Pārlekt uz galveno saturu

Palīgtehnoloģijas un vides pieejamība, kursa darbs

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.08.2021 15:48:13
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_219LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:3.00ECTS:4.50
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Liene Saukuma
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas36
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Ergoterapijas pamati, anatomija, cilvēka funkcionēšana un sabiedrības attīstība.
Mērķis:
Iegūt zināšanas par vides nozīmi cilvēka nodarbes veikšanā un vides adaptāciju nodarbes veicināšanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Vides jēdziens un raksturojums, personas un vides mijiedarbības raksturojošie koncepti un teorijas. Universālā dizaina koncepts dalības un iekļaujošas sabiedrības veicināšanai.Lekcijas1.00MITC
2Vides pieejamības novērtēšanas metodes ergoterapijā. Fiziskās mājas vides pieejamības novērtēšanas metode "The Housing Enabler".Lekcijas1.00MITC
3Palīgtehnoloģiju grupas un veidi atbilstoši ISO klasifikācijai (I.) Vispārīgie tehnisko palīglīdzekļu lietošanas mērķi, izvēles un piemērošanas pamatprincipi.Lekcijas1.00MITC
4Palīgtehnoloģiju grupas un veidi atbilstoši ISO klasifikācijai (II).Lekcijas1.00MITC
5Mobilitātes palīglīdzekļu izvēle, piemērošanas un lietošanas aspekti.Lekcijas1.00MITC
6Riteņkrēsla uzbūve, veidi un adaptācijas iespējas.Lekcijas1.00MITC
7Indivīda un vides mijiedarbība. Praktisks uzdevums: Publiskās vides novērtēšana no Universālā dizaina koncepta viedokļa. Ievads kursa darba izstrādē.Nodarbības1.00MITC
8Vides pieejamības vērtēšanas praktiskie aspekti.Nodarbības1.00MITC
9The Housing Enabler metode I: fiziskās vides pieejamības novērtēšana, instrumenta pielietošanas praktiskie aspekti.Nodarbības1.00MITC
10The Housing Enabler metode II: vides pieejamības analīze. Skrīninga instruments. Seminārs par veikto mājas vides novērtējumu (HE II daļa Vides barjeras).Nodarbības1.00MITC
11Vides adaptācija personām ar funckionēšanas ierobežojumiem – higiēnas telpu pārbūves plāna izveide personai, kura pārvietojas riteņkrēslā.Nodarbības1.00MITC
12Seminārs par kursa darbu.Nodarbības2.00MITC
13Tehnisko palīglīdzekļu praktiskais pielietojums un adaptācijas iespējas I: pašaprūpes palīglīdzekļi.Nodarbības1.00MITC
14Tehnisko palīglīdzekļu praktiskais pielietojums un adaptācijas iespējas II: mobilitātes palīglīdzekļi.Nodarbības1.00MITC
15Tehnisko palīglīdzekļu praktiskais pielietojums un adaptācijas iespējas III: komunikācijas palīglīdzekļi, tiflotehnika un surdotehnika.Nodarbības1.00MITC
16Tehnisko palīglīdzekļu praktiskais pielietojums un adaptācijas iespējas IV: riteņkrēsls.Nodarbības1.00MITC
17Studiju kursa noslēgums – tests, kursa darba starpziņojums.Nodarbības1.00MITC
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studiju kursa laikā studenti veic mācību/ praktiskos uzdevumus par palīgtehnoloģiju lietošanu un adaptāciju, vides pieejamības izvērtēšanu un adaptāciju. Studiju kursa laikā studenti mazās grupās (3- 4 cilvēki) izstrādā kursa darbu.
