.
Zīmju valoda
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:07.08.2020 16:02:49
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_041 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Valodniecība | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Klatenberga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas īpašas priekšzināšanas. | ||||||||
Mērķis: | Mācība par zīmju valodu, tās veidošanās vēsturiskais aspekts. Apgūt zīmju valodas pamatus praktiskai lietošanai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Zīmju valoda, tās veidošanās vēsturiskais aspekts, paveidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Nedzirdīgo zīmju valoda kā komunikācijas sistēma. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Žestu (manuālās zīmes) formas un satura raksturojums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Latviešu valodas daktilo zīmju alfabēts. Zīmju valoda kā saziņas līdzeklis ar bērniem ar dzirdes traucējumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Zīmju valodas apgūšana. 1. Ikdienas frāzes; 2. ikdienas darbības; 3. notikumi; 4. emocijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Zīmju valodas apgūšana (nedēļas dienas, gadalaiki, svētki). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Zīmju valodas apgūšana (dzīvnieki, putni). Zīmju valodas apgūšana (māja, dzīvoklis, skola, veikals). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Zīmju valodas apgūšana (krāsas, skaitļi, matemātiskās darbības). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais darbs – gatavošanās ieskaitei, prezentācijas gatavošana, patstāvīgs darbs ar literatūras avotiem, zīmju valodas vārdnīcām par dotajām tēmām. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās; 2. Patstāvīga, praktiska prezentācija ar bērnu ar dzirdes traucējumiem 3. Kursa beigās ieskaite. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students iegūst pamatzināšanas un kompetenci par zīmju valodas veidošanos, uzbūvi. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs pielietot zīmju valodu elementārā līmenī darbam ar pacientiem ar dzirdes traucējumiem (nerunājošiem pacientiem). | ||||||||
Kompetences: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un prasmes vājdzirdīgu bērnu runas un valodas traucējumu novērtēšanā, korekcijas darbā un saziņā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Latviešu zīmju valodas vārdnīca. – Rīga: Latvijas Nedzirdīgo savienība, 1997. | ||||||||
2 | Nedzirdīgo runas žestu vārdnīca. – Rīga: Latvijas Valsts izdevniecība, 1962. | ||||||||
3 | Brīvais laiks [elektroniskais resurss] : latviešu zīmju valodas video vārdnīca. 1. daļa. - [Rīga]: LNS Zīmju valodas centrs, 2002 | ||||||||
4 | Cilvēks [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004. | ||||||||
5 | Daba [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004. šifrs: | ||||||||
6 | Ikdiena [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004. | ||||||||
7 | Latviešu zīmju valodas video vārdnīca [elektroniskais resurss] : [3 daļas] / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004. | ||||||||
8 | „Latviešu nedzirdīgo zīmju valodas gramatikas pamati” D. Bethere, izdota 2004.gadā EK Phare programmas „Pilsoniskas sabiedrības attīstība Latvijā 2002-2003” atbalstam projektam “Zīmju valoda – kā viena no saziņas iespējām" ietvaros. | ||||||||
9 | Pilsēta. Lauki [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga : LNS Zīmju valodas centrs, 2004. | ||||||||
10 | Skola [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004 | ||||||||
11 | Veselība [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Video vārdnīca http://www.zimjuvaloda.lv/lv/video | ||||||||
2 | И.В.Королева Кохлеарная имплантация глухих детей и взрослых. KAPO, 2009. | ||||||||
3 | Plinta Ē. „Runas veidošana bērniem ar dzirdes traucējumiem”, „Mācību apg.”, 1998. | ||||||||
4 | Tavartkiladze G. A., Šmatko N. D. Dzirdes traucējumu diagnosticēšana bērniem, Rēzekne, Rēzeknes augstskola, 2008. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.lns.lv | ||||||||
2 | http://www.zimjuvaloda.lv |