Pārlekt uz galveno saturu

Attīstības stratēģijas: Vašingtonas konsenss un Pekinas modeļa rašanās

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:29:27
Par studiju kursu
Kursa kods:PZK_142LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:3.00ECTS:4.50
Zinātnes nozare:Starptautiskā politika; PolitikaMērķauditorija:Politikas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Mārtiņš Vargulis
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)9Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas18
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas28
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nepieciešamas priekšzināšanas politikas ekonomikas jautājumos.
Mērķis:
Šajā kursā tiks aplūkotas ekonomikas (maz)attīstības teorijas, koncentrējoties uz politisko ekonomiku. Tā kritiski izvērtēs empīriskus pierādījumus, lai izprastu ekonomiskās un politiskās attīstības procesu galvenās iezīmes dažādās valstīs. Lai to izdarītu, šajā kursā tiks izmantotas ekonomikas teorijā balstītās analītiskās sistēmas, kas aplūko personu, uzņēmumu un sabiedrību ražošanas faktoru uzkrāšanas noteicošos faktorus un tiks vērtētas šo sistēmu atbilstība ekonomiskās attīstības pamatcēloņu diagnosticēšanai. Visbeidzot, tā izmantos valstu gadījumu pētījumus, lai attīstītu izpratni par to, kā teorijas un empīrikas saprātīga izmantošana var sniegt norādes ekonomikas un pārvaldības reformām.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads. Industriālā revolūcija un lielā diverģence. Ekonomikas attīstības galvenie jautājumi.Lekcijas1.00auditorija
2Ekonomikas izaugsmes tradicionālie modeļi. Faktoru akumulācija un ‘Solova atlikums'.Lekcijas1.00auditorija
3Decomposing GrowthNodarbības1.00auditorija
4Vašingtonas konsensa noriets?Lekcijas1.00auditorija
5Vašingtonas konsenssNodarbības1.00auditorija
6Tirgus nepilnības. "Externality"Lekcijas1.00auditorija
7Tirgus nepilnību loma ekonomikas attīstībāLekcijas1.00auditorija
8Tirgus nepilnībasNodarbības1.00auditorija
9Institucionāla pieejaLekcijas1.00auditorija
10Idejas un līderiLekcijas1.00auditorija
11Institūcijas vs idejas un līderi?Nodarbības1.00auditorija
12Industriālā politika ILekcijas1.00auditorija
13Industriālā politika IILekcijas1.00auditorija
14Atgriešanās pie valstu izpētes – reformu vērtējumsNodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Kursa sekmīgai pabeigšanai studenti aktīvi piedalās diskusijās un semināra uzdevumu veidošanā, pamatojoties uz izlasīto, kursa aprakstā norādīto literatūru.
Vērtēšanas kritēriji:
Darbs un prezentācijas semināros 50%. Eksāmens/eseja 50%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Izpratne par ekonomikas un politikas attīstības procesu galvenajām iezīmēm dažādās valstīs.
Prasmes:Pielietot analītiskās sistēmas, kas aplūko personu, uzņēmumu un sabiedrību ražošanas faktoru uzkrāšanas noteicošos faktorus.
Kompetences:Spēja izvērtēt un attīstīt izpratni par ekonomikas un pārvaldes reformām un ekonomikas sistēmu attīstību cēloņiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mokyr, Joel, “The European Enlightenment, the Industrial Revolution, and Modern Economic Growth,” European University Institute, Florence, 2007.
2Acemoglu, Daron, Simon Johnson, and James A. Robinson. 2002. “The Rise of Europe: Institutional Change and Economic Growth,” American Economic Review, 95(3): 546-579.
3Charles I. Jones, “The Facts of Economic Growth,” NBER Working Paper No. 21142, May 2015.
4Easterly, William and Ross Levine. (2001). “What have we Learned from a Decade of Empirical Research on Growth? It’s Not Factor Accumulation: Stylized Facts and Growth Models,” World Bank Economic Review, 15(2): 177-219.
