Pārlekt uz galveno saturu

Medicīnas psiholoģija, krīžu psiholoģija un psihoterapijas pamati

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.01.2024 15:14:54
Par studiju kursu
Kursa kods:PMUPK_013LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:3.00ECTS:4.50
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Laura Valaine
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kristapa iela 30, pmpkatrsu[pnkts]lv, +371 67210989
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas48
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Studentam vajadzētu iegūt zināšanas par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību, attīstīt iemaņas terapeitisku attiecību veidošanā ar pacientiem un iemaņas psiholoģiskā atbalsta sniegšanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Saskarsmes jēdziens, saskarsmes veidi, to klasifikācijas iespējas, saskarsmes pamatfunkcijas. Prasme klausīties. Aktīvā un pasīvā klausīšanās. Atšķirīgais. Runāšana. Empātija, simpātija, antipātija saskarsmē. Emociju loma saskarsmē. Līdzestības noteicošie faktori. Ētikas jautājumi, veidojot ārstnieciskās attiecības ar pacientu. Saskarsmes klasifikācija pēc Ē.Berna transakcijas teorijas.Nodarbības1.00auditorija
2Personības jēdziens. Psihes funkcionēšanas topogrāfiskais un strukturālais modelis. 1. Personības definīcijas 2. Personības izpratne klasiskajā Z.Freida (psihoanalītiskajā) teorijā: psihes topogrāfiskais un strukturālais modelis 3. Personības izpratne mūsdienu psihodinamiskajā teorijā 4. Personības teoriju salīdzinājums psihoterapeitiskā skatījumā 5. Priekšstats par personības traucējumiem: konflikta un deficīta modeļiNodarbības1.00auditorija
3Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa. Psihoseksuālā un epiģenētiskā attīstības teorija, psihosociālās (Ēriksons) krīzes. Ego psiholoģija. (Z.Freids). Patības psiholoģija. (H.Kohuts). Afektu teorija. Objektattiecību teorija, mātes – bērna attiecību nozīme bērna psihiskajā attīstībā. (M.Kleina, M.Mālere).Nodarbības1.00auditorija
4Psihiskie aizsardzības mehānismi. Personības funkcionēšanas līmeņi un personības rakstura organizācijas tipi. 1. Nobriedušie un nenobriedušie psihiskie aizsardzības mehānismi 2. Mūsdienu psihodinamiskās teorijas priekšstats par cilvēka personības funkcionēšanas līmeni (pēc O.Kernberga, N.MakViliams): psihotiskais, robežlīmenis un neirotiskais 3. Izpratne par dažādām personības rakstura organizācijas tipiem: depresīvs, mānisks, mazohistisks, histērisks, atkarīgs, obsesīvi-kompulsīvs, paranoīds.Nodarbības1.00auditorija
5Psihoterapijas jēdziens. Mērķi. Indikācijas. Kontrindikācijas. Psihoterapijas teorijas. Priekšstats par psihoterapijas procesu (izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādāšanas fāze, noslēguma fāze). Transference kontrtransference, rezistence. Medicīniskas psihoterapijas virzieni un organizācijas formas. Psihoanalītiska un psihodinamiskā (dziļā veida) psihoterapija.Nodarbības1.00auditorija
6Psihoterapijas tehnikas un veidi. Psihoanalītiskā un psihodinamiskā psihoterapija. 1. Psihodinamiskās psihoterapijas tehnikas: klausīšana, klarifikācija, konfrontācija, interpretācija; (mācību filmas analīze). 2. Psihodinamiskās (psihoanalītiskās) psihoterapijas salīdzinājums ar kognitīvi biheiviorālo terapiju un psihofarmakoterapiju: īstermiņa un ilgtermiņa efektivitāte.Nodarbības1.00auditorija
7Kognitīvi biheiviorālā terapija. Informācijas sniegšanas nozīmīgums pacientam. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. 1. Kognitīvi biheiviorālās terapijas tehnikas 2. Individuālā, pāru, ģimenes psihoterapija: indikācijas un īpatnības, mācību filmas analīze 3. Priekšstats par grupu psihoterapiju: atbalsta un psihodinamiskās grupas, grupas dinamika un indikācijas Atbalsta psihoterapija, tās pamatprincipi un tehnikas.Nodarbības1.00auditorija
8Bērnu un pusaudžu psihoterapija. Bērnu secība ģimenē. (pēc R.Ričardsona). 1. Smilšu un spēļu terapija bērnu psihoterapijas praksē 2. Pusaudžu psihoterapijas īpatnības.Nodarbības1.00auditorija
