.
Bērnu slimības IV
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.09.2022 14:04:05
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PEK_058 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Pediatrija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Grope | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Pediatrijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Vienības gatve 45, pkrsu[pnkts]lv, +371 67621730 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 18 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 36 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Humanitāro un sociālo zinību disciplīnās, kas attīsta studējošo kritiski radošās domāšanas prasmes, izpratni par cilvēku kā dzīvu būtni un tā nozīmi sabiedrībā. Svešvalodās (krievu, angļu vai vācu, latīņu). Preklīniskajās disciplīnās: cilvēka anatomijā, fizioloģijā, šūnu un medicīniskajā bioloģijā, mikrobioloģijā, embrioloģijā, ģenētikā, parazitoloģijā, medicīniskajā un biofizikā, medicīniskajā ķīmijā, histoloģijā. Medicīnas terminoloģijā latviešu, angļu, krievu un latīņu valodās. Klīniskajās disciplīnās atbilstoši MF studiju programmām, studiju kursi “Mācība par veselu bērnu”, “Neonatoloģija”, “Bērnu slimības I – III”, “Bērnu infekcijas slimības”. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursā „Bērnu slimības IV” studējošais apgūs neonatoloģiju, endokrinoloģiju, kardioloģiju, reimatoloģiju, gastroenteroloģiju, pulmonoloģiju, nefroloģiju, hematoloģiju, sarežģīto un retāk sastopamo slimību patoģenēzi, klīniskās izpausmes, ārstēšanu, profilaksi un diferenciāldiagnozi, neatliekamos stāvokļus bērnu ārsta praksē un to neatliekamo terapiju, manipulācijas, kā arī apgūst bērna primārās veselības aprūpes pamatprincipus, apkopojot iepriekšējās zināšanas. Studējošie apgūst arī biežāko kardinālo simptomu kompleksus bērnu infekcijas slimībās. Studiju priekšmets veido nepieciešamās prasmes un attieksmi šo zināšanu un prasmju pielietošanai uzsākot studijas rezidentūrā pediatrijā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Šoks neonatālā periodā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Endokrīno dziedzeru slimības jaundzimušo periodā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Ārstnieciskā uztura modelis bērniem ar dažādām gremošanas sistēma orgānu patoloģijām. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Vadošo sindromu algoritms bērnu gastroenteroloģijā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Ārējās elpošanas funkciju praktiskā noteikšana bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Hipertenzija bērnu vecumā. EKG īpatnības bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Leikēmijas bērnu vecumā – terapijas algoritmi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Locītavu sindroms bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Difūzās saistaudu sistēmas slimības bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Pubertātes traucējumi. Dzimumdiferenciācijas traucējumu diagnostiskais algoritms. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | 1. un 2. tipa cukura diabēta īpatnības bērniem, dinamiskā novērošana, ārstēšana, komplikācijas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Nefrotiskais sindroms. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Biežākās patoloģijas, kas saistās ar hematūriju, proteīnūriju, hipertenzijas sindromu. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
14 | Ādas – gļotādu simptomu komplekss. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
15 | Limfātiskā sistēma un ģeneralizēta limfadenopātija. Neiroloģisko simptomu komplekss. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
16 | Drudzis bez lokalizētiem simptomiem bērniem, neskaidras etioloģijas drudzis. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
17 | Muskuļu – skeleta simptomu komplekss. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
