.
Dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumi, kursa darbs
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.01.2024 13:27:10
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_228 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Blūmentāle | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 48 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pedagoģija; Didaktika. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt zināšanas par dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumiem. Pārzināt dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumu cēloņus, veidus, klīniskās pazīmes (Artikulācijas traucējumi, fonoloģiskie traucējumi, dizartija, apraksija). Prast novērtēt skaņu izrunu, runu. Prast pielietot valodas terapijas paņēmienus runas skaņu traucējumu gadījumos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Skaņu izrunas traucējumu definīcija un cēloņi. Skaņu izrunas attīstība ontoģenēzē. Skaņu izrunas traucējumu klasifikācija. Skaņu izrunas traucējumu attīstības profilakse. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Skaņu izrunas traucējuma klīniskās izpausmes, diagnosticēšanas iespējas. Skaņu izrunas traucējumu skrīninga novērtēšana. Skaņu izrunas novērtēšana. Latviešu valodas fonēmu pārbaudes materiāls. Fonoloģisko procesu attīstība un novērtēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Skaņu izrunas traucējumu terapija bērniem. Skaņu izrunas traucējumu analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Skaņu artikulācijā iesaistīto struktūru novērtēšana – mēles, lūpu, žokļa, mīksto aukslēju, balss un elpošanas novērtēšana. Skaņu izrunas novērtēšanas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Priekšējo mēleņu izrunas traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Vidējo mēleņu izrunas traucējumi, pakaļējo mēleņu izrunas traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Fonoloģisko procesu traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Skaņu izrunas traucējumu analīze. Terapijas plānošana. terapijas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Skaņu izrunas traucējumu klasifikācija. Dizartrijas definīcija, etioloģija, patoģenēze. Dizartrijas klasifikācija. Runas traucējumu klīniskās izpausmes dizartrijas gadījumā. Kursa darbu tēmu izvēle. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Apraksijas definīcija. Apraksijas veidi: orāla apraksija, runas apraksija. Iegūta runas apraksija pieaugušajiem. Bērnības runas apraksija. Apraksiju klīniskās izpausmes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Skaņu izrunas/runas traucējumi orāli strukturālu traucējumu rezultātā. Runas traucējumi, ciešas zemmēles saitītes gadījumos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Runas skaņu izrunas traucējumi strukturālu traucējumu gadījumos. Orofaciāli miofunkcionāli traucējumi bērniem. Skaņu izrunas\runas traucējumi adenoīdu gadījumā. Skaņu izrunas\runas traucējumi, dzirdes traucējumu gadījumos. Runas\skaņu izrunas traucējumi aukslēju šķeltnes gadījumā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Runas/skaņu veidošanā iesaistīto struktūru darbības novērtēšana. | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
14 | Iedzimta dizartrija (bērniem). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Iegūta dizartrija (neiroloģisku saslimšanu rezultātā pieaugušajiem). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Runas traucējumi orāli strukturālu traucējumu gadījumā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
17 | Bērnības runas apraksija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Iegūta apraksija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Terapijas iespējas orāli strukturālu traucējumu gadījumos (onkoloģiskās saslimšanas) | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
20 | Runas traucējumi OMF traucējumu trezultātā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
21 | Terapiju prezentācija dažādas izcelsmes runas traucējumu gadījumos (grupu darbs). Kursa darba aizstāvēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 3. semestris: • audio ierakstu analīze; • novērtēšanas ziņojums; • zinātniskās literatūras analīze par dotajām tēmām; • grupu darbs – uz pierādījumiem balstītas terapijas analīze artikulācijas un fonoloģisko traucējumu gadījumos, prezentācija. 4. semestris: • audio un video ierakstu analīze (klīnisko gadījumu analīze); • novērtēšanas ziņojums; • kursa darba izstrāde, prezentācija; • uz pierādījumiem balstītas zinātniskās literatūras analīze par dotajām tēmām (skaņu izrunas traucējumi); • grupu darbs – uz pierādījumiem balstītas terapijas analīze, komplicētu skaņu izrunas traucējumu gadījumos, zinātnisko rakstu analīze. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 3. semestris: • grupas prezentācija par terapiju; • pašnovērtēšanas testi studiju kursa laikā; • ieskaite – tests. 4. semestris: Gala vērtējums: Kursa darba aizstāvēšana, ietver kumulatīvu vērtējumu. • apmeklējums 10%; pašnovērtēšanas testi 30%; kursa darbs, novērtēšanas ziņojums 40%; grupas darbs, zinātniskā raksta prezentācija 20%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Kursa darbs) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • aprakstīs artikulācijas un fonoloģiskos traucējumus; • ieteiks artikulācijas un fonoloģisko traucējumu terapijas iespējas; • aprakstīs dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumus; • klasificēs runas traucējumu veidus, izpausmes, analizēs traucējuma cēloņus; • uzskaitīs runas skaņu traucējumu terapijas veidus un virzienus, dažādas etioloģijas, runas skaņu traucējumu gadījumos. | ||||||||
Prasmes: | • novērtēs artikulācijā iesaistīto struktūru – mēles, lūpu, žokļa u.c. darbību, fonoloģiskās prasmes; • analizēs skaņu izrunu un izrunas traucējumu veidus; • plānos runas skaņu traucējumu terapiju pamatojoties uz pierādījumiem balstītām atziņām. | ||||||||
Kompetences: | • spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un praktiskās iemaņas, runas skaņu traucējumu novērtēšanai, analīzei un terapijas plānošanai, kā arī spēs veikt nepieciešamo terapiju. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Payne tehnika | A - Iesācēja līmenis | |||||||
2 | Payne tehnika | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Bauman-Waengler, Jacqueline, Garcia, Diane, 2018. Phonological Treatment of Speech Sound Disorders in Children: A Practical Guide, San Diego: Plural Publishing, Incorporated. | ||||||||
2 | Irēna Miltiņa, 2017. Modelēšana logopēdijā. Rīga: Izdevniecība RaKa | ||||||||
3 | Ken M. Bleile, 2018. Speech Sound Disorders: For Classroom and Clinic. 4th Edition. Plural Publishing, Incorporated. | ||||||||
4 | Rhea Flipsen, Peter Paul, 2015. Speech Sound Disorders in Children: In Honor of Lawrence D. Shriberg, Plural Publishing, Inc. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Blūmentāle Ilze, u.c., 2014. Rokasgrāmata runas, valodas un dzirdes attīstībā un traucējumu izzināšanā. | ||||||||
2 | Dodd, Karen, 2013. Differential Diagnosis and Treatment of Children with Speech Disorder. John Wiley & Sons, Incorporated | ||||||||
3 | Irēna Miltiņa, 2008. Skolotāja logopēda darba mape. Rīga: RaKa | ||||||||
4 | Nick Miller, 2014. Motor Speech Disorders: a cross-language perspective | ||||||||
5 | Wanda G. Webb, 2017. Neurology for the speech-language pathologist / Wanda G. Webb. St. Louis, Missouri: Elsevier |