.
Psihiatrija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:04.03.2021 15:57:22
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PUNK_018 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.00 | ECTS: | 4.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Psihiatrija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ļubova Renemane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Psihiatrijas un narkoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Tvaika iela 2, pnkrsu[pnkts]lv, +371 67080131 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 5 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 40 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Psiholoģijā – attīstības un medicīniskajā psiholoģijā (krīzes reakcijas fāzes, psiholoģiskie aizsargmehānismi, personības struktūra). Medicīnas ētikā – (ētisko jautājumu specifikā psihiatrijā). Sabiedrības veselībā – (riska faktori, profilakses veidi, veselības veicināšanas iespējas). Neiroloģijā – (centrālās un perifērās nervu sistēmas traucējumi, ekstrapiramidālie sindromi). | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem zināšanas par psihisko traucējumu un slimību izplatību, etioloģiju, patoģenēzi, klīniskiem simptomiem, diagnostiku un norisi (pēc SSK-10), psihiatrijas neatliekamo stāvokļu ārstēšanu, ārstēšanas medikamentoziem un psiholoģiskiem pamatprincipiem, psihisko slimību profilaksi un pacientu sociālo rehabilitāciju primārajā aprūpē; sniegt zināšanas par psihiatriskā aprūpes dienesta organizāciju, darbību, tās ētiskiem un juridiskiem principiem, kompetenču sadalījumu starp dažādiem speciālistiem un psihiski slimo pacientu aprūpes plānošanu un organizēšanu. Apgūt zināšanas par psihiatriskās palīdzības organizāciju, garīgo slimību simptomiem un sindromiem, norisi. Mācēt komunicēt ar pacientiem saudzējoši, atbilstoši un izglītojoši. Garīgās veselības aprūpes sistēma Latvijā. Psihisko traucējumu klasifikācija pēc SSK-Psihisko traucējumu klīniskās izpausmes, norise: organiski un somatogēni psihiski traucējumu. Šizofrēnijas spektra traucējumi, afektīvie traucējumi. Neirozes un somatoformi traucējumi, personības traucējumi, psihisko traucējumu farmakoloģiskā ārstēšana un ergoterapijas izmantošanas iespējas psihiatriskajā klīnikā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vispārējā (klīniskā) psihopataloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Šizofrēnijas spektra traucējumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Afektīvie traucējumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Bērnu un pusaudžu psihiatrija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Psihisko traucējumu klasifikācija. Psihiatriskās palīdzības organizācija Latvijā. Pacienta intervēšana un klīniskā apraksta noformēšana psihiatrijā. Vispārējā psihopatoloģija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Šizofrēnija, šizotipiskie traucējumi un murgi. Klīniskās izpausmes un ārstēšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Neirotiskie, ar stresu saistītie un somatoformie traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Afektīvo traucējumu klīnika un ārstēšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Psihiskie traucējumi neiroloģiski un somātiski slimiem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Attīstības, uzvedības un emocionālie traucējumi bērniem un pusaudžiem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Psihoaktīvo vielu izraisītie psihiskie traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Organiskie psihiskie traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti patstāvīgi apgūst praktisko darbu teorētisko daļu izmantojot RSU e-studijas materiālus, lekcijā doto informāciju, ieteikto papildus literatūru. Pacientu klīniskā stāvokļa aprakstu novērtējums. Nodarbību gaitā tiek pārbaudīti un apspriesti grupā patstāvīgo darbu rezultāti. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studenti patstāvīgi apgūst teorētisko daļu, izmantojot RSU e-studiju materiālus, lekcijā doto informāciju un ieteikto papildus literatūru. Nodarbību gaitā tiek pārbaudīti patstāvīgo darbu rezultāti un apspriesti grupā. Noslēguma eksāmens ir kumulatīvais. Kumulatīvam eksamenam nepieciešami vertējumi katrā nodarbībā. Kumulatīva eksmana sekmīgai nokārtošanai nepieciešams: 1. sekmīgi atbildēt uz daudzizvēlēs testa jautājumiem katrā nodarbībā 2. jāiesniedz e-studijās klīnisko gadījumu interpretācijas aprakstu un/vai nodarbības laikā demonstrēto pacienta interpretācijas aprakstu; saņemt pozitīvu novērtējumu (Kopumā divi klīniskie gadījumi par 1 nodarbību). 