.
Valsts un reģionālā pārvaldība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:30:42
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PZK_190 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 5.00 | ECTS: | 7.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Starptautiskā politika | Mērķauditorija: | Vadībzinātne; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Komunikācijas zinātne; Socioloģija; Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Lelde Metla-Rozentāle | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Izpratne par demokrātisku valsts pārvaldes modeli un tā pamatvērtībām. | ||||||||
Mērķis: | Šis kurss ir paredzēts kā ievadkurss – bāzes zināšanas valsts un reģionālajā pārvaldē, lai sagatavotu maģistra studiju programmas ''Reģionālā politika un valsts pārvaldība'' studentus turpmākajam studiju procesam un sniegtu nepieciešamās priekšzināšanas par valsts uzbūves principiem, dažādiem pārvaldes modeļiem, sistēmam un mehānismiem gan nacionālajā, gan reģionālajā (lokālajā) un ES līmenī. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Valstu pārvaldes modeļu dažādība. Demokrātiskas pārvaldes modelis – tā pamatpazīmes un atšķirīgais pielietojums. Likumdevējvara. Izpildvara. Tiesu vara. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Valsts pārvaldes sistēmas uzbūve, elementi un to savstarpējā mijiedarbība. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Būtiskākās pārvaldes sistēmu atšķirības – dažādās partiju sistēmas, vēlēšanu sistēmas, administratīvi teritoriālās pārvaldes modeļi, birokrātijas modeļi, tiesību sistēmas u.c. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Latvijas valsts pārvaldes sistēmas uzbūve, darbība, izaicinājumi un nākotnes perspektīvas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | ES loma reģiona valstu pārvaldībā. ES institucionālā uzbūve un darbības mehānismi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Dažādas valstu pārvaldes tradīciju skolas un to ietekme uz mūsdienu valstu pārvaldes sistēmu uzbūvi un darbību. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
7 | Austrumeiropas reģiona vēsturiskās peierdzes ietekme uz mūsdienu valstu pārvaldes sistēmu uzbūvi un darbību. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
8 | Aktuālie izaicinājumi mūsdienīgai demokrātiskas valsts pārvaldei. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studentiem jāsagatavo 3 individuālās prezentācijas: (1.) valsts pārvaldes tradīciju skolas un to pārstāvošās valsts raksturojums; (2.) Austrumeiropas valsts (kādas bijušās PSRS republikas) valsts pārvaldes modeļa raksturojums; (3.) demokrātiskas valsts pārvaldes sistēmas izaicinājums – diskusija par šī izaicinājuma lomu un ietekmi uz demokrātiskas VP sistēmas darbību. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Mācību vielas apguve tiks vērtēta ar sekojošu pārbaudes formu palīdzību: 1. Līdzdalība(aktivitāte) lekcijās. 2. Līdzdalība un prezentāciju (uzstāšanos) kvalitāte semināros. 3. Individuālais darbs – referāts (tā prezentācija un rakstiskā versija). 4. Eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Zināšanas par dažādiem VP modeļiem, to pazīmēm un atšķirībām, kā arī par pārvaldes sistēmu uzbūvi – struktūrelementiem un to mijiedarbību. Detalizētas zināšanas par Latvijas VP sistēmas uzbūvi, nacionālā un lokālā mērogā, kā arī par ES kā reģionu vienojoša spēlētāja ietekmi uz nacionālā līmeņa pārvaldi. | ||||||||
Prasmes: | Spēs analizēt VP sistēmas dažādās valstīs – novērtēt to stiprās un vājās puses, izprast to atšķirības (dažādos pārvaldes modeļus) un to ietekmi uz pārvaldes darbību. Spēs iegūtās zināšanas kritiski novērtēt un salīdzināt ar situāciju Latvijā, sniedzot rekomendācijas pārvaldes sistēmas uzlabošanai. | ||||||||
Kompetences: | Orientēsies dažādos, atšķirīgos valstu pārvaldes stilos, ko ietekmē valstu piederība dažādām pārvaldes tradīciju skolām. Izpratīs vēstures būtisko ietekmi uz mūsdienu pārvaldes sistēmām A-Eiropas reģionā. Spēs analītiski novērtēt un diskutēt par būtiskākajiem demokrātisku valstu pārvaldes sistēmu izaicinājumiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Public Administration – pamatjautājumu vispusīgs skaidrojums. https://www.managementstudyguide.com/what-is-public-adminis… | ||||||||
2 | Approaching public administration: core debates and emerging issues /edited by Roberto P.Leone, Frank L.K.Ohemeng. Toronto: Emond Montgomery Publications, 2011. | ||||||||
3 | Armstrong M., Armstrong’s Handbook of Human Resource Management Practice. 11th ed. London: Kogan Page, 2009 | ||||||||
4 | Chaston, Ian Public sector management: mission impossible? Houndmills, Basingstoke |