.
Attīstības stratēģijas: Vašingtonas konsenss un Pekinas modeļa rašanās
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:29:27
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PZK_142 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.00 | ECTS: | 4.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Starptautiskā politika; Politika | Mērķauditorija: | Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Mārtiņš Vargulis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 18 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas priekšzināšanas politikas ekonomikas jautājumos. | ||||||||
Mērķis: | Šajā kursā tiks aplūkotas ekonomikas (maz)attīstības teorijas, koncentrējoties uz politisko ekonomiku. Tā kritiski izvērtēs empīriskus pierādījumus, lai izprastu ekonomiskās un politiskās attīstības procesu galvenās iezīmes dažādās valstīs. Lai to izdarītu, šajā kursā tiks izmantotas ekonomikas teorijā balstītās analītiskās sistēmas, kas aplūko personu, uzņēmumu un sabiedrību ražošanas faktoru uzkrāšanas noteicošos faktorus un tiks vērtētas šo sistēmu atbilstība ekonomiskās attīstības pamatcēloņu diagnosticēšanai. Visbeidzot, tā izmantos valstu gadījumu pētījumus, lai attīstītu izpratni par to, kā teorijas un empīrikas saprātīga izmantošana var sniegt norādes ekonomikas un pārvaldības reformām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Industriālā revolūcija un lielā diverģence. Ekonomikas attīstības galvenie jautājumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ekonomikas izaugsmes tradicionālie modeļi. Faktoru akumulācija un ‘Solova atlikums'. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Decomposing Growth | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Vašingtonas konsensa noriets? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Vašingtonas konsenss | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Tirgus nepilnības. "Externality" | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Tirgus nepilnību loma ekonomikas attīstībā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Tirgus nepilnības | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Institucionāla pieeja | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Idejas un līderi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Institūcijas vs idejas un līderi? | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Industriālā politika I | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Industriālā politika II | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Atgriešanās pie valstu izpētes – reformu vērtējums | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Kursa sekmīgai pabeigšanai studenti aktīvi piedalās diskusijās un semināra uzdevumu veidošanā, pamatojoties uz izlasīto, kursa aprakstā norādīto literatūru. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Darbs un prezentācijas semināros 50%. Eksāmens/eseja 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izpratne par ekonomikas un politikas attīstības procesu galvenajām iezīmēm dažādās valstīs. | ||||||||
Prasmes: | Pielietot analītiskās sistēmas, kas aplūko personu, uzņēmumu un sabiedrību ražošanas faktoru uzkrāšanas noteicošos faktorus. | ||||||||
Kompetences: | Spēja izvērtēt un attīstīt izpratni par ekonomikas un pārvaldes reformām un ekonomikas sistēmu attīstību cēloņiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mokyr, Joel, “The European Enlightenment, the Industrial Revolution, and Modern Economic Growth,” European University Institute, Florence, 2007. | ||||||||
2 | Acemoglu, Daron, Simon Johnson, and James A. Robinson. 2002. “The Rise of Europe: Institutional Change and Economic Growth,” American Economic Review, 95(3): 546-579. | ||||||||
3 | Charles I. Jones, “The Facts of Economic Growth,” NBER Working Paper No. 21142, May 2015. | ||||||||
