Pārlekt uz galveno saturu

Speciālā pedagoģija bērniem ar funkciju (redzes, dzirdes) traucējumiem

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.02.2024 08:53:03
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_016LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Pedagoģija; Vispārīgā pedagoģijaMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilze Klatenberga
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas28
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgā pedagoģija, didaktika, speciālā pedagoģija un attīstības psiholoģija.
Mērķis:
Nodrošināt teorētiskās bāzes un praktisko iemaņu apguvi. Rosināt studentu interesi par bērnu ar speciālajām vajadzībām (redzes un dzirdes traucējumiem) sociālo un pedagoģisko integrāciju. Speciālie palīglīdzekļi mācību procesā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Agrīnās diagnostikas un agrīnās korekcijas nozīme bērnu ar dzirdes/redzes traucējumiem valodas attīstībā. Dzirdes/redzes apsekošanas pedagoģisko metožu raksturojums.Lekcijas1.00auditorija
2Mutiskās runas nozīme un tās veidošanas pamati. Dzirdes tehniskās palīgierīces (dzirdes aparāti, kohleārie implanti).Nodarbības1.00auditorija
3Pedagoģiskās palīdzības organizēšana pirmsskolas vecumabērniem ar dzirdes problēmām. Daktīlās valodas loma pirmsskolas vecuma bērnu ar dzirdes traucējumiem attīstības procesā.Nodarbības1.00auditorija
4Skolu veidi bērniem ar dzirdes/redzes traucējumiem speciālās izglītības sistēmā. Pozitīvais un negatīvais bērnu ar dzirdes/redzes traucējumiem mācīšanā: • Speciālajā pirmsskolas izglītības iestādē (grupā) • Mājās speciālista vadībā.Nodarbības1.00auditorija
5Mācīšanas sistēmas bērniem ar dzirdes traucējumiem mūsdienu Eiropā (mūsdienu orālisms, totālā komunikācija un bilingvālā pieeja).Nodarbības1.00auditorija
6Sarunvalodas attīstīšana priekšmetu - praktiskās mācīšanas stundās, tās nozīme bērnu ar dzirdes traucējumiem vispārējā un valodas attīstībā. Dzirdes/redzes apsekošanas pedagoģisko metožu raksturojums.Nodarbības1.00auditorija
7Dzirdes uztveres attīstīšanas darba organizācija speciālajā pirmsskolas izglītības iestādē un skolā.Nodarbības1.00auditorija
8Bērnu un pieaugušo cilvēku ar redzes/dzirdes traucējumiem sociālās integrācijas procesa mērķi, uzdevumi un saturs. Runas dzirdes attīstīšana individuālā darba stundās. Runas materiāla raksturojums.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Individuālais darbs – gatavošanās pārbaudes darbiem, prezentāciju gatavošana semināriem, patstāvīgs darbs ar literatūras avotiem par dotajām tēmām. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
• aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās 10% • gadījuma analīze un izvērtēšana 20% • patstāvīgā darba prezentācijas 20% • kursa beigās rakstisks eksāmens 50%
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā students iegūst pamatzināšanas un kompetenci par bērnu ar redzes / dzirdes traucējumiem izglītības procesa norisi, specifiku un metodēm.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs organizēt korekcijas darbu bērniem ar funkciju traucējumiem, pielietojot atbilstošas attīstošas un atbalstošas metodes.
Kompetences:Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un prasmes bērnu ar funkciju traucējumiem runas un valodas traucējumu novērtēšanā un korekcijas darbā.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Ling 6 skaņu testsA - Iesācēja līmenis
2Ling 6 skaņu testsB1 - Pamatlīmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Baķa A., Grunevalds K. Grāmata par aprūpi.- R.: Preses nams, 1998. (izdevums akceptējams).
2Flēminga I. Zīdaiņa attīstība un attīstības traucējumi. Rīga: Zvaigzne, 1999. (izdevums akceptējams).
3Paļučins V., Preobraženskis N. Ausu, kakla un deguna slimības. Rīga: Zvaigzne, 1982. (izdevums akceptējams).
4Šēnveilers R., Ptoks M. Foniatrija un pedagoģiskā audioloģija
5Cochlear implants / [edited by] Susan B. Waltzman, J. Thomas Roland, Jr. 3rd ed. New York : Thieme, c2014. xii, 256
6Uzore D. Rokasgrāmata nedzirdīgu un vājdzirdīgu bērnu vecākiem. 1997. (izdevums akceptējams)
7Debonis A. David, Donohne L. Constance Surreey of Audiology, Fundamentals for Audiologists and Health Professionals, United States of America, 2020.
8Laua A. „Latviešu literārās valodas fonētika”. Zvaigzne ABC, 1997. (izdevums akceptējams)
9Liepiņa S. „Speciālā psiholoģija”. RAKA, 2008. (izdevums akceptējams)
10Neurocognitive Approaches to Developmental Disorders: a festschrift for Uta Frith. - Hove, 2008. (izdevums akceptējams)
11Назарова, Н. М. Специальная педагогика. М: Смисл, 2005. (izdevums akceptējams)
12Piažē Ž. Bērna intelektuālā attīstība. – Rīga, 2002. (izdevums akceptējams)
13Plinta Ē. „Runas veidošana bērniem ar dzirdes traucējumiem”. „Mācību apg.”, 1998. (izdevums akceptējams)
14Tavartkiladze G. A., Šmatko N. D. Dzirdes traucējumu diagnosticēšana bērniem. Rēzekne, Rēzeknes augstskola, 2008. (izdevums akceptējams)
15Madell J. R., Flexer C. Pediatric Audiology Diagnosis, Technology and Management. United States of America, 2014.
Papildu literatūra
1Liepiņa S. „Speciālo skolu skolēnu ar garīgās attīstības traucējumiem pedagoģiski psiholoģiskie raksturojumi”. Rīga, 1994.
2Teivāns E. „Ievads speciālajā pedagoģijā”. Zvaigzne ABC, 1994.
3Cochlear implantation outcomes in children with global developmental delay Leila Monshizadeh, Seyed Basir Hashemi, Mehdi Rahimi and Mostafa mohammadi
4Executive Function training for deaf children: impact of a music intervention Mason, K ; Marshall, C ; Morgan, G
Citi informācijas avoti
1www.lm.gov.lv
2www.strazduskola.lv
3www.lns.lv
4www.rnbi.lv