Pārlekt uz galveno saturu

Psihoterapijas pamati

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:22.08.2023 11:04:27
Par studiju kursu
Kursa kods:PMUPK_027LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; AnatomijaMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Gunta Ancāne
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kristapa iela 30, pmpkatrsu[pnkts]lv, +371 67210989
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas30
Kopā kontaktstundas30
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas30
Kopā kontaktstundas30
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Veicināt zināšanu apguvi par psihiskās veselības kritērijiem un to lomu fizisko traucējumu un slimību profilaksē. Sniegt zināšanas personību teorijā; par personības funkcionēšanas līmeņiem, personības struktūrām. Sniegt zināšanas par emocionāli traumējošajiem aspektiem ēšanas traucējumu ārstēšanas laikā un personības ietekmi uz tiem, un terapeitiskiem faktoriem uztura speciālista-pacienta attiecībās.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Personības jēdziens. Psihes funkcionēšanas topogrāfiskais un strukturālais modelis, tā anatomiski – fizioloģiskais pamats.Nodarbības1.00auditorija
2Personības attīstība un veselība no dažādu teoriju viedokļa. Psihiskie aizsardzības mehānismi.Nodarbības1.00auditorija
3Personības rakstura organizācijas struktūras. Psihotiskais funkcionēšanas līmenis, raksturīgie aizsardzības mehānismi.Nodarbības1.00auditorija
4Neirotiskais funkcionēšanas līmenis, raksturīgie aizsardzības mehānismi. Robežlīmeņa funkcionēšanas līmenis, raksturīgie aizsardzības mehānismi.Nodarbības1.00auditorija
5Psihoterapijas jēdziens. Psihoterapijas teorijas. Psihosomatiskā medicīna un psihoterapija salīdzinājumā ar psihiatriju un medikamentozo terapiju.Nodarbības1.00auditorija
6Psihodinamiskā psihoterapija psihosomatikā (indikācijas, kontrindikācijas), psihoterapijas process (izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādāšanas fāze, nobeiguma fāze).Nodarbības1.00auditorija
7Psihodinamiskā psihoterapija psihosomatikā. Transference, kontrtransference, rezistence.Nodarbības1.00auditorija
8Atbalsta psihoterapija dažādās medicīnas specialitātēs. Kognitīvi biheiviorālā terapija. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. Bērnu un pusaudžu psihoterapija.Nodarbības1.00auditorija
9Terapeitiskas uztura speciālista - pacienta attiecības. Psihoterapijas principi pacientiem ar ēšanas traucējumiem.Nodarbības1.00auditorija
10Pacientu ar ēšanas traucējumiem gadījumu apskate. Jautājumi. Eksāmens (rakstisks).Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Personības jēdziens. Psihes funkcionēšanas topogrāfiskais un strukturālais modelis, tā anatomiski – fizioloģiskais pamats.Nodarbības1.00auditorija
2Personības attīstība un veselība no dažādu teoriju viedokļa. Psihiskie aizsardzības mehānismi.Nodarbības1.00auditorija
3Personības rakstura organizācijas struktūras. Psihotiskais funkcionēšanas līmenis, raksturīgie aizsardzības mehānismi.Nodarbības1.00auditorija
4Neirotiskais funkcionēšanas līmenis, raksturīgie aizsardzības mehānismi. Robežlīmeņa funkcionēšanas līmenis, raksturīgie aizsardzības mehānismi.Nodarbības1.00auditorija
5Psihoterapijas jēdziens. Psihoterapijas teorijas. Psihosomatiskā medicīna un psihoterapija salīdzinājumā ar psihiatriju un medikamentozo terapiju.Nodarbības1.00auditorija
6Psihodinamiskā psihoterapija psihosomatikā (indikācijas, kontrindikācijas), psihoterapijas process (izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādāšanas fāze, nobeiguma fāze).Nodarbības1.00auditorija
7Psihodinamiskā psihoterapija psihosomatikā. Transference, kontrtransference, rezistence.Nodarbības1.00auditorija
8Atbalsta psihoterapija dažādās medicīnas specialitātēs. Kognitīvi biheiviorālā terapija. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. Bērnu un pusaudžu psihoterapija.Nodarbības1.00auditorija
