.
Sociālā un vadības psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:30:14
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PZK_196 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 5.00 | ECTS: | 7.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Starptautiskā politika | Mērķauditorija: | Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Trapenciere | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt studentus ar teorētiskajām un praktiskajām sociālās psiholoģijas nostādnēm un iespējām tās izmantot darbā ar cilvēkiem un cilvēku grupām. Analizēt personības lomu sociālajā kontekstā un sniegt zināšanas par personības psiholoģiskās struktūras komponentiem sociālajā kontekstā. Studenti tiek mācīti atpazīt sociāli psiholoģiskos fenomenus praksē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sociālās psiholoģijas un vadības psiholoģijas priekšmets, problemātika, pētīšanas metodes. Personība, Es-koncepcija, socializācija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Sociālās attieksmes. Atribūcijas teorija, atribūcijas kļūdas. Saskarsme - uztvere (percepcija), neverbālā un verbālā komunikācija, mijiedarbība. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Sociālās ietekmes. Vara. Konformisms | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Organizāciju psiholoģija. Grupas, to veidi. Grupu procesi. Grupa un komanda | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
5 | Vadītājs un līderis. Līderības teorijas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Stress darba vietā. Stresori un stresa reakcijas. Darba stresa teorijas. Stresa novērtēšana un mazināšana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Izstrādāt patstāvīgo darbu par socializāciju. Savlaicīgi iesniegt E-studiju vidē. 2. Izstrādāt patstāvīgo darbu par grupām, grupu procesiem 3. Sagatavot referātu/prezentāciju par personības uztveri, attieksmēm, saskarsmi. 4. Sagatavot referātu/prezentāciju par grupu veidiem, procesiem, fenomeniem, vadību un/vai līderību. Visos patstāvīgajos darbos tekstā lietot atsauces. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kumulatīvais vērtējums. Atbilstoši RSU Studiju reglamentam tiek kārtots Eksāmens. Analizēt kāda kino «varoņa» vai reālā cilvēka situāciju no sociālās psiholoģijas skatupunkta. Darbu nodod E-studiju vidē elektroniski. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti iegūst zināšanas par sociālo psiholoģiju kā zinātni, sociālās psiholoģijas pētniecības metodēm; attieksmes veidošanos, saskarsmes struktūru un veidiem; grupu veidiem un grupu procesiem, kā arī pamatzināšanas par grupu vadības veidiem, stiliem un līderību. | ||||||||
Prasmes: | Studenti izprot sociālās psiholoģijas teorijas un jēdzienus; prot izteikt savas domas mutiski un rakstiski; novērtē dažādību; attīsta kritisko domāšanu. Studenti iegūst prasmes atpazīt sociālās psiholoģijas efektus un fenomenus. Prot saskatīt ietekmes veidus un nozīmi komunikācijā. Prot saskatīt un novērst stereotipus, sociālos aizspriedumus un diskrimināciju saskarsmē. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēj pielietot iegūtās zināšanas sociālajā psiholoģijā – analizēt sevi un apkārtējos sociālas psiholoģijas kontekstā. Studenti spēj saprast un analizēt savu un apkārtesošo neverbālo saskarsmi un tās nozīmi. Studenti spēj izvērtēt stresu, pamanīt stresa un izdegšanas pazīmes sociālajā vidē un plānot profilaktiskos pasākumus stresa novēršanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Viesturs Reņģe ''Sociālā psiholoģija''; Zvaigzne ABC, 2002. | ||||||||
2 | Silva Omārova, Cilvēks dzīvo grupā, 2001. | ||||||||
3 | Silva Omārova, Cilvēks runā ar cilvēku; Kamene, 2002. | ||||||||
4 | Viesturs Reņģe, Mūsdienu organizāciju psiholoģija; Zvaigzne ABC, 2007. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Frīmentls D. Komandas motivācija un vadība: 50 praktiski padomi. Rīga: Zvaigzne ABC, 2006. 124 lpp | ||||||||
2 | Managing a Project Team - Free eBook in PDF Format. | ||||||||
3 | Newton, P., Bristol, H., Effective Communition; 2013. | ||||||||
4 | Managing the Stress and Uncertainty of Coronavirus | ||||||||
5 | Lotārs Dubkevičs, Organizācijas kultūra, Jumava, 2009., | ||||||||
6 | Lotārs Dubkēvičs, Līderība vadīšanā. Rīga: RaKa, 2011, 120 | ||||||||
7 | KLauss.O. Šarmers, U teorija. Vadība no topošās nākotnes. Rīga: Zvaigzne ABC, 2019 | ||||||||
8 | Ēriks Berns, Spēles, ko spēlē cilvēki; Birojs 2000 Plus, 2002. | ||||||||
9 | David Myer, Social psychology (11th ed.) | ||||||||
10 | Inese Ešenvalde, Personāla praktiskā vadība. Rīga: Merkūrijs, 2004. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Introduction to social psychology | ||||||||
2 | Joshua D. Wondra and Phoebe C. Ellsworth, (2015) An Appraisal Theory of Empathy and Other Vicarious Emotional Experiences; Psychological Review; Vol. 122, No. 3, 411–428 | ||||||||
3 | Journal of Occupational and Organizational Psychology | ||||||||
4 | European Journal of Work and Organizational Psychology |