Pārlekt uz galveno saturu

Administratīvās tiesības

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:30:01
Par studiju kursu
Kursa kods:PZK_001LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:5.00ECTS:7.50
Zinātnes nozare:Tiesību zinātnesMērķauditorija:Politikas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Lidija Juļa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)10Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas20
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas40
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nepieciešamas priekšzināšanas valsts pārvaldes pamatos.
Mērķis:
Veicināt teorētisko zināšanu kopuma izveidi par jautājumiem, kuri saistīti ar: 1. administratīvo tiesību nozari; 2. amatpersonu kompetenci (pienākumi, tiesības, atbildība); 3. administratīvo procesu valsts un pašvaldību iestādēs; 4. administratīvā procesa izskatīšanas stadijām; 5. lēmuma apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību. Ar patstāvīgo darbu palīdzību pilnveidot prasmi teorētiskās zināšanas pielietot praktisko uzdevumu izpildīšanas procesā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Administratīvo tiesību priekšmets un pamatjēdzieni. • Administratīvo tiesību zinātnes priekšmets; • Privāto un publisko tiesību nošķiršanas teorijas; • Administratīvo tiesību priekšmets, tā struktūra.Lekcijas2.00auditorija
2Administratīvo tiesību avoti. • Administratīvo tiesību avotu jēdziens un veidi; • Administratīvo tiesību normu veidi; • Objektīvās un subjektīvās tiesības. Rīcības brīvība.Lekcijas2.00auditorija
3Valsts pārvaldes iekārta un principi. • Valsts pārvaldes jēdziens un klasifikācija. Neatkarīgās iestādes; • Padotības formas; • Valsts pārvaldības principi.Nodarbības2.00auditorija
4Tiešās pārvaldes institucionālā sistēma. • Ministru kabineta loma tiešās pārvaldes institucionālajā sistēmā; • Ministrija; • Citas ciešās pārvaldes iestādes.Nodarbības2.00auditorija
5Pastarpinātās pārvaldes institucionālā sistēma. • Pastarpinātās pārvaldes iestādes; • Pašpārvaldes jēdziens. Pašvaldības jēdziens; • Pašvaldību loma un vieta valsts pārvaldes īstenošanā; • Pašvaldību patstāvīgās funkcijas.Lekcijas2.00auditorija
6Valsts amatpersonas. • Valsts amatpersonas jēdziens. Valsts pārvaldes amatpersonu hierarhija; • Valsts civildienesta jēdziens, tā uzdevumi un tiesiskais regulējums; • Disciplinārās atbildības jēdziens. Valsts civildienesta ierēdņa atbildības regulējums; • Interešu konflikta novēršana valsts amatpersonu darbībā.Lekcijas2.00auditorija
7Deleģēšana, sabiedrības līdzdalība un sabiedrība valsts pārvaldē. • Valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšana. Deleģēšanas līgums; • Sabiedrības līdzdalības veidi. Līdzdarbības līgums; • Sadarbība valsts pārvaldē. Sadarbības līgums; • Biedrības un nodibinājumi, to uzdevumi un atbildība.Lekcijas2.00auditorija
8Kontrole un pārbaude valsts pārvaldē. • Kontroles principi, uzdevumi un veidi; • Iekšējā kontrole. Pārvaldes lēmuma pārbaude. Iekšējais audits; • Ārējā kontrole. Parlamentārā kontrole. Valsts kontrole. Prokuratūra. Ombuds.Nodarbības2.00auditorija
9Piespiešana valsts pārvaldē un administratīvā atbildība. • Piespiedu līdzekļu veidi; • Administratīvi preventīvie līdzekļi; • Administratīvās atbildības jēdziens, tās norobežošana no citiem tiesiskās atbildības veidiem; • Administratīvais pārkāpums kā administratīvās atbildības pamats. Administratīvā pārkāpuma sastāvs; • Administratīvie sodi un to veidi; • Administratīvo sodu uzlikšanas procesa specifika.Nodarbības2.00auditorija
10Administratīvais process. • Administratīvais akts un faktiskā rīcība; • Administratīvo aktu veidi; • Administratīvā procesa principi; • Administratīvā procesa gaita iestādē; • Objektīvās izmeklēšanas princips; • Administratīvā akta spēkā esamība un atcelšana; • Administratīvās tiesas procesa atšķirības no civilprocesa; • Administratīvā akta un tiesas sprieduma izpilde.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Katras lekcijas sākumā tiek doti kontroljautājumi par iepriekšējās lekcijas tēmu. Vēlams pirms lekcijas pārskatīt attiecīgās tēmas obligāto literatūru. Mājas darbi ar konkrētu uzdevumu došanu; • izstrādāt un sagatavot kopsavilkumu (saturā jābūt: problēma, problēmas rašanās cēloņsakarība, problēmas risinājums) vai procesuālā dokumentu projektus, atbilstoši uzdevumam; • uz katru semināru (atbilstošu lekciju plānojumam) sagatavot prezentāciju, būt gatavam prezentēt (ar prezentācijas slaidu palīdzību jāatspoguļo teorētiskās atziņas un to atspoguļojums praksē). Atsevišķi tiks vērtēta arī prasme izklāstīt savu domu citiem saprotamā veidā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās, atbilžu kvalitāte praktiskajās nodarbībās; laikus iesniegti, kvalitatīvi izpildīti rakstiskie mājas darbi; patstāvīgais darbs – mājas uzdevumi, paškontroles jautājumi, eksāmens – rakstveida.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pārzinās administratīvo tiesību avotus un to piemērošanas būtību. Spēs norobežot administratīvos aktus no citiem tiesību aktiem.
