Pārlekt uz galveno saturu

Klīniskā prakse: Runas/ valodas attīstība agrīnā vecumā, skaņu izrunas attīstība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.01.2024 15:12:34
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_213LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:5.00ECTS:7.50
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilze Klatenberga
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)0Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā nodarbību kontaktstundas0
Kopā kontaktstundas2
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)0Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā nodarbību kontaktstundas0
Kopā kontaktstundas4
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Studiju kurss: Didaktika. Pedagoģija. Fonētika un fonoloģija.
Mērķis:
Komunikācijas, runas/ valodas attīstības novērtēšana agrīna vecuma bērniem (līdz 3 gadu vecumam). Komunikācijas, artikulācijā iesaistīto struktūru darbības, skaņu izrunas novērtēšana pirmsskolas un skolas vecuma bērniem. Nodarbību plānošana un vadīšana.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Iepazīstināšana ar Klīniskās prakses: Runas/valodas attīstība agrīnā vecumā, skaņu izrunas attīstība, norisi (3. semestris), mērķiem, uzdevumiem.Lekcijas1.00auditorija
2Iepazīstināšana ar Klīniskās prakses: Runas/valodas attīstība agrīnā vecumā, skaņu izrunas attīstība (4. semestris) mērķiem, uzdevumiem, norises vietām.Lekcijas1.00auditorija
3Klīniskās prakses: Runas/valodas attīstība agrīnā vecumā, skaņu izrunas attīstība norises analīze.Lekcijas1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Darbs ar literatūru par doto tēmu. Gatavošanās nodarbībām. Klīnisko gadījumu analīze Klīniskās prakses ietvaros. Viena Klīniskā gadījuma prezentācijas sagatavošana (4 semestris) un prezentācija Klīniskās prakses aizstāvēšanā. Uzskates materiālu veidošana atbilstoši izvirzītajiem mērķiem. Klīniskās prakses ietvaros.
Vērtēšanas kritēriji:
Prakses noslēgumā students sagatavo prakses apkopojumu: 1. Klīniskā gadījuma analīze un prezentācija. Portfolio izveide, kas ietver: 1. Gūtās pieredzes, secinājumu un pašvērtējuma atspoguļojums esejas veidā 2. Prakses laikā izveidoto un izmantoto materiālu atspoguļojums 3. Prakses novērtējums, kas atspoguļo prakses vadītāja novērtējumu 4. Ikdienas darba atskaites atspoguļojumus 5. Prakses stundu uzskaites formu, ko apstiprina prakses vadītājs
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Aizstāvēšana (Prakse)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā students zinās, kā izvērtēt runas/valodas, komunikācijas prasmes bērniem līdz 3 gadu vecumam, zinās, kā novērtēt artikulācijā iesaistītās struktūras, skaņu izrunas prasmes, fonoloģiskos procesus. Students varēs aprakstīt izmantojamās metodes, paņēmienus agrīna bērnu vecuma komunikācijas, runas/valodas attīstīšanai. Zinās par terapijas iespējām skaņu izrunas traucējumu gadījumos.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs veikt komunikācijas, valodas/runas izvērtēšanu agrīna vecuma bērniem un pirmsskolas un skolas vecuma bērniem ar skaņu izrunas traucējumiem. Pratīs analizēt novērtēšanā iegūtos rezultātus. Plānos nepieciešamās nodarbības un izvēlēsies, realizēs nepieciešamos uzdevumus, terapijas virzienus komunikācijas, runas/ valodas prasmju attīstīšanai un traucējuma terapijai. Pilnveidos spēju strādāt patstāvīgi un integrēt esošajā pieredzē prakses vadītāju ieteikumus, pratīs aizpildīt dokumentāciju, ko izmanto audiologopēdi. Spēs noformēt uzskates materiālus, nodarbību plānus, prezentēt praksē gūto pieredzi.
Kompetences:Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā students spēs pielietot iegūtās zināšanas un praktiskās iemaņas izvērtējot runas/ valodas, komunikācijas prasmes agrīna vecuma bērniem un pirmsskolas un skolas bērniem ar skaņu izrunas traucējumiem, plānos un realizēs nepieciešamo terapiju.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Speech Sound Disorders in Children : In Honor of Lawrence D. Shriberg Rhea Flipsen, Peter Paul, 2010
2Children's Speech Sound Disorders Caroline Bowen, 2015
3Comprehensive Perspectives on Speech Sound Development and Disorders : Pathways From Linguistic Theory to Clinical Practice Peter Beate, 2013
4Miltiņa Irēna. Skolotāja logopēda darba mape, 2008. (izdevums akceptējams)
5Judīte Lūse, Irēna Miltiņa, Sarmīte Tūbele. Logopēdijas terminu skaidrojošā vārdnīca
6Rutmane I., Vabale A., Blūmentāle I., Kalēja I., Klatenberga I. Latviešu valodas fonēmu pārbaudes materiāls. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2008. (izdevums akceptējams)
7Miltiņa Irēna, Skaņu izrunas traucējumi, 2005. (izdevums akceptējams)
Papildu literatūra
1Brice B. Skaņu pasakas un ritma rotaļas. R., 2010
2Brice B. Pirkstiņu rotaļas. R., 2016
Citi informācijas avoti
1http://www.cplol.eu/
2http://www.asha.org/
3http://www.logopedi.lv/
4http://www.audiologopedi.lv/