.
Krievu kopienas Eiropā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:31:03
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PZK_168 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Politika | Mērķauditorija: | Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Andrey Makarychev | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 12 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgas zināšanas par metodēm un teorijām starptautisko attiecību jomā, kā arī vispārīgas zināšanas par politikas zinātnes pamatiem. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par būtiskām idejām saistībā ar krievu minoritātēm Eiropas valstīs; dot ieguldījumu studentu analītiskajā iemaņu veidošanā, veicot konkrētu politiku un gadījumu izpēti saistībā ar krievu diasporu un emigrantu kopienu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadnodarbība: Kursa struktūra, vārdu krājums un galvenie jēdzieni | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Trīs krievu diasporas pētījumu aspekti: ģeo-, etno- un biopolitika | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Tautiešu politika un Krievijas ārpolitika: galvenie dokumenti un pieejas | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Krievu pasaules doktrīna kā kultūras un politiskā konstrukcija | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Krievu pasaule un pareizticīgo diplomātija | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Rusofonu kopiena Igaunijā: no "Bronzas kareivja" incidenta līdz projektam Narva-2024 | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Krievu vācieši Kremļa stratēģijā: bēgļu krīzes gadījums | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Krievu diaspora Francijā: krievu pareizticīgo baznīcas gadījums Nicā | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | ‘Krievu pasaule’ un konflikts Ukrainā (Krimā un Donbasā) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Krievi Somijā: ikdienas dzīve | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Darba grupu prezentācijas | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
12 | Noslēguma nodarbība: gūtās mācības, izdarītie secinājumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadnodarbība: Kursa struktūra, vārdu krājums un galvenie jēdzieni | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
2 | Trīs krievu diasporas pētījumu aspekti: ģeo-, etno- un biopolitika | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
3 | Tautiešu politika un Krievijas ārpolitika: galvenie dokumenti un pieejas | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
4 | Krievu pasaules doktrīna kā kultūras un politiskā konstrukcija | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
5 | Krievu pasaule un pareizticīgo diplomātija | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Rusofonu kopiena Igaunijā: no "Bronzas kareivja" incidenta līdz projektam Narva-2024 | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Krievu vācieši Kremļa stratēģijā: bēgļu krīzes gadījums | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Krievu diaspora Francijā: krievu pareizticīgo baznīcas gadījums Nicā | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | ‘Krievu pasaule’ un konflikts Ukrainā (Krimā un Donbasā) | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Krievi Somijā: ikdienas dzīve | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
11 | Darba grupu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Noslēguma nodarbība: gūtās mācības, izdarītie secinājumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Kursā apgūtās zināšanas tiek pārbaudītas grupu darba laikā, diskusijās par izvēlētiem tekstiem un tēmām. Prasmes tiek apgūtas un vērtētas veidojot eseju par kursa tēmām, iesniedzot esejas e-studijās. Studenti patstāvīgi lasa piedāvāto literatūru un darbojas grupās, lai sagatavotu grupu darba prezentācijas un spētu atbildēt uz jautājumiem un piedalīties diskusijā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Apmeklējums – 10% Grupu darba prezentācija – 45% Noslēguma eseja – 45% (1000 vārdu maksimums, single space, Times New Roman 12 vai līdzīgs) | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti studēs un aprakstīs krievu kopienu veidošanos Eiropā vēsturiskā perspektīvā un mūsdienās. Studenti analizēs un salīdzinās nozīmīgākās krievu kopienas Eiropā, pievēršot uzmanību arī to attiecībām ar Krievijas valsti un Krievijas valsts ietekmei uz to iekšējo dinamiku un ietekmi uz mītnes valsts sociālpolitiskajiem procesiem. | ||||||||
Prasmes: | Studenti patstāvīgi analizēs dažāda tipa avotus par krievu kopienu attīstību Eiropā, kritiski atlasot informāciju, prezentējot savus secinājumus un argumentēti atbildot uz jautājumiem debatēs ar docētājiem un citiem studentiem. Studenti argumentēti un padziļināti skaidros krievu kopienu lomu uz Eiropas valstu politiku, kā arī modelēs šīs lomas attīstību perspektīvā. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie izstrādās rakstu darbus, balstoties starpdisciplinārā zinātniskajā literatūrā, analizējot Krievijas iekšpolitikas jautājumus vēsturiskā un reģionālā kontekstā. Studējošie novērtēs kompleksu problēmu starpdisciplināro raksturu un kombinēs dažādu nozaru pētniecības rezultātus un metodes analizējot krievu kopienas Eiropā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem | ||||||||
