.
Fizioterapija un psihiskā veselība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.08.2021 10:23:54
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_199 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.00 | ECTS: | 4.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Daina Šmite | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 9 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 36 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas un iemaņas, kas apgūtas, lai gūtu fizioterapeita profesionālo kvalifikāciju un bakalaura grādu veselības aprūpē. | ||||||||
Mērķis: | Papildināt un padziļināt teorētiskās zināšanas un integrēt jaunākās zinātniskās atziņas saistībā ar ķermeņa un psihes mijiedarbības izpratni fizioterapijas kontekstā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Trauksme, bailes un ķermenis: izpausme un ķermeņa-psihes mijiedarbība, tās bioloģiskais pamatojums; atpazīšana un interpretācija izmeklēšanas laikā, iekļaušana klīniskās spriešanas procesā; fizioterapijas intervence un modifikācijas (patoģenētiskais pamatojums, metodika, esošie efektivitātes pierādījumi). | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Depresija, izsīkums un ķermenis: izpausme un ķermeņa-psihes mijiedarbība, tās bioloģiskais pamatojums; atpazīšana un interpretācija izmeklēšanas laikā, iekļaušana klīniskās spriešanas procesā; fizioterapijas intervence un modifikācijas (patoģenētiskais pamatojums, metodika, esošie efektivitātes pierādījumi). | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Kognitīvo un fizisko funkciju mijiedarbība: kognitīvie traucējumi, to neirobioloģija un mijiedarbība ar fiziskajām funkcijām; fizioterapijas intervences (veidi, metodika) kognitīvo funkciju saglabāšanai, veicināšanai un uzlabošanai (esošie pierādījumi, patoģenētiskās iedarbības skaidrojumi). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Aktuālie fizioterapijas efektivitātes pierādījumi pacientiem ar psihiskās veselības traucējumiem (seminārs). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Komunikācijas veidošana starp fizioterapeitu un pacientu: verbālā un neverbālā komunikācija; pirmā konsultācija, mērķtiecīgi jautājumi no bio-psiho-sociālās perspektīvas; bio-psiho-sociālās izpratnes skaidrošana pacientam; atbalsta sniegšana (emocionālā un kognitīvā līmenī); pacients kā personība fizioterapijas procesā (individuālās vajadzības, vērtības, uzskati). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Ķermeņa apzināšanās fizioterapijas procesā: ķermeņa apzināšanās kā resurss, „dzīvā ķermeņa” koncepts. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Jaunāko zinātnisko publikāciju sistemātiska meklēšana, atlasīšana un kritiska lasīšana, secinājumu izveidošana. Zinātnisko pierādījumu apkopošana. Klīnisko gadījumu uzdevumu risināšana mazajās grupās. Semināra ziņojuma sagatavošana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala pārbaudījums – eksāmens – kumulatīvs vērtējums, kas ietver semināra ziņojuma vērtējumu (30%) un noslēguma pārbaudījuma (simulēta klīniskā gadījuma analīzes) vērtējumu (70%). Semināra ziņojuma vērtēšanas kritēriji: (1) zinātnisko publikāciju rezultātu apkopojums un sintēze, pierādījumu līmeņa interpretācija; (2) publikāciju kvalitātes izvērtējuma ienešana pierādījumu analīzē; (3) vizuāla - verbāla ziņojuma kvalitāte (uztveramība, tēmas izklāsta skaidrība, ziņojuma saistošums); (4) diskusijas veidošana un vadīšana, iesaistot kolēģus (studentus, docētājus). Katrs no kritērijiem tiek vērtēs 10 ballu skalā un dod 25% no kopējā vērtējuma. Aktualizēta informācija par semināra ziņojuma tēmām, norisi un prasībām pieejama kursa e-studijās. Noslēguma pārbaudījuma (simulēta klīniskā gadījuma analīzes) vērtēšanas kritēriji: (1) ķermeņa - psihes mijiedarbības izpratnes demonstrēšana klīniskās spriešanas procesā veidojot izmeklēšanas kopsavilkumu un formulējot funkcionālo problēmu (t.i., fizioterapeita slēdzienu); (2) pacienta centrētas prakses konceptā balstītas pieejas lietošana fizioterapijas mērķu izvirzīšanā un definēšanā, lietojot SMART principu; (3) uz aktuālajiem pierādījumiem un patoģenētiskās iedarbības izpratnē balstītas pieejas demonstrēšana, kā arī pacienta centrētas prakses lietošana, fizioterapijas ārstēšanas stratēģiju izvēles skaidrojumā un pamatojumā. Katrs no kritērijiem tiek vērtēs 10 ballu skalā un dod 33,3% no kopējā vērtējuma. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Raksturo un izskaidro ķermeņa un psihes mijiedarbības fizioloģisko un pato-fizioloģisko būtību, pamatojot ar pierādījumiem no jaunākajiem pētījumiem. Raksturo fizioterapijas konceptuālos modeļus, kas integrē bio-psiho-sociālo modeli un ķermeņa-psihes vienotību un jaunākos zinātniskos atklājumus, kas ļauj tos pamatot. | ||||||||
Prasmes: | Atpazīst un analizē psihisko faktoru ietekmi uz fiziskās funkcionālās izmeklēšanas rezultātiem un integrē tos novērtēšanas un klīniskās spriešanas procesā dažādās kompleksās situācijās fizioterapijā. Atpazīst un analizē psihosociālo faktoru mijiedarbību ar aktivitāšu ierobežojumu un pacienta sūdzībām, dažādās kompleksās situācijās fizioterapijā. Pielieto bio-psiho-sociālo modeli klīniskajā spriešanas procesā dažādās kompleksās un sarežgītās situācijās fizioterapijā. | ||||||||
Kompetences: | Veido un attīsta fizioterapeita profesionālo darbību, integrējot izpratni par ķermeņa un psihes mijiedarbību, jaunākās zinātnes atziņas, radošus un inovatīvus risinājumus dažādām mērķa grupām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | E-studijās norādītie obligāties literatūras avoti pie katras tēmas | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | E-studijās norādītie papildus literatūras avoti pie katras tēmas | ||||||||
2 | RSU Elektroniskās datu bāzes |