9Terapeitiskas uztura speciālista - pacienta attiecības. Psihoterapijas principi pacientiem ar ēšanas traucējumiem.Nodarbības1.00auditorija
10Pacientu ar ēšanas traucējumiem gadījumu apskate. Jautājumi. Eksāmens (rakstisks).Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Sagatavot klīnisko gadījumu aprakstus par pacientiem no savas prakses, atbilstoši nodarbības tēmai. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
I. Zināšanas – spēja definēt: 60%: 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (20%) 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (20%) 3. Terapeitisku uztura speciālista - pacienta attiecību veidošanas principi (20%) II. Prasmes: 40%: 1. Terapeitisku uztura speciālista - pacienta attiecību veidošanas pamati (20%) 2. Uztura speciālista - pacienta atbalsta psihoterapijas elementi (20%). Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles: • Video materiāla analīze un/vai • Klīniskā gadījuma apraksts un/vai • Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai • Daudz atbilžu tests un/vai • Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu. 2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes: -izcili nokārtots sarppārbaudījums; -100% nodarbību un lekciju apmeklējums; -aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs. VAI Sagatavota prezentācija par a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti spēs analizēt ēšanas traucējumu emocionālos etiopatoģenētiskos faktorus, spēs aprakstīt indikācijas psihoterapijai pacientiem ar ēšanas traucējumiem.
Prasmes:Studenti pratīs atpazīt indikācijas pacientiem ar ēšanas traucējumiem un spēs veidot terapeitiskas attiecības ar pacientiem.
Kompetences:Izprast un analizēt psihoterapijas nepieciešamību pacientiem ar ēšanas traucējumiem, izprast diagnostikas kritērijus un kombinētas terapijas nepieciešamību.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Women at higher risk for inflation-related stress, 24.05.2023
2Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023
3Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023
4Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023
5Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023
6Epigenetics, satiety, and predictive markers of obesity, 27.02.2023
7Emotional eating tied to risk for diastolic dysfunction, 19.01.2023
8Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022
9What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022
10Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022
11Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021
12Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018
13The 8 things that end childhood too soon: what clinicians should know, 30.06.2017
14Artūrs Utināns - Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 568 lpp. (akceptējams izdevums)
15B.Luban-Plozza, W.Poldinger, F.Kroger – Psych osomatic Disorders in General Practice. Springler – Verlag. 1992. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1J.Kovel. A complete guide to therapy. From psychoanalysis to behaviour modification. Penguin Books. 1976.
2Dennis Brown, Jonathan Pedder, & Anthony Bateman. Introduction to Psychotherapy. Taylor and Francis, 2010.
3Gunta Ancāne. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomatiska izpratne//Latvijas Ārsts.- 2004. Nr1.- 40- 43.
4Gunta Ancāne. Ķermeņa un psihes saistība//Psiholoģijas Pasaule.-2004.-Nr.1-38.-43.lpp.
5Gunta Ancāne. Psihosomatiskās medicīnas definīcija un īsa tās ideju attīstības vēsture// Psiholoģijas Pasaule. 2004. 2. 36- 40.
6Gunta Ancāne, D.Šmite, A.Ancāns. Emocionāla distresa un muskuloskeletālas disfunkcijas mijiedarbība pacientiem ar hroniskām muguras lejasdaļas sāpēm/ /Zinātniskie raksti: 2006.g.medicīnas nozares pētnieciskā darba publikācijas. RSU.-Rīga, 2007. 86.-96.lpp.
7Gunta Ancāne, Andrejs Ancāns. Stress 21.gadsimtā. Kā palīdzēt sev un pacientiem. Latvijas Ārsts. 2, 2009, 10-15.
8Gunta Ancāne. Krīze, phenomenon ranularum un psihiskā veselība. Latvijas ārsts, 2009, 12, 10-13.