sākotnējo ārstēšanas plānu, konsultēt māti aprūpes un profilakses jautājumos, rezultātus dokumentēt pacienta apskates protokolā un ziņot par to kolēģiem, lietojot medicīnā pieņemto terminoloģiju, ievērojot ētikas principus un prasības fizisko personu datu aizsardzībai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Lekciju materiāls. | ||||||||
2 | Mācību metodiskie materiāli Pediatrijā. | ||||||||
3 | Modificētās slimību vēstures shēma MF studentiem. RSU Pediatrijas katedra. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kliegman R. M., Behrman R.E., Jenson H. B. Stanton B. F. Nelson Textbook of Pediatrics. 21th ed. Elsevier Saunders, 2019; | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | DynaMed |