4 | Easterly, William and Ross Levine. (2001). “What have we Learned from a Decade of Empirical Research on Growth? It’s Not Factor Accumulation: Stylized Facts and Growth Models,” World Bank Economic Review, 15(2): 177-219. | ||||||||
5 | Rodrik, D., & World Bank. (2006). Goodbye Washington Consensus, Hello Washington Confusion? A Review of the World Bank's "Economic Growth in the 1990s: Learning from a Decade of Reform". Journal of Economic Literature, 44(4), 973-987. | ||||||||
6 | Easterly, William. (2001). The Elusive Quest for Growth: Economists’ Adventures and Misadventures in the Tropics. Cambridge, MA: MIT Press, Chapters 1, 2, and 3. | ||||||||
7 | Hardin, Garrett. (1968). “The Tragedy of the Commons,” Science, (162): 1243-1248 | ||||||||
8 | Liebowitz, S. J.; Stephen E. Margolis. (1994). “Network Externality: An Uncommon Tragedy,” Journal of Economic Perspectives, Vol. 8(2): 133-150 | ||||||||
9 | Rosenstein-Rodan, Paul N. 1943. “Problems of Industrialization of Eastern and South-Eastern Europe,” Economic Journal, 53(210/211): 202-211. | ||||||||
10 | Rodrik, Dani.1996. “Coordination Failures and Government Policy: A Model with Applications to East Asia and Eastern Europe," Journal of International Economics, 40(1-2):1-22. | ||||||||
11 | Chang, Ha-Joon. (2003). “Kicking Away the Ladder: Infant Industry Promotion in Historical Perspective,” Oxford Development Studies, 31, 21-32. | ||||||||
12 | Acemoglu, D., Johnson, S., Robinson, J. (2001). “The Colonial Origins of Comparative Development: An Empirical Investigation,” American Economic Review, Vol. 91(5): 1369-1401 | ||||||||
13 | Daron Acemoglu and James A. Robinson, “Economics versus Politics: Pitfalls of Policy Advice,” Journal of Economic Perspectives, vol. 27, no. 2, Spring 2013, pp. 173–192. | ||||||||
14 | Jones, Ben and Benjamin Olken. (2005). “Do Leaders Matter? National Leadership and Growth since World War II,” Quarterly Journal of Economics, 120(3): 835-864. | ||||||||
15 | Dani Rodrik, “When Ideas Trump Interests: Preferences, World Views, and Policy Innovations,” The Journal of Economic Perspectives, 28(1), Winter 2014, 189–208. | ||||||||
16 | Hausmann, Ricardo and Dani Rodrik. 2003. “Economic Development as Self-Discovery,” Journal of Development Economics, 72(2): 603-633. | ||||||||
17 | Rodrik, Dani, “Industrial Policy for the Twenty-First Century,” in One Economics, Many Recipes, Princeton University Press, Princeton, 2007, 99-152. | ||||||||
18 | Kalouptsidi, Myrtro, “Detection and Impact of Industrial Subsidies: The Case of Chinese Shipbuilding,” Review of Economic Studies, 85, 2018, 1111-1158. | ||||||||
19 | Hausmann, Ricardo, D. Rodrik, A. Velasco, “Growth Diagnostics,” in J. Stiglitz and N. Serra, eds., The Washington Consensus Reconsidered: Towards a New Global Governance, Oxford University Press, New York, 2008. | ||||||||
20 | Hausmann, Ricardo, Bailey Klinger, and Rodrigo Wagner, “Doing Growth Diagnostics in Practice: A 'Mindbook',” Harvard CID Working Paper 177, September 2008. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Hayek, F.A. (1945), “The Use of Knowledge in Society”, American Economic Review, Vol. 35(4): 519-530 | ||||||||
2 | Gollin, Douglas. "The Lewis Model: A 60-Year Retrospective." The Journal of Economic Perspectives 28, no. 3 (2014): 71-88. | ||||||||
3 | Dani Rodrik, “The Past, Present, and Future of Economic Growth”, in Franklin Allen and others, Towards a Better Global Economy: Policy Implications for Citizens Worldwide in the 21st Century, Oxford University Press, Oxford and New York, 2014. | ||||||||
4 | Ostrom, E. (2000). “Collective Action and the Evolution of Social Norms”, Journal of Economic Perspectives, Vol. 14(3): 137-158 | ||||||||
5 | Murphy, Kevin M., Andrei Shleifer, and Robert W. Vishny. 1989. “Industrialization and the Big Push,” Journal of Political Economy, 97(5): 1003-1026. |