Pārlekt uz galveno saturu

Efektīvas medicīniskās rehabilitācijas programmas

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.08.2022 09:26:31
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_189LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:6.00ECTS:9.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Daina Šmite
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)6Kopā nodarbību kontaktstundas60
Kopā kontaktstundas72
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas klīniskajā medicīnā un medicīniskajā rehabilitācijā, medicīniskās rehabilitācijas formu un pakalpojumu veidu izpratne, uz pierādījumiem balstītas prakses izpratne, zināšanas un izpratne par medicīniskās rehabilitācijas organizāciju un vadību, pakalpojuma izmaksu veidošanos, zināšanas par medicīnisko rehabilitāciju reglamentējošo likumdošanu, zināšanas un prasmes par mērījumiem medicīniskajā rehabilitācijā, zināšanas veselības aprūpes kvalitātes vadībā un pilnveidošanā.
Mērķis:
Sniegt zināšanas un attīstīt prasmes plānot un modelēt efektīvas, uz zinātniskiem pierādījumiem balstītas rehabilitācijas programmas, kā arī attīstīt prasmes izstrādāt to efektivitātes un kvalitātes novērtēšanas plānu un analīzi.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sagatavošanās posms un programmas plānošanaLekcijas3.00E-studiju vide
Nodarbības3.00E-studiju vide
2Programmas elementi un to aprakstīšanaLekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības2.00E-studiju vide
3Programmas monitorēšanas un analīzes plānošanaLekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības2.50E-studiju vide
4Programmas finanšu aspekti un ieviešanas plānošanaLekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības2.50E-studiju vide
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Jaunāko zinātnisko publikāciju sistemātiska meklēšana, atlasīšana un kritiska lasīšana. Zinātnisko pierādījumu apkopošana un to pārnešana konkrētā uzdevuma kontekstā. Projekta darba izstrāde mazajās grupās, starp ziņojumu un gala ziņojuma sagatavošana.
Vērtēšanas kritēriji:
Dalība diskusijās nodarbībās un semināros (argumentēta viedokļa formulēšana un skaidrošana, radoša pieeja problēmu risināšanā, izpratni un domāšanu veicinošu jautājumu uzdošana). Gala pārbaudījums (eksāmens) tiek organizēts kā projekta darba izstrāde un ziņojums, paredzot kumulatīvu vērtējumu, kas veidojas no trim starp ziņojuma vērtējumiem (20%, 20%, 20%), dalības diskusijās un semināros (10%), gala ziņojuma vērtējuma (30%). Vērtēšanas kritēriji (starp-ziņojumiem un gala ziņojumam), katrs kritērijs tiek vērtēts ballēs no 0 līdz 10 un veido 20% no kopējā starp-ziņojuma vai gala ziņojuma vērtējuma: (1) satura pilnvērtība un atbilstība definētajām prasībām; (2) uz zinātniskajiem pierādījumiem balstītais pamatojums un teorētiskās izpētes pilnvērtība; (3) radoša pieeja un risinājumi; (4) noformējuma atbilstība prasībām; (5) mutiskais - vizuālais ziņojums un diskusija (atraktivitāte, skaidrs un loģisks izklāsts, spēja pamatot un argumentēt, spēja skaidrot). Katra starp-ziņojuma prasības ir aktualizētas un ievietotas e-studijās pie konkrētās tēmas.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Raksturo un skaidro efektīvu programmu plānošanas teorētiskos konceptus un elementus (soļus, plānošanas līmeņus, vajadzību, iespēju un risku izvērtēšanas principus dažādos līmeņos). Raksturo medicīniskās rehabilitācijas programmu izstrādes procesu. Apraksta un skaidro faktorus, kas ietekmē medicīniskās rehabilitācijas programmu izstrādi un realizāciju. Raksturo medicīniskās rehabilitācijas programmu rezultātu izvērtēšanas un efektivitātes analīzes principus, kvalitātes kritērijus un indikatorus.
Prasmes:Izvērtē un analizē vajadzības, iespējas un riskus, lai sekmīgi plānotu, veidotu un attīstītu medicīniskās rehabilitācijas programmas. Izvēlas un plāno atbilstošus, specifiskus programmas elementus. Izvēlas un pamato programmu rezultātu mērījumus dažādos līmeņos. Izvērtē un analizē medicīniskās rehabilitācijas programmu efektivitātes rādītājus un kvalitātes kritērijus.
Kompetences:Plāno un attīsta efektīvas medicīniskās rehabilitācijas programmas, kas vērstas uz mērķa grupu vajadzībām un tiek integrētas sociālajā, kultūras, ekonomiskajā, institucionālajā un politiskajā kontekstā. Kritiski izvērtē un analizē esošo vai jaunradīto medicīniskās rehabilitācijas programmu rezultātus, efektivitātes rādītājus un kvalitātes kritērijus, lai tās attīstītu un pilnveidotu.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Keessen, P., van Duijvenbode, I. C., Latour, C. H., et.al. (2022). Design of a Remote Coaching Program to Bridge the Gap From Hospital Discharge to Cardiac Rehabilitation: Intervention Mapping Study. JMIR cardio, 6(1), e34974. [sk. 12.08.2022]
2Walker, T., Foster, M., Szeszulski, J., et.al. (2022). Evidence-Based Intervention Mapping: A systematic approach to understanding the components and logic of EBIs. BMC Public Health, 22(1), 1300. [sk. 12.08.2022]
3Wang, R. H., Kenyon, L. K., McGilton, et.al. (2021). The Time Is Now: A FASTER Approach to Generate Research Evidence for Technology-Based Interventions in the Field of Disability and Rehabilitation. Archives of physical medicine and rehabilitation, 102(9), 1848–1859. [sk. 12.08.2022]
4Evidence-Based Programming [sk.12.08.2022]
5E-studijās norādīties un pieejamie materiāli pie katras no tēmām/ In e-studies, indicate the available materials for each of the topics
Papildu literatūra
1Kettner, P. M., Moroney, R. M., & Martin, L. L. (2013). Designing and managing programs: An effectiveness-based approach (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
2Markham, C., Ruiter, R., Fern ndez, M., et.al. (2016). Planning health promotion programs: an intervention mapping approach (4th ed., Jossey-Bass Public Health). Hoboken: Wiley. Iegūts no: via ProQuest Ebook Central
3Zelman, William N., et al. (2009). Financial Management of Health Care Organizations: An Introduction to Fundamental Tools, Concepts and Applications. John Wiley & Sons, Incorporated. Iegūts no: via Pro Quest Ebook Central
4Hartveit, M., Hovlid, E., Øvretveit, J., et.al. (2022). Can systematic implementation support improve programme fidelity by improving care providers' perceptions of implementation factors? A cluster randomized trial. BMC Health Services Research, 22(1), 808. [sk. 12.08.2022]
5Novak I, te Velde A, Hines A, et.al. (2021) Rehabilitation Evidence-Based Decision-Making: The READ Model. Front. Rehabilit. Sci. 2:726410. Available from: doi: 10.3389/fresc.2021.726410 [sk. 12.08.2022]
Citi informācijas avoti
1Elektroniskās datu bāzes (t.sk., RSU abonētās)/ Electronic databases (including RSU subscribers)
2PVO aktuālie ziņojumi, publikācijas/ WHO current reports, publications