Pārlekt uz galveno saturu

Valodas traucējumi bērniem

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:12.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.08.2023 08:52:53
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_180LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilze Blūmentāle
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumi, kursa darbs.
Mērķis:
Iegūt logopēdijas zinātnes nozarei un audiologopēda profesijai nepieciešamās zināšanas par valodas traucējumiem bērniem. Valodas attīstības kritēriji pa vecumposmiem no 0 – 7 gadiem. Izmatojot uz pētījumiem balstītu pieeju, prast novērtēt valodas attīstību bērniem un analizēt valodas traucējuma pazīmes. Analizēt un integrēt novērtēšanas rezultātus, lai plānotu valodas terapiju, respektējot personas individuālo funkcionēšanas līmeni. Realizēt zinātniski pētniecisko darbību studiju kursa ietvaros.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Zināšanas par valodas attīstība 0 - 7 gadu vecumam. Zināšanas par valodas traucējumu klasifikācija. Valodas traucējumu cēloņi, klīniskās izpausmes. Valodas traucējumu profilakse.Lekcijas1.00auditorija
2Primāri valodas traucējumi. Receptīvi un ekspresīvi valodas traucējumi. Receptīvo un ekspresīvo valodas traucējumu cēloņi, klīniskās pazīmes. Receptīvo un ekspresīvo valodas traucējumu novērtēšana. Valodas terapijas iespējas receptīvu un ekspresīvu valodas traucējumu gadījumos. Valodas, runas, komunikācijas prasmju novērtēšanas ziņojums.Lekcijas1.00auditorija
3Sekundāri valodas traucējumi. Sekundāru valodas traucējumu cēloņi. Ģenētiskie sindromi, kas asociējas ar valodas traucējumiem. Bērni ar runas un valodas traucējumiem (funkcionāliem traucējumiem) iekļaujošas izglītības sistēmā.Lekcijas1.00auditorija
4Runas un valodas spēju novērtēšana bērniem. Anemnēzes ievākšana, standartizēta un nestandartizēta runas, valodas un komunikācijas prasmju novērtēšana. Nerunājoša bērna novērtēšana. Runas un valodas novērtēšanā iegūto datu dokumentēšana. Novērtēšanas rezultātu interpretācija, atgriezeniskā saite, dinamiskie rādītāji. Klīnisko gadījumu audio ieraksta analīze.Nodarbības1.00auditorija
5Terapijas iespējas valodas attīstības veicināšanai. Valodas terapijas procesa plānošana. Valodas terapijā nepieciešamo materiālu veidošana, izmantošana. Audio ierakstu analīze un novērtēšanas ziņojums.Nodarbības1.00auditorija
6Valodas traucējumi autiskā spektra traucējumu gadījumā. Valodas pragmatisko spēju izzināšana. Runas un valodas traucējumi un terapijas iespējas autiskā spektra traucējumu gadījumos. Audio ierakstu analīze.Nodarbības1.00auditorija
7Terapijas iespējas valodas traucējumu gadījumā. Nepieciešamo materiālu pielietošana. Klīnisko gadījumu simulācijas (interaktīva uz gadījumiem balstīta pieeja klīnisko lēmumu pieņemšanai).Nodarbības1.00auditorija
8Studentu prezentācijas – uz pierādījumiem balstītas terapijas metodes valodas traucējumu gadījumos. Terapijas paņēmiena demonstrēšana.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Klīnisko gadījumu audio ierakstu analīze; 2. Divu klīnisko gadījumu analīze (2 novērtēšanas ziņojumi). 3. Eseja. 4. Zinātniskā raksta analīze: Valodas traucējumu terapijas. Pāru darbs. 5. Apakšgrupu darbs – jāizpēta, jāapraksta, jāprezentē viena, uz pierādījumiem balstīta terapijas metode valodas traucējumu gadījumā, jāiesniedz eseja (zinātniskās literatūras analīze). Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Klīniskā gadījuma analīze un novērtēšanas ziņojums; 2. Trīs testi studiju kursa laikā un tests studiju kursa noslēgumā; 3. Zinātniskā raksta prezentācija (pāru darbs); 4. Grupas darba prezentācija. 5. Eseja. Studiju kursa noslēgumā – Kumulatīvs vērtējums: Apmeklētība 10%, pašnovērtēšanas testi un tests studiju kursa noslēgumā 40%, individuāls darbs: klīniskā gadījuma analīze un novērtēšanas ziņojums, eseja, 30%, grupu darbs; zinātniskā raksta analīze, terapijas prezentācija 20%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti: • pārzinās valodas attīstības kritērijus bērniem; • uzskaita profilaktiskus pasākumus valodas traucējumu mazināšanai; • formulēt uz pierādījumiem balstītas zināšanas par valodas traucējumiem bērniem: traucējuma cēloņus, klīniskās pazīmes, novērtēšanu; • spēs formulēt valodas attīstības traucējumu terapijas iespējas un paņēmienus, kas realizējami sadarbībā ar klientu klātienē, gan attālināti (telemedicīna).