5Rodrik, D., & World Bank. (2006). Goodbye Washington Consensus, Hello Washington Confusion? A Review of the World Bank's "Economic Growth in the 1990s: Learning from a Decade of Reform". Journal of Economic Literature, 44(4), 973-987.
6Easterly, William. (2001). The Elusive Quest for Growth: Economists’ Adventures and Misadventures in the Tropics. Cambridge, MA: MIT Press, Chapters 1, 2, and 3.
7Hardin, Garrett. (1968). “The Tragedy of the Commons,” Science, (162): 1243-1248
8Liebowitz, S. J.; Stephen E. Margolis. (1994). “Network Externality: An Uncommon Tragedy,” Journal of Economic Perspectives, Vol. 8(2): 133-150
9Rosenstein-Rodan, Paul N. 1943. “Problems of Industrialization of Eastern and South-Eastern Europe,” Economic Journal, 53(210/211): 202-211.
10Rodrik, Dani.1996. “Coordination Failures and Government Policy: A Model with Applications to East Asia and Eastern Europe," Journal of International Economics, 40(1-2):1-22.
11Chang, Ha-Joon. (2003). “Kicking Away the Ladder: Infant Industry Promotion in Historical Perspective,” Oxford Development Studies, 31, 21-32.
12Acemoglu, D., Johnson, S., Robinson, J. (2001). “The Colonial Origins of Comparative Development: An Empirical Investigation,” American Economic Review, Vol. 91(5): 1369-1401
13Daron Acemoglu and James A. Robinson, “Economics versus Politics: Pitfalls of Policy Advice,” Journal of Economic Perspectives, vol. 27, no. 2, Spring 2013, pp. 173–192.
14Jones, Ben and Benjamin Olken. (2005). “Do Leaders Matter? National Leadership and Growth since World War II,” Quarterly Journal of Economics, 120(3): 835-864.
15Dani Rodrik, “When Ideas Trump Interests: Preferences, World Views, and Policy Innovations,” The Journal of Economic Perspectives, 28(1), Winter 2014, 189–208.
16Hausmann, Ricardo and Dani Rodrik. 2003. “Economic Development as Self-Discovery,” Journal of Development Economics, 72(2): 603-633.
17Rodrik, Dani, “Industrial Policy for the Twenty-First Century,” in One Economics, Many Recipes, Princeton University Press, Princeton, 2007, 99-152.
18Kalouptsidi, Myrtro, “Detection and Impact of Industrial Subsidies: The Case of Chinese Shipbuilding,” Review of Economic Studies, 85, 2018, 1111-1158.
19Hausmann, Ricardo, D. Rodrik, A. Velasco, “Growth Diagnostics,” in J. Stiglitz and N. Serra, eds., The Washington Consensus Reconsidered: Towards a New Global Governance, Oxford University Press, New York, 2008.
20Hausmann, Ricardo, Bailey Klinger, and Rodrigo Wagner, “Doing Growth Diagnostics in Practice: A 'Mindbook',” Harvard CID Working Paper 177, September 2008.
Papildu literatūra
1Hayek, F.A. (1945), “The Use of Knowledge in Society”, American Economic Review, Vol. 35(4): 519-530
2Gollin, Douglas. "The Lewis Model: A 60-Year Retrospective." The Journal of Economic Perspectives 28, no. 3 (2014): 71-88.
3Dani Rodrik, “The Past, Present, and Future of Economic Growth”, in Franklin Allen and others, Towards a Better Global Economy: Policy Implications for Citizens Worldwide in the 21st Century, Oxford University Press, Oxford and New York, 2014.
4Ostrom, E. (2000). “Collective Action and the Evolution of Social Norms”, Journal of Economic Perspectives, Vol. 14(3): 137-158
5Murphy, Kevin M., Andrei Shleifer, and Robert W. Vishny. 1989. “Industrialization and the Big Push,” Journal of Political Economy, 97(5): 1003-1026.