Pārlekt uz galveno saturu

Dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumi, kursa darbs

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.01.2024 13:27:10
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_228LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:6.00ECTS:9.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilze Blūmentāle
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas48
Kopā kontaktstundas64
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pedagoģija; Didaktika.
Mērķis:
Iegūt zināšanas par dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumiem. Pārzināt dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumu cēloņus, veidus, klīniskās pazīmes (Artikulācijas traucējumi, fonoloģiskie traucējumi, dizartija, apraksija). Prast novērtēt skaņu izrunu, runu. Prast pielietot valodas terapijas paņēmienus runas skaņu traucējumu gadījumos.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Skaņu izrunas traucējumu definīcija un cēloņi. Skaņu izrunas attīstība ontoģenēzē. Skaņu izrunas traucējumu klasifikācija. Skaņu izrunas traucējumu attīstības profilakse.Lekcijas1.00auditorija
2Skaņu izrunas traucējuma klīniskās izpausmes, diagnosticēšanas iespējas. Skaņu izrunas traucējumu skrīninga novērtēšana. Skaņu izrunas novērtēšana. Latviešu valodas fonēmu pārbaudes materiāls. Fonoloģisko procesu attīstība un novērtēšana.Lekcijas1.00auditorija
3Skaņu izrunas traucējumu terapija bērniem. Skaņu izrunas traucējumu analīze.Lekcijas1.00auditorija
4Skaņu artikulācijā iesaistīto struktūru novērtēšana – mēles, lūpu, žokļa, mīksto aukslēju, balss un elpošanas novērtēšana. Skaņu izrunas novērtēšanas iespējas.Nodarbības1.00auditorija
5Priekšējo mēleņu izrunas traucējumi.Nodarbības1.00auditorija
6Vidējo mēleņu izrunas traucējumi, pakaļējo mēleņu izrunas traucējumi.Nodarbības1.00auditorija
7Fonoloģisko procesu traucējumi.Nodarbības1.00auditorija
8Skaņu izrunas traucējumu analīze. Terapijas plānošana. terapijas iespējas.Nodarbības1.00auditorija
9Skaņu izrunas traucējumu klasifikācija. Dizartrijas definīcija, etioloģija, patoģenēze. Dizartrijas klasifikācija. Runas traucējumu klīniskās izpausmes dizartrijas gadījumā. Kursa darbu tēmu izvēle.Lekcijas1.00auditorija
10Apraksijas definīcija. Apraksijas veidi: orāla apraksija, runas apraksija. Iegūta runas apraksija pieaugušajiem. Bērnības runas apraksija. Apraksiju klīniskās izpausmes.Lekcijas1.00auditorija
11Skaņu izrunas/runas traucējumi orāli strukturālu traucējumu rezultātā. Runas traucējumi, ciešas zemmēles saitītes gadījumos.Lekcijas1.00auditorija
12Runas skaņu izrunas traucējumi strukturālu traucējumu gadījumos. Orofaciāli miofunkcionāli traucējumi bērniem. Skaņu izrunas\runas traucējumi adenoīdu gadījumā. Skaņu izrunas\runas traucējumi, dzirdes traucējumu gadījumos. Runas\skaņu izrunas traucējumi aukslēju šķeltnes gadījumā.Lekcijas1.00auditorija
13Runas/skaņu veidošanā iesaistīto struktūru darbības novērtēšana.Nodarbības2.00cits
14Iedzimta dizartrija (bērniem).Nodarbības1.00auditorija
15Iegūta dizartrija (neiroloģisku saslimšanu rezultātā pieaugušajiem).Nodarbības1.00auditorija
16Runas traucējumi orāli strukturālu traucējumu gadījumā.Nodarbības2.00auditorija
17Bērnības runas apraksija.Nodarbības1.00auditorija
18Iegūta apraksija.Nodarbības1.00auditorija
19Terapijas iespējas orāli strukturālu traucējumu gadījumos (onkoloģiskās saslimšanas)Nodarbības1.00cits
20Runas traucējumi OMF traucējumu trezultātā.Nodarbības2.00auditorija
21Terapiju prezentācija dažādas izcelsmes runas traucējumu gadījumos (grupu darbs). Kursa darba aizstāvēšana.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
3. semestris: • audio ierakstu analīze; • novērtēšanas ziņojums; • zinātniskās literatūras analīze par dotajām tēmām; • grupu darbs – uz pierādījumiem balstītas terapijas analīze artikulācijas un fonoloģisko traucējumu gadījumos, prezentācija. 4. semestris: • audio un video ierakstu analīze (klīnisko gadījumu analīze); • novērtēšanas ziņojums; • kursa darba izstrāde, prezentācija; • uz pierādījumiem balstītas zinātniskās literatūras analīze par dotajām tēmām (skaņu izrunas traucējumi); • grupu darbs – uz pierādījumiem balstītas terapijas analīze, komplicētu skaņu izrunas traucējumu gadījumos, zinātnisko rakstu analīze.
