.
Bērnu slimības I (bērnu gastroenteroloģija, bērnu pulmonoloģija)
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:04.08.2020 10:06:00
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PEK_025 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Pediatrija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Grope | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Pediatrijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Vienības gatve 45, pkrsu[pnkts]lv, +371 67621730 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Humanitāro un sociālo zinību disciplīnās, kas attīsta studējošo kritiski radošās domāšanas prasmes, izpratni par cilvēku kā dzīvu būtni un tā nozīmi sabiedrībā. Svešvalodās (krievu, angļu vai vācu, latīņu). Preklīniskajās disciplīnās: cilvēka anatomijā, fizioloģijā, šūnu un medicīniskajā bioloģijā, mikrobioloģijā, embrioloģijā, ģenētikā, parazitoloģijā, medicīniskajā un biofizikā, medicīniskajā ķīmijā, histoloģijā, farmakoloģijā. Medicīnas terminoloģijā latviešu, angļu, krievu un latīņu valodās. Studiju kurss – “Mācība par veselu bērnu”. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursā „Bērnu slimības I (bērnu gastroenteroloģija, bērnu pulmonoloģija)” studējošais apgūst bērnu elpceļu un gremošanas trakta biežāk sastopamās slimības, to izcelsmi, norisi, diferenciāldiagnozi, ārstēšanu un profilaksi. Studiju kurss veido nepieciešamās prasmes un attieksmi šo zināšanu pielietošanai uzsākot studiju kursus „Bērnu slimības II - IV”. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Gremošanas sistēmas biežākās slimības un sindromi. Disbakteriozes problēmas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Pārtikas alerģija. Minerālvielu un vitamīnu vielmaiņa. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Malabsorbcijas sindroms. Maldigestija un malabsorbcija, kas asociējas ar dobuma gremošanas traucējumiem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Žults ceļu biežākās slimības. Kairinātas zarnas sindroms. Iekaisīgas zarnu slimības bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Elpceļu obstrukcijas sindromi (stridors, sēkšana). Bronhiālā astma. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Pneimonijas. Akūti bronhīti bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Atopijas izpausmes bērnu vecumposmā (atopisks dermatīts, pārtikas alerģija, alerģisks rinīts, anafilakse). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Biežākās recidivējošās un honiskās elpceļu slimības (cistsikā fibroze, ne CF- bronhektāzes, GEAS ar respiratorām izpausmēm, PCD, imūndeficīti). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošā patstāvīgais darbs ietver: 1. klīniskā gadījumu ar uzdevumiem sagatavošanu (esošs pacients vai klīniskais gadījums) – pulmonoloģija, bērnu gastroenteroloģija. 2. Klīniskajā gadījumā ar uzdevumiem ietverts: • Noteiktas patoloģijas pacienta klīniskā gadījuma analīze izmantojot uz problēmām orientētas slimību vēstures shēmu; • Literatūras apskata sagatavošana atbilstoši klīniskajam gadījumam; • Biežāk lietoto medikamentu apskats ar devām un blaknēm; • Klīniskā gadījuma prezentācija. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Klātienē: Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences kontroli pie pacienta, kontroldarbos nodarbību laikā (esejas, daudzizvēļu kontroles jautājumi, situācijas uzdevumi u.c.) diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā, patstāvīgā darba kontrolē, kumulatīva atzīme studiju kursa noslēgumā. Tiešsaistē: Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude, zināšanu, prasmju un kompetenču kontrole notiek ar klīnisko gadījumu analīzes starpniecību, Zoom diskusijās mazās grupās, rakstiska ieskaitē cikla beigās, kas sastāv ko klīniskā gadījuma analīzes un individuālas Zoom diskusijas ar studējošo. Jaukta tipa nodarbības: Darbs notiek mazās grupās, grupām mainoties rindas kārtībā klātienes nodarbībai. Secīgi – klātienes grupas patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetenču kontroli pie pacienta, attālināti nodarbinātajām grupām zināšanu, prasmju un kompetenču kontrole notiek ar klīnisko gadījumu analīzes starpniecību. Secīgi, katras nodarbības laikā visas grupas tiek apvienotas tiešsaistē pacientu un klīnisko gadījumu kopīgai analīzei un pastāvīgā darba novērtēšanai. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa „Bērnu slimības I” prasību izpildes studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus: 1. Raksturot un klasificēt gremošanas sistēmas biežākās slimības, salīdzināt maldigestiju un malabsorbciju, kas asociējas ar dobuma gremošanas traucējumiem; izprast žults ceļu biežākās slimības. 2. Nosaukt un raksturot elpošanas orgānu izmeklēšanas metodes; atpazīt elpceļu obstrukcijas sindromu; paskaidrot akūtu bronhītu, pneimonijas un bronhiālās astmas īpatnības bērniem; izskaidrot biežākās recidivējošās un hroniskās elpceļu slimības bērniem. | ||||||||
Prasmes: | Izmeklēt bērnu ar gastroenteroloģiskām vai pulmonoloģiskām saslimšanām, izveidot klīnisku slēdzienu, kā arī izdarīt secinājumus pēc iegūto rezultātu apkopošanas, veikt nepieciešamās ārstnieciskās un preventīvās darbības iegūtās kompetences līmenī. Studējošais pratīs nozīmēt pamata laboratoros izmeklējumus un izvērtēt atbilžu rezultātus, izšķirot normu un patoloģiju tipisku slimību gadījumos, nozīmēt pamata instrumentālās un funkcionālās izmeklēšanas metodes un izvērtēt iegūtos rezultātus. | ||||||||
Kompetences: | Studējošais bērnu gastroenteroloģijā un pulmonoloģijā būs kompetents savākt anamnēzi, veikt klīnisko izmeklēšanu, novērtēt slimnieka stāvokli, strukturēti formulēt pacienta problēmas, piedāvājot tām savas kompetences robežās risinājumus diagnostikā, diferenciāldiagnostikā, ārstēšanā un prevencijā, aprakstīt novēroto slimības vēsturē un ziņot par to kolēģiem, lietojot medicīnā pieņemto terminoloģiju, ievērojot ētikas principus un prasības fizisko personu datu aizsardzībai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Lekciju materiāls. | ||||||||
2 | Mācību metodiskie materiāli Pediatrijā. | ||||||||
3 | Modificētās slimību vēstures shēma MF studentiem. RSU Pediatrijas katedra. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kliegman R. M., Behrman R.E., Jenson H. B. Stanton B. F. Nelson Textbook of Pediatrics. 21th ed. Elsevier Saunders, 2019; | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | DynaMed |