.
Efektīvas medicīniskās rehabilitācijas programmas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.08.2022 09:26:31
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_189 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Daina Šmite | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 6 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 60 | ||||
Kopā kontaktstundas | 72 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas klīniskajā medicīnā un medicīniskajā rehabilitācijā, medicīniskās rehabilitācijas formu un pakalpojumu veidu izpratne, uz pierādījumiem balstītas prakses izpratne, zināšanas un izpratne par medicīniskās rehabilitācijas organizāciju un vadību, pakalpojuma izmaksu veidošanos, zināšanas par medicīnisko rehabilitāciju reglamentējošo likumdošanu, zināšanas un prasmes par mērījumiem medicīniskajā rehabilitācijā, zināšanas veselības aprūpes kvalitātes vadībā un pilnveidošanā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas un attīstīt prasmes plānot un modelēt efektīvas, uz zinātniskiem pierādījumiem balstītas rehabilitācijas programmas, kā arī attīstīt prasmes izstrādāt to efektivitātes un kvalitātes novērtēšanas plānu un analīzi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sagatavošanās posms un programmas plānošana | Lekcijas | 3.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 3.00 | E-studiju vide | |||||||
2 | Programmas elementi un to aprakstīšana | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||||
3 | Programmas monitorēšanas un analīzes plānošana | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.50 | E-studiju vide | |||||||
4 | Programmas finanšu aspekti un ieviešanas plānošana | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.50 | E-studiju vide | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Jaunāko zinātnisko publikāciju sistemātiska meklēšana, atlasīšana un kritiska lasīšana. Zinātnisko pierādījumu apkopošana un to pārnešana konkrētā uzdevuma kontekstā. Projekta darba izstrāde mazajās grupās, starp ziņojumu un gala ziņojuma sagatavošana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Dalība diskusijās nodarbībās un semināros (argumentēta viedokļa formulēšana un skaidrošana, radoša pieeja problēmu risināšanā, izpratni un domāšanu veicinošu jautājumu uzdošana). Gala pārbaudījums (eksāmens) tiek organizēts kā projekta darba izstrāde un ziņojums, paredzot kumulatīvu vērtējumu, kas veidojas no trim starp ziņojuma vērtējumiem (20%, 20%, 20%), dalības diskusijās un semināros (10%), gala ziņojuma vērtējuma (30%). Vērtēšanas kritēriji (starp-ziņojumiem un gala ziņojumam), katrs kritērijs tiek vērtēts ballēs no 0 līdz 10 un veido 20% no kopējā starp-ziņojuma vai gala ziņojuma vērtējuma: (1) satura pilnvērtība un atbilstība definētajām prasībām; (2) uz zinātniskajiem pierādījumiem balstītais pamatojums un teorētiskās izpētes pilnvērtība; (3) radoša pieeja un risinājumi; (4) noformējuma atbilstība prasībām; (5) mutiskais - vizuālais ziņojums un diskusija (atraktivitāte, skaidrs un loģisks izklāsts, spēja pamatot un argumentēt, spēja skaidrot). Katra starp-ziņojuma prasības ir aktualizētas un ievietotas e-studijās pie konkrētās tēmas. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Raksturo un skaidro efektīvu programmu plānošanas teorētiskos konceptus un elementus (soļus, plānošanas līmeņus, vajadzību, iespēju un risku izvērtēšanas principus dažādos līmeņos). Raksturo medicīniskās rehabilitācijas programmu izstrādes procesu. Apraksta un skaidro faktorus, kas ietekmē medicīniskās rehabilitācijas programmu izstrādi un realizāciju. Raksturo medicīniskās rehabilitācijas programmu rezultātu izvērtēšanas un efektivitātes analīzes principus, kvalitātes kritērijus un indikatorus. | ||||||||
Prasmes: | Izvērtē un analizē vajadzības, iespējas un riskus, lai sekmīgi plānotu, veidotu un attīstītu medicīniskās rehabilitācijas programmas. Izvēlas un plāno atbilstošus, specifiskus programmas elementus. Izvēlas un pamato programmu rezultātu mērījumus dažādos līmeņos. Izvērtē un analizē medicīniskās rehabilitācijas programmu efektivitātes rādītājus un kvalitātes kritērijus. | ||||||||
Kompetences: | Plāno un attīsta efektīvas medicīniskās rehabilitācijas programmas, kas vērstas uz mērķa grupu vajadzībām un tiek integrētas sociālajā, kultūras, ekonomiskajā, institucionālajā un politiskajā kontekstā. Kritiski izvērtē un analizē esošo vai jaunradīto medicīniskās rehabilitācijas programmu rezultātus, efektivitātes rādītājus un kvalitātes kritērijus, lai tās attīstītu un pilnveidotu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Keessen, P., van Duijvenbode, I. C., Latour, C. H., et.al. (2022). Design of a Remote Coaching Program to Bridge the Gap From Hospital Discharge to Cardiac Rehabilitation: Intervention Mapping Study. JMIR cardio, 6(1), e34974. [sk. 12.08.2022] | ||||||||
2 | Walker, T., Foster, M., Szeszulski, J., et.al. (2022). Evidence-Based Intervention Mapping: A systematic approach to understanding the components and logic of EBIs. BMC Public Health, 22(1), 1300. [sk. 12.08.2022] | ||||||||
3 | Wang, R. H., Kenyon, L. K., McGilton, et.al. (2021). The Time Is Now: A FASTER Approach to Generate Research Evidence for Technology-Based Interventions in the Field of Disability and Rehabilitation. Archives of physical medicine and rehabilitation, 102(9), 1848–1859. [sk. 12.08.2022] | ||||||||
4 | Evidence-Based Programming [sk.12.08.2022] | ||||||||
5 | E-studijās norādīties un pieejamie materiāli pie katras no tēmām/ In e-studies, indicate the available materials for each of the topics | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kettner, P. M., Moroney, R. M., & Martin, L. L. (2013). Designing and managing programs: An effectiveness-based approach (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. | ||||||||
2 | Markham, C., Ruiter, R., Fern ndez, M., et.al. (2016). Planning health promotion programs: an intervention mapping approach (4th ed., Jossey-Bass Public Health). Hoboken: Wiley. Iegūts no: via ProQuest Ebook Central | ||||||||
3 | Zelman, William N., et al. (2009). Financial Management of Health Care Organizations: An Introduction to Fundamental Tools, Concepts and Applications. John Wiley & Sons, Incorporated. Iegūts no: via Pro Quest Ebook Central | ||||||||
4 | Hartveit, M., Hovlid, E., Øvretveit, J., et.al. (2022). Can systematic implementation support improve programme fidelity by improving care providers' perceptions of implementation factors? A cluster randomized trial. BMC Health Services Research, 22(1), 808. [sk. 12.08.2022] | ||||||||
5 | Novak I, te Velde A, Hines A, et.al. (2021) Rehabilitation Evidence-Based Decision-Making: The READ Model. Front. Rehabilit. Sci. 2:726410. Available from: doi: 10.3389/fresc.2021.726410 [sk. 12.08.2022] | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Elektroniskās datu bāzes (t.sk., RSU abonētās)/ Electronic databases (including RSU subscribers) | ||||||||
2 | PVO aktuālie ziņojumi, publikācijas/ WHO current reports, publications |