Vērtēšanas kritēriji:
Lai saņemtu vērtējumu, studentam jāizpilda nodarbībās paredzētie mācību/ praktiskie uzdevumi, grupā jāizstrādā kursa darbs un jāpiedalās kursa darba semināros. Studiju kursa noslēgumā sekmīgi jānokārto rakstisks zināšanu pārbaudes tests un grupā jāaizstāv kursa darbs (100%). Studiju kursa noslēgumā studējošie tiek aicināti aizpildīt studiju kursa novērtēšanas anketu.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Aizstāvēšana (Kursa darbs)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā students spēs: • raksturot vidi un to, kā vide ietekmē nodarbes veikšanu, izskaidrot indivīda un vides mijiedarbību raksturojošos konceptus – pieejamība, piemērotība un Universālais dizains; • atpazīt un raksturot nodarbes veikšanas veicinošos un kavējošos faktorus indivīda apkārtējā vidē; • uzskaitīt galvenos vides pieejamības standartus un aspektus personām ar dažādiem funkcionēšanas ierobežojumiem; • nosaukt palīgtehnoloģiju grupas un veidus atbilstoši ISO klasifikācijai, raksturot vispārīgos tehnisko palīglīdzekļu lietošanas mērķus, paskaidrot tehnisko palīglīdzekļu izvēles un piemērošanas pamatprincipus.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs: • identificēt fiziskās vides barjeras, kas kavē nodarbes veikšanu, patstāvīgi lietojot kursā apgūtās vides novērtēšanas metodes; • analizēt fiziskās vides barjeras saistībā ar personas funkcionēšanas ierobežojumiem; • ieteikt nepieciešamos pielāgojumus vidē atbilstoši funkcionēšanas traucējumiem un vides pieejamības standartiem; • demonstrēt biežāk lietoto pašaprūpes un mobilitātes palīglīdzekļu lietošanas un pielāgošanas aspektus.
Kompetences:Students spēs praktiski izmantot un pielietot apgūtās zināšanas un prasmes vides novērtēšanā un pielāgošanā ergoterapijas procesā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Rigby, P. and Letts, L. 2003. Environment and Occupational Performance: Theoretical Considerations. In: Letts, L. ed. Using Environments to Enable Occupational Performance. USA: SLACK.17–32. (akceptējams izdevums)
2Occupational therapy and physical dysfunction. Occupational therapy for people experiencing illness, injury or impairment : promoting occupation and participation / edited by Michael Curtin, Mary Egan, Jo Adams,. Seventh edition. Edinburgh : Elsevier, [2017] xxi, 818 lpp.
3Iwarsson, S. and Ståhl, A. 2003. Accessibility, Usability and Universal Design – Positioning and Definition of Concepts Describing Person-Environment Relationships. Journal of Disability and Rehabilitation. 25(2), 57-66. (akceptējams izdevums)
4Bridge, C. 2010. Home modification: occupation as the basis for an effective practice. In: Curtin, M. ed. Occupational Therapy and Physical dysfunction. Enabling Occupation. Elsevier. 409-429. (akceptējams izdevums)
5Pain, H. And Pengelly, S. 2010. Assistive devices for enabling occupations. In: Curtin, M. ed. Occupational Therapy and Physical dysfunction. Enabling Occupation. Elsevier. 454-468. (akceptējams izdevums)
6McDonald, R.L. 2010. Wheelchairs: posture and mobility. In: Curtin, M. ed. Occupational Therapy and Physical dysfunction. Enabling Occupation. Elsevier. 469-488. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1The World Feretation of Occupational Therapists. 2012. Position Statement on Universal Design.
2Iwarsson, et al. 2005. Cross-national and multi-professional inter-rater reliability of the Housing Enabler. Scandinavian Journal of Occupational Therapy. 12, 29-39.
3Iwarsson, S. Haak, M. and Slaug, B. 2012. Current developments of the Housing Enabler methodology. British Journal of Occupational Therapy. 75(11), 517-521.
4Tomsone, S. Haak, M. Löfqvist, C. 2016. Experiences of mobility device use over time: A multiple case study among very old Latvian women. Scandinavian Journal of Occupational Therapy. 23(1), 67–78.
5Nord, C. Eakin, P. Astley, P. and Atkinson, A.R. 2009. An exploration of communication between clients and professionals in the design of home adaptations. British Journal of Occupational Therapy. 72(5), 197-204.
6Ministru Kabinets. 15.12.2009. Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi: MK noteikumi Nr.1474. Latvijas Vēstnesis. 203.
7LR Labklājības ministrija. 2011. Vadlīnijas būvnormatīvu piemērošanai attiecībā uz vides pieejamību personām ar funkcionāliem traucējumiem.
Citi informācijas avoti
1Eiropas palīgtehnoloģiju informācijas tīkls EASTIN
2The Enabler Web site
3The Centre for Excellence in Universal Design