9Biopsihosociālais modelis medicīnā, galvenās psihosomatiskās teorijas, aleksitīmijas koncepts. Stress, tā tipi. Somatizācija. Emocijas, afekti, to fizioloģiskā loma, psihofizioloģiskā klasifikācija. Bio-psiho-patoloģiskais ievainojamības modelis: agrīnā bērnības emocionāla distresa ietekme uz emocionālo un somatisko traucējumu rašanas risku pieaugušā vecumā (Egle un Hardta pētījuma secinājumi).Nodarbības1.00auditorija
10Krīzes jēdziens, definīcijas, krīžu veidi, klasifikācijas. Sociālās un interpersonālās problēmas, kā krīzes iespējamie ierosinātāji. Krīzes erozijas modelis. Lomu spēles. 1. Krīzes jēdziens, definīcijas 2. Attīstības, eksistenciālas un traumatiskas krīzes 3. Krīžu savstarpējā mijiedarbība 4. Krīzes erozijas modelis un palīdzības iespējas dažādās krīzes fāzēs.Nodarbības1.00auditorija
11Izdegšanas sindroms. 1. Izdegšanas jeb izsīkuma sindroma (Burn out) pazīmes un cēloņi 2. Izdegšanas profilakse un ārstēšana.Nodarbības1.00auditorija
12Eksāmens (rakstiskā veidā).Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Iepazīties ar atbilstošu literatūru pirms katras nodarbības, sagatavot jautājumus. Sagatavot klīnisko gadījumu aprakstus par pacientiem no savas prakses, atbilstoši nodarbības tēmai. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studentu zināšanu vērtēšanas kritēriji: I. Zināšanas – spēja definēt 60%: 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (15%) 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (15%) 3. Audiologopēda – pacienta attiecību veidošanas principi (15%) 4. Ģimenes sistēma, tās radītie emocionālie traucējumi, to nozīme bērnu runas traucējumu izcelsmē (15%) II. Prasmes: 40%: 1. Audiologopēda – pacienta attiecību veidošanas pamati, komunikācija ar dažādos līmeņos funkcionējošiem pacientiem (20%) 2. Audiologopēda – pacienta atbalsta terapijas elementi (10%) 3. Prasme strādāt ar ģimeni, prasme parādīt vecākiem, ka bērna simptoms ir ģimenes simptoms (ja tas tā ir) (10%) Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles: • Video materiāla analīze un/vai • Klīniskā gadījuma apraksts un/vai • Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai • Daudz atbilžu tests un/vai • Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu. 2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes: -izcili nokārtots sarppārbaudījums; -100% nodarbību un lekciju apmeklējums; -aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs. VAI Sagatavota prezentācija par a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti iegūs zināšanas par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību, pamatzināšanas par psihoterapijas procesu un kompetenci logopēda-pacienta terapeitisku attiecību veidošanā.
Prasmes:Studējošie attīstīs prasmi veidot terapeitiskas attiecības ar pacientu un iegūs iemaņas psiholoģiskā atbalsta sniegšanā.
Kompetences:Studenti spēs analizēt bioloģisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu slimību etioloģijā un patoģenēzē. Izprast un analizēt psihoterapijas nepieciešamību pacientiem ar runas traucējumiem, izprast diagnostikas kritērijus un kombinētas terapijas nepieciešamību.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023
2Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023
3Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023
4Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023
5Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022
6Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022
7What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022
8Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021
9Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018
10The 8 things that end childhood too soon: what clinicians should know, 30.06.2017
11S.Omārova - Cilvēks runā ar cilvēku. Saskarsmes psiholoģija. Kamene. 2009. (izdevums akcpetējams)
12A.Utināns. Cilvēka psihe Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 568 lpp. (izdevums akceptējams)
13J.Kulbergs - Dinamiskā psihiatrija. Jumava. 2001. (izdevums akceptējams)
Papildu literatūra
1B.Luban-Plozza, W.Poldinger ,F.Kroger. Psychosomatic Disorders in General Practice. Springler – Verlag. 1992.
2Goleman, Daniel. Tava emocionālā inteliģence. Rīga : Jumava, 2019.
3J.Kovel. A Complete Guide to Therapy. From Psychoanalysis to Behavior Modification. Penguin Books. 1991.
4D.Brown, J.Pedder. Introduction to Psychotherapy. Routledge. 2010.