Pārlekt uz galveno saturu

Didaktika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.01.2024 14:35:28
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_149LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Kristīne Riemere
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas16
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas īpašas priekšzināšanas.
Mērķis:
Veicināt topošo audiologopēdu pedagoģijas pamatu apguvi, veidojot izpratni par mācību procesa saturu, organizāciju, mācību vidi, mācīšanās spēju veidiem, metodēm un paņēmieniem, turpmāk izmantojamiem, ikdienas praksē ar pacientiem. Veicināt izpratni par didaktikas metožu un paņēmienu izvēli atbilstoši mērķim un vecumposmu specifikai.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Didaktikas vēsturiskais apskats. Mācību principi un mācīšanās process. Mācību procesa struktūra. Mācību procesa funkcijas un to vienotība.Lekcijas1.00auditorija
2Mācīšanās spēju veidi. Mācīšanās stratēģijas plānošana.Nodarbības1.00auditorija
3Mācību vide. Mācīšanās motīvi un stimuli.Nodarbības1.00auditorija
4Individuālās nodarbības struktūra. Individuālā darba plānošanas didaktiskie principi.Nodarbības1.00auditorija
5Interaktīvo didaktisko metožu izmantošanas iespējas audiologopēdijā.Nodarbības1.00auditorija
6Mācīšanās procesa organizācijas formas. Nodarbība kā mācīšanās organizācijas pamatforma.Lekcijas1.00auditorija
7Mācību diferenciācija un individualizācija audiologopēdijas nodarbībības kontekstā.Nodarbības1.00auditorija
8Didaktisko metožu un paņēmienu izvēle pirmsskolas vecumposmā.Nodarbības1.00auditorija
9Didaktisko metožu un paņēmienu izvēle sākumskolas vecumposmā.Nodarbības1.00auditorija
10Didaktisko metožu un paņēmienu izvēle pusaudžu vecumposmam un pieaugušajiem pacientiem.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Diskusijas, dažādu mācīšanas metožu lietošana praktiskajās nodarbībās, grupu darbs par tēmām - didaktikas pamatprincipi, likumsakarības, mācību organizācijas formas, būtiskākais no mācību saturu un rezultātu prezentācija, darbs ar zinātnisko informāciju, sagatavošanās eksāmenam, praktiskā darbā integrējot vispārīgās pedagoģijas pamatprincipus, prakstisko nodarbību vadīšana dažādiem vecumposmiem, didaktikas metožu zinātniskās informācijas analīze un atbildes uz jautājumiem tēmas kontekstā.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās (50%). 2. Patstāvīgo darbu, nodarbību prezentācija (25%). 3. Kursa beigās rakstiskais eksāmens (25%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Veiksmīga studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj gan individuāli, gan grupu darbā pašvadīti iegūt, analizēt didaktikas jomas zinātnisko informāciju – mācīšanas metodiku, mācību metodes, organizācijas formas un iegūtos rezultātus integrēt praktiskā darbībā, pilnveidojot savu Audiologopēdijas profesionālo darbību. 2. Spēj atlasīt, parādīt didaktikas zinātnē balstītas pieejas, metodes un radoši pielietot, organizējot mācīšanās procesu terapijas sesijā, nodarbībā.
Prasmes:1. Spēj didaktikas kursa laikā apgūto teorētisko materiālu, praktiskās iemaņas pratīgi integrēt savā profesionālajā darbībā, mērķtiecīgi plānot strukturizētu terapijas sesiju, nodarbību, respektējot katra cilvēka vajadzības, kurā katrs indivīds iegūst labāko mācīšanās pieredzi profesionāli organizētā vidē. 2. Spēj kritiski izvērtēt kādas metodes katrā vecumposmā pielietot, prot novērtēt pacienta iesaisti komunikatīvajās situācijās izmantojot didaktiskās metodes un metodiskos līdzekļus, organizējot veselības aprūpes pakalpojumu spēj atrast risinājumus problēmsituācijās un radoši vadīt strukturizētu mācīšanās procesu.
Kompetences:Spēj parādīt audiologopēda profesijai nepieciešamās pedagoģijas kompetences - analizēt, interpretēt, novērtēt pacienta individuālās attīstības, mācīšanās, personības un sociālās izaugsmes vajadzības, īstenojot didaktikas specializētās zināšanas, izprotot tās pamatprincipus, likumsakarības, mācību organizācijas formas, būtiskāko no mācību satura un, atbilstoši didaktikas pamatprincipiem, plānot pacienta individuālās attīstības vajadzības un sasniedzamos rezultātus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Albrehta D. Didaktika. R., 2001. (izdevums akceptējams)
2Dzintere D., Stangaine I. Rotaļa- bērna dzīvesveids. R., 2007. (izdevums akceptējams)
3Golubina V. Pirmsskolas pedagoga rokasgrāmata. R., 2007. (izdevums akceptējams)
4Alī M. Mana bērna attīstības ceļš. R., 2009. (izdevums akceptējams)
5K. Thunder, J. Almarode, J. Hattie. Visible learning in early childhood. California, 2022.
6Bain K. Super courses : the future of teaching and learning. New Jersey, 2021.
7Liping S., Minjuan W., Ruimin S. 101 learning and development tools : essential techniques for creating, delivering, and managing effective training. Kenneth, 2011.
8 Smith P., Cowie H., Blades M. Understanding children's development. 2015.
Papildu literatūra
1Smits E. Paātrinātā mācīšanās klasē. R., 2000.
2Dzintere D., Boša R. Rotaļspēles. R., 1997.
3Anspoka Z. Latviešu valodas didaktika. R., 2008.
4Brice B. Skaņu pasakas un ritma rotaļas. R., 2010.
5Dzintere D. Bērns kā individualitāte pirmsskolas izglītības iestādē. R., 2002.
6Kālo E. Brīvas spēlēšanās sākums. R., 2011.
7Fritzner A., Rasmussen A. From Dream to Reality : Learning outcomes and didactic principles for teaching entrepreneurship in Nordic schools. Nordic Council of Ministers, 2016.
8Didactics of Smart Pedagogy : smart pedagogy for technology enhanced learning. Switzerland, 2019.
9Johnson J. E. The handbook of the study of play. 2015.
10Moyles J. A-Z of Play in Early Childhood. 2012.
11Phillipson S., Garvis S. Early childhood education in the 21st century. Volume III, Policification of early childhood education and care. 2020.
12 Wyse D. Becoming a primary school teacher. London, 2002.
Citi informācijas avoti
1www.visc.gov.lv – Metodiskie materiāli.
2www.visc.lv –Pirmsskolas izglītības mācību satura programma.
3www.visc.gov.lv – Vadlīnijas bērnu un pusaudžu attīstības izvērtēšanai.
4Walter B., Neuendorf K. Using “Action Methods” to Enhance Role-Play Simulations in Teaching Communication Skills. Journal of pain and symptom management, 2015, Vol.49 (2), p.325-325
5Powers S., Perry J. Faculty-Led Role-Play Simulation: Going Live to Teach Patient-Centered Care to Nursing Students. The Journal of nursing education, 2019-11-01, Vol.58 (11), p.665-668
6Jung S., Sainato D. Teaching play skills to young children with autism. Journal of intellectual & developmental disability, 2013-03, Vol.38 (1), p.74-90
7Communicating through musical play: combining speech and language therapy practices with those of early childhood music education. Music education research, 2020-01-01, Vol.22 (1), p.68-86