.
Palīgtehnoloģijas un vides pieejamība, kursa darbs
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.08.2021 15:48:13
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_219 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.00 | ECTS: | 4.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Liene Saukuma | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 36 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ergoterapijas pamati, anatomija, cilvēka funkcionēšana un sabiedrības attīstība. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt zināšanas par vides nozīmi cilvēka nodarbes veikšanā un vides adaptāciju nodarbes veicināšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vides jēdziens un raksturojums, personas un vides mijiedarbības raksturojošie koncepti un teorijas. Universālā dizaina koncepts dalības un iekļaujošas sabiedrības veicināšanai. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
2 | Vides pieejamības novērtēšanas metodes ergoterapijā. Fiziskās mājas vides pieejamības novērtēšanas metode "The Housing Enabler". | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
3 | Palīgtehnoloģiju grupas un veidi atbilstoši ISO klasifikācijai (I.) Vispārīgie tehnisko palīglīdzekļu lietošanas mērķi, izvēles un piemērošanas pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
4 | Palīgtehnoloģiju grupas un veidi atbilstoši ISO klasifikācijai (II). | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
5 | Mobilitātes palīglīdzekļu izvēle, piemērošanas un lietošanas aspekti. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
6 | Riteņkrēsla uzbūve, veidi un adaptācijas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
7 | Indivīda un vides mijiedarbība. Praktisks uzdevums: Publiskās vides novērtēšana no Universālā dizaina koncepta viedokļa. Ievads kursa darba izstrādē. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
8 | Vides pieejamības vērtēšanas praktiskie aspekti. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
9 | The Housing Enabler metode I: fiziskās vides pieejamības novērtēšana, instrumenta pielietošanas praktiskie aspekti. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
10 | The Housing Enabler metode II: vides pieejamības analīze. Skrīninga instruments. Seminārs par veikto mājas vides novērtējumu (HE II daļa Vides barjeras). | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
11 | Vides adaptācija personām ar funckionēšanas ierobežojumiem – higiēnas telpu pārbūves plāna izveide personai, kura pārvietojas riteņkrēslā. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
12 | Seminārs par kursa darbu. | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
13 | Tehnisko palīglīdzekļu praktiskais pielietojums un adaptācijas iespējas I: pašaprūpes palīglīdzekļi. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
14 | Tehnisko palīglīdzekļu praktiskais pielietojums un adaptācijas iespējas II: mobilitātes palīglīdzekļi. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
15 | Tehnisko palīglīdzekļu praktiskais pielietojums un adaptācijas iespējas III: komunikācijas palīglīdzekļi, tiflotehnika un surdotehnika. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
16 | Tehnisko palīglīdzekļu praktiskais pielietojums un adaptācijas iespējas IV: riteņkrēsls. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
17 | Studiju kursa noslēgums – tests, kursa darba starpziņojums. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa laikā studenti veic mācību/ praktiskos uzdevumus par palīgtehnoloģiju lietošanu un adaptāciju, vides pieejamības izvērtēšanu un adaptāciju. Studiju kursa laikā studenti mazās grupās (3- 4 cilvēki) izstrādā kursa darbu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lai saņemtu vērtējumu, studentam jāizpilda nodarbībās paredzētie mācību/ praktiskie uzdevumi, grupā jāizstrādā kursa darbs un jāpiedalās kursa darba semināros. Studiju kursa noslēgumā sekmīgi jānokārto rakstisks zināšanu pārbaudes tests un grupā jāaizstāv kursa darbs (100%). Studiju kursa noslēgumā studējošie tiek aicināti aizpildīt studiju kursa novērtēšanas anketu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Kursa darbs) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students spēs: • raksturot vidi un to, kā vide ietekmē nodarbes veikšanu, izskaidrot indivīda un vides mijiedarbību raksturojošos konceptus – pieejamība, piemērotība un Universālais dizains; • atpazīt un raksturot nodarbes veikšanas veicinošos un kavējošos faktorus indivīda apkārtējā vidē; • uzskaitīt galvenos vides pieejamības standartus un aspektus personām ar dažādiem funkcionēšanas ierobežojumiem; • nosaukt palīgtehnoloģiju grupas un veidus atbilstoši ISO klasifikācijai, raksturot vispārīgos tehnisko palīglīdzekļu lietošanas mērķus, paskaidrot tehnisko palīglīdzekļu izvēles un piemērošanas pamatprincipus. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs: • identificēt fiziskās vides barjeras, kas kavē nodarbes veikšanu, patstāvīgi lietojot kursā apgūtās vides novērtēšanas metodes; • analizēt fiziskās vides barjeras saistībā ar personas funkcionēšanas ierobežojumiem; • ieteikt nepieciešamos pielāgojumus vidē atbilstoši funkcionēšanas traucējumiem un vides pieejamības standartiem; • demonstrēt biežāk lietoto pašaprūpes un mobilitātes palīglīdzekļu lietošanas un pielāgošanas aspektus. | ||||||||
Kompetences: | Students spēs praktiski izmantot un pielietot apgūtās zināšanas un prasmes vides novērtēšanā un pielāgošanā ergoterapijas procesā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Rigby, P. and Letts, L. 2003. Environment and Occupational Performance: Theoretical Considerations. In: Letts, L. ed. Using Environments to Enable Occupational Performance. USA: SLACK.17–32. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Occupational therapy and physical dysfunction. Occupational therapy for people experiencing illness, injury or impairment : promoting occupation and participation / edited by Michael Curtin, Mary Egan, Jo Adams,. Seventh edition. Edinburgh : Elsevier, [2017] xxi, 818 lpp. | ||||||||
3 | Iwarsson, S. and Ståhl, A. 2003. Accessibility, Usability and Universal Design – Positioning and Definition of Concepts Describing Person-Environment Relationships. Journal of Disability and Rehabilitation. 25(2), 57-66. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Bridge, C. 2010. Home modification: occupation as the basis for an effective practice. In: Curtin, M. ed. Occupational Therapy and Physical dysfunction. Enabling Occupation. Elsevier. 409-429. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Pain, H. And Pengelly, S. 2010. Assistive devices for enabling occupations. In: Curtin, M. ed. Occupational Therapy and Physical dysfunction. Enabling Occupation. Elsevier. 454-468. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | McDonald, R.L. 2010. Wheelchairs: posture and mobility. In: Curtin, M. ed. Occupational Therapy and Physical dysfunction. Enabling Occupation. Elsevier. 469-488. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | The World Feretation of Occupational Therapists. 2012. Position Statement on Universal Design. | ||||||||
2 | Iwarsson, et al. 2005. Cross-national and multi-professional inter-rater reliability of the Housing Enabler. Scandinavian Journal of Occupational Therapy. 12, 29-39. | ||||||||
3 | Iwarsson, S. Haak, M. and Slaug, B. 2012. Current developments of the Housing Enabler methodology. British Journal of Occupational Therapy. 75(11), 517-521. | ||||||||
4 | Tomsone, S. Haak, M. Löfqvist, C. 2016. Experiences of mobility device use over time: A multiple case study among very old Latvian women. Scandinavian Journal of Occupational Therapy. 23(1), 67–78. | ||||||||
5 | Nord, C. Eakin, P. Astley, P. and Atkinson, A.R. 2009. An exploration of communication between clients and professionals in the design of home adaptations. British Journal of Occupational Therapy. 72(5), 197-204. | ||||||||
6 | Ministru Kabinets. 15.12.2009. Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi: MK noteikumi Nr.1474. Latvijas Vēstnesis. 203. | ||||||||
7 | LR Labklājības ministrija. 2011. Vadlīnijas būvnormatīvu piemērošanai attiecībā uz vides pieejamību personām ar funkcionāliem traucējumiem. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Eiropas palīgtehnoloģiju informācijas tīkls EASTIN | ||||||||
2 | The Enabler Web site | ||||||||
3 | The Centre for Excellence in Universal Design |