Vērtēšanas kritēriji:
3. semestris: • grupas prezentācija par terapiju; • pašnovērtēšanas testi studiju kursa laikā; • ieskaite – tests. 4. semestris: Gala vērtējums: Kursa darba aizstāvēšana, ietver kumulatīvu vērtējumu. • apmeklējums 10%; pašnovērtēšanas testi 30%; kursa darbs, novērtēšanas ziņojums 40%; grupas darbs, zinātniskā raksta prezentācija 20%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Aizstāvēšana (Kursa darbs)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:• aprakstīs artikulācijas un fonoloģiskos traucējumus; • ieteiks artikulācijas un fonoloģisko traucējumu terapijas iespējas; • aprakstīs dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumus; • klasificēs runas traucējumu veidus, izpausmes, analizēs traucējuma cēloņus; • uzskaitīs runas skaņu traucējumu terapijas veidus un virzienus, dažādas etioloģijas, runas skaņu traucējumu gadījumos.
Prasmes:• novērtēs artikulācijā iesaistīto struktūru – mēles, lūpu, žokļa u.c. darbību, fonoloģiskās prasmes; • analizēs skaņu izrunu un izrunas traucējumu veidus; • plānos runas skaņu traucējumu terapiju pamatojoties uz pierādījumiem balstītām atziņām.
Kompetences:• spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un praktiskās iemaņas, runas skaņu traucējumu novērtēšanai, analīzei un terapijas plānošanai, kā arī spēs veikt nepieciešamo terapiju.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Payne tehnikaA - Iesācēja līmenis
2Payne tehnikaB1 - Pamatlīmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Bauman-Waengler, Jacqueline, Garcia, Diane, 2018. Phonological Treatment of Speech Sound Disorders in Children: A Practical Guide, San Diego: Plural Publishing, Incorporated.
2 Irēna Miltiņa, 2017. Modelēšana logopēdijā. Rīga: Izdevniecība RaKa
3Ken M. Bleile, 2018. Speech Sound Disorders: For Classroom and Clinic. 4th Edition. Plural Publishing, Incorporated.
4Rhea Flipsen, Peter Paul, 2015. Speech Sound Disorders in Children: In Honor of Lawrence D. Shriberg, Plural Publishing, Inc.
Papildu literatūra
1Blūmentāle Ilze, u.c., 2014. Rokasgrāmata runas, valodas un dzirdes attīstībā un traucējumu izzināšanā.
2Dodd, Karen, 2013. Differential Diagnosis and Treatment of Children with Speech Disorder. John Wiley & Sons, Incorporated
3Irēna Miltiņa, 2008. Skolotāja logopēda darba mape. Rīga: RaKa
4 Nick Miller, 2014. Motor Speech Disorders: a cross-language perspective
5Wanda G. Webb, 2017. Neurology for the speech-language pathologist / Wanda G. Webb. St. Louis, Missouri: Elsevier