.
Psihosomatiskā medicīna
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:22.08.2023 12:49:35
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PMUPK_028 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Anatomija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Gunta Ancāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kristapa iela 30, pmpkrsu[pnkts]lv, +371 67210989 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nervu sistēmas anatomija un fizioloģija. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir pilnveidot studentu zināšanas psihosomatiskajā medicīnā, veicināt izpratni par psihosomatisko traucējumu un slimību attīstību un izpausmēm, kā arī sniegt priekšstatu par psihoterapijas pielietošanas iespējām šo traucējumu un slimību ārstēšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Biopsihosociālais modelis medicīnā. Biopsihopatoloģiskais ievainojamības modelis. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Personība, tās jēdziens. Psihiskie aizsardzības mehānismi, to klasifikācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Personības funkcionēšanas līmeņi. Neirotiskais, robežlīmeņa, psihotiskais funkcionēšanas līmenis. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Komunikācijas īpatnības ar dažādā līmenī funkcionējošiem pacientiem. Piemēru analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Psihosomatiskās medicīnas ideju vēsture. Psihosomatisko traucējumu un slimību izcelsme, simptoma psihodinamiskā izpratne. Jūtas, emocijas, to loma somatizācijas procesā. Klīniskie piemēri. Psihosomatiskās ģimenes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Narcistiska, antisociāla (psihopātiskā) personības struktūra. Piemēri, komunikācijas īpatnības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Šizoīda, paranoīda personības struktūra. Piemēri, komunikācijas īpatnības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Histēriska, atkarīga, mazohistiskā personības struktūra. Piemēri, komunikācijas īpatnības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Obsesīvi-kompulsīva, depresīva, māniska personības struktūra. Piemēri, komunikācijas īpatnības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Stress, tā jēdziens. Atbalsta terapijas pamatprincipi. Rakstisks eksāmens (tests). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Pacientu gadījumu aprakstu izstrāde, to analīze, ieteicamās literatūras apgūšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | I. Zināšanas – spēja definēt: 60%: 1. Terapeitiskas fizioterapeita – pacienta attiecības, darbs ar pacientiem emocionālā krīzē, sliktas prognozes paziņošana (20%) 2. Psihosomatisko traucējumu un slimību izcelsme, simptoma psihodinamiskā izpratne (20%) 3. Personības struktūru tipi (20%). II. Prasmes: 40%: 1. Terapeitisku fizioterapeita – pacienta attiecību veidošanas principi, dažādu personības struktūru gadījumā (20%) 2. Fizioterapeita – pacienta atbalsta psihoterapijas elementi (20%). Automātiskā eksāmena ieskaitīšana: 1. 100% nodarbību apmeklējums UN 2. Students ir aktīvs diskusiju un lomu spēļu dalībnieks. 3. Pēc docētāja norādījuma – uzrakstīta eseja 5 – 6 lapu apmērā, kurā tiek veikta analīze par docētāja uzdotajiem jautājumiem. VAI Sagatavota prezentācija par: a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti iegūs zināšanas par psihisko, somatisko un sociālo procesu mijiedarbību, sociālo procesu lomu psihosomatisko traucējumu un slimību etioloģijā un patoģenēzē un psihoterapeitiskajiem ārstēšanas veidiem un iespējām. | ||||||||
Prasmes: | Studenti pratīs analizēt pacientu slimību klīniskajos piemēros emocionālo, somatisko un sociālo faktoru mijiedarbību, sociālo faktoru lomu psihosomatisko traucējumu un slimību etiopatoģenēzē. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēs analizēt bioloģisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu slimību etioloģijā un patoģenēzē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Women at higher risk for inflation-related stress, 24.05.2023 | ||||||||
2 | Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023 | ||||||||
3 | Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023 | ||||||||
4 | Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023 | ||||||||
5 | Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023 | ||||||||
6 | Epigenetics, satiety, and predictive markers of obesity, 27.02.2023 | ||||||||
7 | Emotional eating tied to risk for diastolic dysfunction, 19.01.2023 | ||||||||
8 | Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022 | ||||||||
9 | Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022 | ||||||||
10 | What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022 | ||||||||
11 | German survey on assisted suicide: how to handle this? Where should caution be exercised?, 16.09.2022 | ||||||||
12 | Social isolation, Loneliness tied to death, MI, stroke: AHA, 4.08.2022 | ||||||||
13 | Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021 | ||||||||
14 | Why men need mind-body medicine now more than ever, 2.04.2020 | ||||||||
15 | Doctor – Patient relationship, 20.06.2019 | ||||||||
16 | Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018 | ||||||||
17 | The 8 things that end childhood too soon: what clinicians should know, 30.06.2017 | ||||||||
18 | Stress and depression mediated by single brain protein, 20.11.2014 | ||||||||
19 | How the brain responds to trauma, 24.09.2014 | ||||||||
20 | H.I. Kaplan, B. J. Sadock Comprehensive textbook of psychiatry, VII in Vol 2 pp 2804. | ||||||||
21 | McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press. | ||||||||
22 | Post-traumatic stress disorder: symptom profiles in men and women, 2003 | ||||||||
23 | Physical symptoms and physician-experienced difficulty in the physician –patient relationship, 1.05.2001 | ||||||||
24 | Luban- Plozza, W Poldinger, F. Kroger. Psychosomatic disorders in General practice. Springer Verlag. 1992. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Utināns. Cilvēka psihe Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 205.568 lpp. | ||||||||
2 | G.Ancane, D.Smite. Die Bedeutung emotionaler Belastung für das Schmerz- syndrom bei Patienten mit chronischem Kreuzschmerz. Ärztliche Psychotherapie 1/2011., 49.-54. | ||||||||
3 | Lyle E. Bourne, Jr,, Nancy Felipe Russo Psychology Behaviors in Context. W. W. Norton.1998. |