Pārlekt uz galveno saturu

Klīniskā prakse: komunikācijas un valodas/ runas traucējumi pieaugušajiem

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.08.2023 08:46:46
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_207LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:10.00ECTS:15.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; AnatomijaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilze Blūmentāle
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)0Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā nodarbību kontaktstundas0
Kopā kontaktstundas4
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)0Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā nodarbību kontaktstundas0
Kopā kontaktstundas4
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Fonopēdija; Iegūtie neiroloģiskie komunikācijas traucējumi, kursa darbs; Audioloģija un psihoakustika; Runas ritma un tempa traucējumi; Ievads alternatīvajā un augmentatīvajā komunikācijā.
Mērķis:
Iegūt un pilnveidot teorētiskās un praktiskās iemaņas darbā ar pieaugušajiem pacientiem, kuriem ir dažādas etioloģijas (insults, onkoloģiskas saslimšanas, traumas, neirodeģeneratīvi, dzirdes u.c.) komunikācijas un valodas/ runas traucējumi.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Rudens semestris. Lekcija. Klīniskās prakses: "Komunikācijas un valodas/runas traucējumi pieaugušajiem” norise. Klīniskās prakse: 1. mērķi; 2. uzdevumi; 3. norises gaita; 4. nepieciešamās prasmes; 5. klīniskās prakses vērtēšanas prasības un kritēriji; 6. klīniskās prakses mapes (portfolio) veidošanas pamatprincipiem.Lekcijas2.00auditorija
2Pavasara semestris. Lekcija. Klīniskās prakses: "Komunikācijas un valodas/runas traucējumi pieaugušajiem” norise. Klīniskās prakse: 1. mērķi; 2. uzdevumi; 3. norises gaita; 4. nepieciešamās prasmes; 5. klīniskās prakses vērtēšanas prasības un kritēriji; 6. klīniskās prakses mapes (portfolio) veidošanas pamatprincipiem.Lekcijas2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Valodas/ runas, balss, rīšanas traucējumu novērtēšana, dokumentēšana/portfolio veidošana. 2. Patstāvīgais darbs: Plānot un īstenot individuālo darbu ar pacientu. 3. Preklīniskais posms: Klīnisko gadījumu analīze ar jomas speciālistiem. 4. Preklīniskais posms: Sagatavošanās posms Simulācijas scenāriju izspēlei. 5. Klīniskā gadījuma prezentācijas sagatavošana. Ieteikumu veidošana klientiem un viņu piederīgajiem, par komunikācijas, runas/ valodas, balss, rīšanas traucējumu profilaksi.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Apgūts Preklīniskais posms (Klīnisko gadījumu analīze, Simulācijas scenāriju izspēle). 2. Divu klīnisko gadījumu analīze, prezentācija (7. un 8. semestrī); 3. Gūtās pieredzes, secinājumu un pašvērtējuma atspoguļojums /portfolio; 4. Prakses vadītāja novērtējums par studenta darbu klīniskās prakses laikā.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Aizstāvēšana (Prakse)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:• uzskaitīs dažādas etioloģijas komunikācijas, valodas/ runas, balss, rīšanas traucējumus pieaugušajiem; • klasificēs komunikācijas, valodas/ runas, balss, rīšanas traucējumus pieaugušajiem; • aprakstīs traucējumu izzināšanas veidus; • uzskaitīs iespējamos terapijas veidus komunikācijas, valodas/ runas, balss, rīšanas, dzirdes traucējumu gadījumos pieaugušajiem.
Prasmes:• demonstrēs komunikācijas, valodas/ runas, balss, rīšana, dzirdes traucējumu izzināšanu pieaugušajiem; • novērtēs komunikācijas un runas/ valodas, rīšanas, balss, dzirdes stāvokli pieaugušajiem; • analizēs traucējumu; • plānos nepieciešamo terapiju; • demonstrēs plānotās terapijas realizēšanu.
Kompetences:• sistematizēs un novērtēs iegūtos anamnēzes un novērtēšanas datus par komunikācijas, valodas/ runas, balss, rīšanas, dzirdes traucējumiem pieaugušajiem; • interpretēs iegūtos anamnēzes un novērtēšanas datus, plānos un veiks nepieciešamo terapiju savas kompetences robežās.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Brooke Hallowell. 2014. Aphasia and Other Acquired Neurogenic Language Disorders : A Guide for Clinical Excellence
2Christina T. Rogers. 2016. Aphasia : Clinical Manifestations, Treatment Options and Impact on Quality of Life
3Hegde, M., Kuyumjian, Katrina. 2020. Clinical Methods and Practicum in Speech-Language Pathology. Plural Publishing, Inc
4Holland, Audrey L., Elman, Roberta J. 2020. Neurogenic Communication Disorders and the Life Participation Approach: The Social Imperative in Supporting Individuals and Families. San Diego: Plural Publishing, Incorporated.
5Murry Thomas, Chan Karen, Carrau Ricardo. 2020. Clinical Management of Swallowing Disorders. San Diego: Plural Publishing, Incorporated.
6Philip M. Davis. 2016. Dysphagia: Complications, Management and Clinical Aspects
7Platz, Thomas. 2021. Clinical Pathways in Stroke Rehabilitation: Evidence-based Clinical Practice Recommendations. Cham: Springer Nature.
8Robb, Michael P. 2017. INTRO - A Guide to Communication Sciences and Disorders. San Diego: Plural Publishing, Incorporated
Papildu literatūra
1Johnson, Alex F., Jacobson, Barbara H. 2015. Medical Speech-Language Pathology: A Practitioner's Guide. NEW YORK: Thieme Medical Publishers, Incorporated.
2Nancy Helm-Estabrooks, Martin L. Albert, Marjorie Nicholas. 2014. Manual of aphasia and aphasia therapy, Austin, Texas : PRO-ED
Citi informācijas avoti
1https://eslaeurope.eu/
2https://www.aphasia.org/
3https://swallowingdisorderfoundation.com/