2 | Berg, Eiki (2002) Local Resistance, National Identity and Global Swings in Post- Soviet Estonia, Europe-Asia Studies, 54:1, 109-122 | ||||||||
3 | Engström, Maria (2014) Contemporary Russian Messianism and New Russian Foreign Policy, Contemporary Security Policy, 35:3, 356-379 | ||||||||
4 | Fedor, Julie (2018) Spinning Russia’s 21st Century Wars, The RUSI Journal, 163:6, 18-27 | ||||||||
5 | Fein, Lisa and Jeremy B. Straughn (2014) How citizenship matters: narratives of stateless and citizenship choice in Estonia, Citizenship Studies, 18:6-7, 690-706 | ||||||||
6 | Gaufman, Elizaveta, Putin’s Pastorate: Post-structuralism in post-Soviet Russia, Alternatives: Global, Local, Political 2017, Vol. 42(2) 74-90 | ||||||||
7 | Gerrits, Andre and Max Bader (2016) Russian patronage over Abkhazia and South Ossetia: implications for conflict resolution, East European Politics, 32:3, 297-313 | ||||||||
8 | Hale, Henry, Oxana Shevel & Olga Onuch (2018) Believing Facts in the Fog of War: Identity, Media and Hot Cognition in Ukraine’s 2014 Odesa Tragedy, Geopolitics, 23:4, 851-881 | ||||||||
9 | Harris, Kira (2018): Russia's Fifth Column: The Influence of the Night Wolves Motorcycle Club, Studies in Conflict & Terrorism, 2020, 43 (4), p.259-273. DOI: 10.1080/1057610X.2018.1455373 | ||||||||
10 | Hopf, Ted. ‘Crimea Is Ours’: a Discursive History, International Relations 2016, Vol. 30 (2) 227–255 | ||||||||
11 | Hosaka, Sanshiro. Welcome to Surkov’s Theater: Russian Political Technology in the Donbas War, Nationalities Papers (2019), 47: 5, 750–773 | ||||||||
12 | Jašina-Schäfer, Alina and Ammon Cheskin (2020) Horizontal citizenship in Estonia: Russian speakers in the borderland city of Narva, Citizenship Studies, 24:1, 93-110 | ||||||||
13 | Juurvee, Ivo; Mattiisen, Mariita. The Bronze Soldier Crisis of 2007: Revisiting an Early Case of Hybrid Conflict. Tallinn: International Center for Defense and Security, August 2020. | ||||||||
14 | Kaiser, Robert. Reassembling the event: Estonia’s ‘Bronze Night’, Environment and Planning D: Society and Space 2012, volume 30, pages 1046 – 1063 | ||||||||
15 | Kattago, Siobhan. War Memorials and the Politics of Memory: the Soviet War Memorial in Tallinn, Constellations Volume 16, No 1, 2009. | ||||||||
16 | Kolsto, Pal (2019) Is Imperial Nationalism an Oxymoron? Nations and Nationalism 25 (1), 18-44. | ||||||||
17 | Koplatadze, Tamar (2019) Theorising Russian postcolonial studies, Postcolonial Studies, 22:4, 469-489 | ||||||||
18 | Laruelle, Marlene. Back from Utopia: How Donbas Fighters Reinvent Themselves in a Post-Novorossiya Russia, Nationalities Papers, nr 47, 2019: 719-733. | ||||||||
19 | Laruelle, Marlene. The Izborsky Club, or the New Conservative Avant-Garde in Russia, The Russian Review 75 (October 2016): 626–44 | ||||||||
20 | Linde, Fabian. The Civilizational Turn in Russian Political Discourse: From Pan-Europeanism to Civilizational Distinctiveness, The Russian Review 75 (October 2016): 604–25 | ||||||||
21 | Makarychev, Andrey & Alexandra Yatsyk (2018) Illiberal geographies: popular geopolitics and Russian biopolitical regionalism, Eurasian Geography and Economics, 59:1, 51-72 | ||||||||
22 | Makarychev, Andrey and Alexandra Yatsyk (2018) Russian Worlds in Muslim Milieus: Meeting Points in Adjara and Tatarstan, Journal of Muslim Minority Affairs, 38:4, 453-474 | ||||||||
23 | Makarychev, Andrey & Alexandra Yatsyk (2019): Europe's frontline of information wars: Russophone communities in Estonia and Germany, National Identities | ||||||||
24 | Pigman, Lincoln (2019) Russia’s Compatriots: Instrument or Responsibility?,The RUSI Journal, 164:2, 24-35 | ||||||||
25 | Pieper, Moritz (2018): RusskiyMir: The Geopolitics of Russian Compatriots Abroad, Geopolitics. 2020, 25 (3), 756-779. DOI: 10.1080/14650045.2018.1465047 | ||||||||
26 | Pridham, Geoffrey (2018) Latgale and Latvia’s post-Soviet democracy: the territorial dimension of regime consolidation, East European Politics, 34:2, 194-216 | ||||||||
27 | Sjöstedt, Roxanna (2018) Beyond Compliance: Recognition, Solidarity and Minority Rights in Post-Accession Estonia, Nationalism and Ethnic Politics, 24:2, 158-180 | ||||||||
28 | Smith, David (2019) The “Quadratic Nexus” Revisited: Nation-Building in Estonia Through the Prism of National Cultural Autonomy, Nationalities Papers, 1–16 | ||||||||
29 | Tabachnik, Maxim (2018): Defining the nation in Russia’s buffer zone: the politics of citizenship by birth on territory (jus soli) in Moldova, Azerbaijan, and Georgia, Post-Soviet Affairs | ||||||||
30 | Vetik, Raivo (2019) National Identity as Interethnic (De)mobilization: A Relational Approach, Ethnopolitics, 18:4, 406-422 | ||||||||
31 | Yudina, Natalia and Alexander Verkhovsky (2019) Russian Nationalist Veterans of the Donbas War, Nationalities Papers, 47: 5, 734–749 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | NOTE: For additional reading and assessment, the course instructor will provide the students with Chapters from her upcoming book "Xi’s China and Putin’s Russia: Negotiating a Multifaceted Relationship", World Scientific. |