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studenti: • pratīs novērtēt valodas attīstības kritērijus; • demonstrēs uz pierādījumiem balstītu pieeju valodas traucējumu diagnosticēšanā; • analizē un integrē novērtēšanas rezultātus un citu nozīmīgu informāciju, lai noteiktu iejaukšanās mērķus; • izmanto atbilstīgas, uz pierādījumiem balstītas valodas terapijas metodes, lietojot nepieciešamos materiālus. Spēs pielāgot savu darbību gan klātienes, gan attālinātajam darba stilam.
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā studenti: • izmantojot iegūtās zināšanas par valodas attīstību un valodas attīstības traucējumiem, pratīs novērtēt valodas attīstību un diagnosticēt valodas traucējumus, plānos nepieciešamo, uz pierādījumiem balstīto terapiju valodas traucējumu gadījumos. • pamatojoties uz iegūtās informācijas analīzi, respektējot pacienta individuālo funkcionāšanas līmeni, plānos savas darbības mērķus un tos realizēs.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Receptīvā vārdu krājuma novērtēšana bērniemA - Iesācēja līmenis
2Receptīvā vārdu krājuma novērtēšana bērniemB1 - Pamatlīmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Paul Rhea. 2012. Language disorders from infancy through adolescence: listening, speaking, reading, writing, and communicating. St. Louis, Mo.: Elsevier/Mosby
2Judīte Lūse, Irēna Miltiņa, Sarmīte Tūbele. 2020. Logopēdijas terminu skaidrojošā vārdnīca. Rīga: RaKa
3Suzanne M. Ducharme, 2016. Childhood Speech and Language Disorders : Supporting Children and Families on the Path to Communication. Blue Ridge Summit, PA Rowman & Littlefield Publishers
4Youth, and Families Institute of Medicine D Committee on the Evaluation of the Supplemental Security Income (SSI) Disability. Program for Children with Speech Disorders and Language Disorders. Board on the Health of Select Populations Board on Children. 2016. Speech and Language Disorders in Children
Papildu literatūra
1Bar-On, Amalia ; Ravid, Dorit ; Dattner, Elitzur, 2018. Handbook of Communication Disorders: Theoretical, Empirical, and Applied Linguistic Perspectives. Boston: De Gruyter, Inc
2Daniel Franklin. 2018. Helping Your Child with Language-Based Learning Disabilities: Strategies to Succeed in School and Life with Dyscalculia, Dyslexia, ADHD, and Auditory Processing Disorder. New Harbinger Publications
3Hayoung A. Lim. 2011. Developmental Speech-Language Training Through Music for Children with Autism Spectrum Disorders: Theory and Clinical Application. London Jessica Kingsley Publishers
4Katharine Beals. 2015. Speech and Language Technology for Language Disorders. De Gruyter, Inc.
5Leonard, Laurence B, 2014. Children with Specific Language Impairment, Second Edition, Cambridge: MIT Press.
6Linda Escobar. 2017. Language processing and disorders. Cambridge Scholars Publisher
Citi informācijas avoti
1http://www.cplol.eu/
2http://www.asha.org/
3http://www.logopedi.lv/
4http://www.audiologopedi.lv/
5https://registri.visc.gov.lv/specizglitiba/metmat_esfpr.sht…