3. sagatavot un sekmīgi aizstāvēt vienu tematisko prezentāciju, prezentāciju tēmas ir ievietotas e-studijās. Katrs punkts tiek vērtēts ar atzīmi 10 ballu sistēmā, eksāmena vērtējums tiek noteikts kā katru punktu vidējo izvērtēto atzīmi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Spēj izklāstīt garīgās aprūpes organizāciju Latvijā, māk aprakstīt psihiatrisko traucējumu izplatību, etioloģiju, iespējamos profilaktiskos pasākumus, formulē klīniskos simptomus un garīgo slimību diagnostiku un norisi (pēc SSK-10), var definēt ētiskos un juridiskos psihisko slimību aprūpes aspektus. | ||||||||
Prasmes: | Spēj demonstrēt māku iejūtīgi un atbilstoši komunicēt ar garīgi slimu personu; atrast, atpazīt un aprakstīt slimības simptomus, pamatot ergoterapijas nepieciešamību un novērtēt slimības dinamiku ergoterapijas gaitā. Attīstīt iemaņas sadarboties ar pārējiem ārstnieciskās komandas dalībniekiem. | ||||||||
Kompetences: | Spēj novērtēt pacienta psihisko stāvokli, pamatot lēmumu par ergoterapijas metodes nepieciešamību pacientam. Spēj mācīt pacientam radīt izpratni par viņa kaiti un pamatot terapijas nepieciešamību. Prot sadarboties ar pārējām terapijā iesaistītajām personām, radoša, ētiska pieeja ergoterapijas metožu pielietošanā psihiatriskajā klīnikā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Semple D, Smyth R. Oxford Handbook of Psychiatry, third edition, Oxford University Press, Oxford, 2013. | ||||||||
2 | Harrison, Paul Geddes, John Sharpe, Michael Lecture Notes : Lecture Notes : Psychiatry (10th Edition). Wiley-Blackwell, Hoboken, NJ, USA, 2011 http://site.ebrary.com/lib/rsub/docDetail.action?docID=1051… | ||||||||
3 | E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča, I. Ķiece, I. Zārde, Ņ. Bezborodovs. Šizofrēnijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2014.g., 43 lpp. (elektroniska kopija atrodama www.estudijas.rsu.lv) | ||||||||
4 | E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča, G. Ancāne, I. Ķiece, Ņ. Bezborodovs. Depresijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2015.g., 52 lpp. (elektroniska kopija atrodama www.estudijas.rsu.lv) | ||||||||
5 | Rancāns E., Tērauds E., Zaļkalns J., Riževa I., Tirāns E., Taube M. Depresijas un neirotisko traucējumu diagnostikas un ārstēšanas rekomendācijas ģimenes ārstiem. RSU Psihiatrijas un narkoloģijas katedra. Rīga, 2012.g. 32 lpp. (elektroniska kopija atrodama www.estudijas.rsu.lv) | ||||||||
6 | R. Andrēziņa, E. Tērauds. Praktiskā psihofarmakoterapija. Rīga, 2015.g. 40 lpp. | ||||||||
7 | The ICD-10 Classification of Mental and Behavioral Disorders, World Health Organization, Geneva, 1992. http://site.ebrary.com/lib/rsub/docDetail.action?docID=1022… | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kaplan & Sadocks. Synopsis of Psychiatry, Editors B.J.Sadock, V.A.Sadock. – 10th ed. – Philadelphia; Williams & Wilkins, 2007. | ||||||||
2 | D. Goldberg, L. Gask, R. Moriss. Psychiatry in Medical Practice. 3rd edition. Routledge, 2008 | ||||||||
3 | E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča. Bipolāri afektīvo traucējumu diagnostikas un ārstešanas vadlīnijas. 2. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2016.g., 48 lpp. | ||||||||
4 | R. Andēziņa, E. Tērauds, L. Ķevere, Ņ. Bezborodovs. Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroma (UDHS) diagnostikas un korekcijas vadlīnijas bērniem un pusaudžiem. RSU Psihiatrijas un narkoloģijas katedra. Rīga 2014.g., 31 lpp. (elektroniska kopija atrodama www.estudijas.rsu.lv) | ||||||||
5 | Eglītis I. (1982) Vispārīgā psihopatoloģija. Zvaigzne, Rīga. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.nimh.nih.gov/health/index.shtml | ||||||||
2 | http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/schizophrenia.html#cat57 | ||||||||
3 | Latvijas Universitāte (2009) Garīgās veselības aprūpes māsas pamatspecialitāte. Pieejams no: http://talakizglitiba.lv/sites/default/userfiles/file/MPIC%… | ||||||||
4 | Psihiskā veselība Latvijā 2016. gadā. Tematiskais ziņojums. SPKC. 17.izdevums Rīga. 2017. |