18 | Praktiskās iemaņas klīniskā darbā KPR bērniem dažādos vecuma periodos. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošā patstāvīgais darbs ietver: • Klīniskā gadījuma ar uzdevumiem sagatavošanu – pediatrijas subspecialitātē, pēc studējošā izvēles. Klīniskajā gadījumā ar uzdevumiem ietverts: Vesela bērna novērtējums, atbilstoši vecumam normām, bērna ēdienkartes sastādīšana, profilaktisko pasākumu kopuma apzināšana, atbilstoši vecumam, veselības veicināšanas pasākumu plāna sastādīšana; Klīniskā gadījuma prezentācija. • Studējošā “Portfolio” izstrādi – vienotas formas studiju un praktiskā darba apkopojumu, kurā iekļautas studiju laikā iegūtās atziņas, prasmes un iemaņas. Studējošā Portfolio ietver: Studējošā patstāvīgo darbu ar pacientiem; Patstāvīgus literatūras izpētes rezultātus (atziņas, jaunumus medicīnā un pediatrijas specialitātē, pētījumus); Praktisko iemaņu/manipulāciju apguves pašnovērtējumu un pasniedzēja novētējumu; Studējošā attieksmes un uzvedības novērtējumu un pašnovērtējumu; Citas ar pediatrijas nozari saistītas aktivitātes (voluntēšanu, konferenču apmeklējumu utml.). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences kontroli pie pacienta, kontroldarbos un kolokvijos nodarbību laikā (esejas, daudzizvēļu kontroles jautājumi, situācijas uzdevumi u.c.) diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā, patstāvīgā darba kontrolē, rakstiskā ieskaitē cikla beigās. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (OSKE) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa „Bērnu slimības IV” prasību izpildes studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus: Raksturot šoka īpatnības neonatālā periodā. Aprakstīt endokrīno dziedzeru slimības jaundzimušo periodā. Raksturot ārstnieciskā uztura modeļus bērniem ar dažādām gremošanas sistēmas orgānu patoloģijām un vadošo sindromu algoritmu bērnu gastroenteroloģijā bērniem. Raksturot I un II tipa cukura diabēta manifestācijas īpatnībām dažādos bērnu vecumos. Raksturot dzimumattīstības traucējumus. Aprakstīt ārējās elpošanas funkciju praktisko noteikšanu bērniem, pneimoniju īpatnības bērniem saistībā ar imūno sistēmu. Raksturot locītavu sindromu bērniem, hipertensiju bērnu vecumā. Aprakstīt iegūto un iedzimto sirdskaišu diferenciālo diagnostiku. Raksturot difūzās saistaudu sistēmas slimības bērniem. Aprakstīt leikēmijas terapijas algoritmus. Raksturot izplatītākās nieru slimības, kas saistās ar hematūriju, proteīnūriju, hipertenzijas sindromu. Raksturot nefrotisko sindromu bērniem. Klasificēt neatliekamos stāvokļus bērna ārsta praksē, paskaidrot kardiopulmonālās reanimācijas, sadzīves un medikamentozo intoksikāciju īpatnības bērnu vecumā. Paskaidrot neatliekamās palīdzības rīcības shēmu. Raksturot biežākos kardinālos simptomus bērnu infekcijas slimībās. Raksturot hipertenziju dažādos bērna vecumos, kā arī aprakstīt iedzimto sirdskaišu diferenciāldiagnostiku. | ||||||||
Prasmes: | Izmeklēt veselu un slimu bērnu, klīniskā slēdziena veidošana, kā arī izdarīt secinājumus pēc iegūto rezultātu apkopošanas, veikt nepieciešamās ārstnieciskās un preventīvās darbības iegūtās kompetences līmenī. Studējošais pratīs sastādīt neatliekamās terapijas rīcības plānu bērniem un jaundzimušajiem pie neatliekamiem stāvokļiem, ārstnieciskā uztura modeļus bērniem ar dažādām gremošanas sistēmas orgānu patoloģijām, nozīmēt neatliekamo terapiju cukura diabēta pacientam, nozīmēt ārējās elpošanas funkciju noteikšanu un neatliekamo terapiju pacientam ar astmu, veikt locītavu mērījumus un kustīguma izmeklējumus. Lietot racionālās antibakteriālās terapijas principus bērniem un diagnosticēt variablas infekcijas slimības bērnu vecumā izmantojot kardinālo simptomu kompleksus. | ||||||||
Kompetences: | Studējošais būs kompetents savākt anamnēzi, veikt klīnisko izmeklēšanu, novērtēt slimnieka stāvokli, strukturēti formulēt pacienta problēmas, piedāvājot tām savas kompetences robežās risinājumus diagnostikā, diferenciāldiagnostikā, ārstēšanā un prevencijā, aprakstīt novēroto slimības vēsturē un ziņot par to kolēģiem, lietojot medicīnā pieņemto terminoloģiju, ievērojot ētikas principus un prasības fizisko personu datu aizsardzībai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Lekciju materiāls. | ||||||||
2 | Mācību metodiskie materiāli Pediatrijā. | ||||||||
3 | Modificētās slimību vēstures shēma MF studentiem. RSU Pediatrijas katedra. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kliegman R. M., Behrman R.E., Jenson H. B. Stanton B. F. Nelson Textbook of Pediatrics Elsevier Saunders, 2019 | ||||||||
2 | Mhairi G. MacDonald, Martha D. Mullett, Mary M.K. Seshia. Avery's Neonatology: Pathophysiology and Management of the Newborn, Lippincott Williams & Wilkins, April 2018 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Cochrane Library DynaMed PubMed Science Direct |