Prasmes:Prasmes analizēt, sintezēt un izvērtēt Administratīvā procesa tiesību vietu un lomu darbā, izkopt zinātniski -pētnieciskās iemaņas. Komunikācijas prasmes – diskutēt par administratīvā procesa problemātiku, demonstrēt sociālās prasmes un emocionālo inteliģenci. Veidot argumentāciju un prasmi uzklausīt viedokļus. Ievirze tālākās mācīšanās prasmēm – pastāvīgi strukturēt savu mācīšanos, analizēt savu zināšanu līmeni un to racionāli papildināt, atlasīt un izvērtēt literatūras avotus. Konstatēt un noformulēt problemātiku, atrast cēloņsakarības, t.i., problēmas „sakni” un piedāvāt konstruktīvus problēmas risinājumus. Citas vispārējās prasmes – uzņemties atbildību par saviem lēmumiem un darbību, pieņemt kritiski izvērtētus lēmumus un rast risinājumus iepriekš neparedzētos un mainīgos apstākļos, pielāgoties jaunām situācijām un būt atvērtam pārmaiņām, uzņemties vadību un iniciatīvu un atbildēt par sekām, ievērot ētikas normas, demonstrēt plašas vispārējās zināšanas un kompetences. Pilnveidot prasmi uzklausīt atšķirīgus viedokļus.
Kompetences:Spēja veikt konkrētus ar administratīvo procesu saistītus uzdevumus, spēja izmantot zināšanas un prasmes profesionālajā un personīgajā attīstībā. Tiesību normu piemērošana ne tikai “mehāniski”, bet atbilstoši sabiedrības interesēm un prioritātēm, tādā veidā sintezējot prasmes strādāt ar normatīvo aktu bāzi un tiesību izpratni kopumā. Piedāvāt ne tikai formālus administratīvo tiesību nozares problēmjautājumu risinājumus, bet rast tādus risinājumus, kas kalpotu sabiedrības (vietējās kopienas) vēlmēm un prioritātēm, kā arī uzlabotu valsts pārvaldi kopumā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Briede J., Danovskis E., Kovaļevska A. Administratīvās tiesības. Mācību grāmata. Otrais izdevums. Tiesu namu aģentūra, 2021. 384 Lpp
2Dišlers K. Ievads Administratīvo tiesību zinātnē. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2002.
3Briede J., Danovskis E., Kovaļevska A. Administratīvās tiesības. Mācību grāmata. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2016.
4Administratīvo pārkāpumu tiesības. Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi / autoru kolektīvs E.Danovska un G.Kūtra zinātniskajā redakcijā. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2020.
5Administratīvās atbildības reformas ceļvedis / Grāmatžurnāls. Rīga: Jurista Vārds, tematiskais laidiens (Nr.50/51/52, 17.12.2019)
Papildu literatūra
1Danovskis E. Publisko un privāto tiesību dalījuma nozīme un piemērošanas problēmas Latvijā. Rīga: Latvijas Vēstnesis, 2015.
2Vispārējie tiesību principi: tiesiskā drošība un tiesiskā paļāvība. Valsts pārvalde. Bizness. Jurisprudence. Autoru kolektīvs Ringolda Baloža vadībā. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2017.