Pārlekt uz galveno saturu

Runas ritma un tempa traucējumi

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.01.2024 15:04:27
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_229LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:3.00ECTS:4.50
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi; Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Andra Vabale
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas32
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pedagoģija, psiholoģija, agrīnās attīstības logopēdija un ievads logopēdijā, anatomija, fizioloģija.
Mērķis:
Iegūt logopēdijas zinātnes nozarei un audiologopēdija profesijai nepieciešamās zināšanas par runas tempa un ritma traucējumiem, stostīšanos. Ieskats stostīšanās pētniecības vēsturē. Jaunākie pētījumiem ģenētikā, neirofizioloģijā, neiropsiholoģijā un to saikne ar runas tempa un ritma traucējumiem. Skaidrot runas tempa un ritma, stostīšanās cēloņus, agrīnās riska pazīmes un saistību ar runas un valodas traucējumiem bērnībā. Izmantojot pētījumos balstītu pieeju, prast identificēt un novērtēt stostīšanās traucējuma pazīmes bērniem / pusaudžiem un pieaugušajiem. Analizēt informāciju un integrēt novērtēšanas rezultātus, plānot korekcijas / kompensācijas virzienus un izvēlēties atbilstošākās terapijas tehnikas, respektējot personas funkcionālās iespējas. Realizēt zinātniski pētniecisko darbību, studiju kursa ietvaros.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Stostīšanas vēsturiskais aspekts. Runas tempa/ritma un stostīšanās biologiskais, psiholoģiskais un logopēdiskais aspekts - KELMS (CALMS) modelis stostīšanās izpratnē.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Stostīšanās un logneirozes etioloģija un patoģeneze. Stostīšanās attīstības stadijas un izpausmes. Dažās stostīšanās attīstības formas (attīstības, neirotiska, psihogēna, jaukta). Klūpoša runa, tahilalija, bradilalija. Runas tempa un ritma traucējumu diagnostika un diferencildiageostika. Runas un valoras logopēdiskās novertēšanas algoritms stostīšanās gadījumos berniem un pieaugušajiem, protokola analīze.Lekcijas1.00E-studiju vide
3Stostīšanās terapijas - Netiešā terapija, tiešā terapija un kombinētā terapija. Terapiju veidi pusaudžiem un pieaugušajiem. Datorprogrammas DAF un FAF, to izmantošana stostīšanās terapijā.Lekcijas1.00E-studiju vide
4Runas ritma un tempa traucējumu logopēdiskās korekcijas metodes - fonācija, elpošanas vingrinājumi, kompleksi terapetiski risinājumi. Audiologopēda un pacienta (vecāka) sadarbības iespējas.Lekcijas1.00E-studiju vide
5Runas tempa un ritma izpētes protokols bērniem un pieaugušajiem. Stostīšanās izvērtēšanas algoritms. Situāciju gadījumu video analīze.Nodarbības1.00auditorija
6Situāciju gadījuma analīze -audio/video materiāls. 12 soļu pašterapijas programmas izveides pamatprincipi. Runas tempa un ritma protokola analīze (runas ieraksta transkripts), tā analīze.Nodarbības1.00auditorija
7Tiešā, netiešā un kombinētā terapija. Terapijas materiāls, tā izveide stostīšanās terapijā bērniem. Terapijas nodarbību plānošanas metodoloģija. Situāciju gadījuma analīze.Nodarbības1.00cits
8Zināšanu pārbaudes tests. Individuālas prezentācijas par datortehnoloģiju programmu izmantošanu audiologopēda darbā stostīšanās terapijā.Nodarbības1.00cits
9Stostīšanās protokola izmantošana situāciju gadījuma analīzē. Grupu darbs - 5 terapijas nodarbību plānošanas virzieni un metodiskie paņēmieni (bērniem).Nodarbības1.00auditorija
10Klīniskā gadījuma analīze (protokols), kopsavilkums, rekomendācijas un terapijas plāna sastādīšana.Nodarbības1.00auditorija
11Prezentācijas par izveidoto 12 soļu programmu stostīšanās pašterapijai. Klīniskā gadījuma analīze (protokols), kopsavilkums, rekomentācijas un terapijas plāns pieaugušajiem.Nodarbības1.00auditorija
12Individuālas prezentācijas un atskaite par studiju kursā paveikto.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. 3 -4 pētījumu analīze, kopsavilkuma veidošana. 2. Runas ieraksta transkripts un tā analīze, korekcijas virzienu noteikšana, metodisko paņēmienu izvēle. 3. Novērtēšanas ziņojuma sastādīšana. 4. Pārbaudes materiālu veidošana (grupu darbs) 5. Prezentācija par korekcijas/kompensācijas tehnoloģiskiem risinājumiem datorizētā vidē (pāru darbs) DAF/FAF 6. Individuālā prezentācija par materiālu izmantošanas iespējām un audiologopēda lomu traucējuma diagnostikā un terapijā.
Vērtēšanas kritēriji:
Patstāvīgie darbi – 50% Eksāmens – 50% (tests un stostīšanās pazīmju novērtēšanas protokols).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:- iegūs zināšanas un izpratni par specifisku runas tempa/ritma un stostīšanās traucējumu būtību; - iegūs izpratni par jaunākiem pētījumiem ģenētikā, neirofizioloģijā, neiropsiholoģijā un to saikni ar runas tempa un ritma traucējumiem, stostīšanos. - izpratīs un spēs formulēt stostīšanās cēloņus, riska pazīmes un to saikni ar runas un valodas traucējumiem un audiologopēda uzdevumiem diagnostikā un terapijā; - analizēs iegūto informāciju un izvēlēsies atbilstošas pētījumos balstītas metodes, traucējumu novērtēšanā; - spēs noteikt korekcijas virzienus un izvēlēsies atbilstošās korekcijas/ kompensācijas tehnikas, atbilstoši personas funkcionālajām iespējām.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā students: - pratīs novērtēt runas tempu/ritmu un atklāt stostīšanās pazīmes dažādos vecumposmos - spēs izvēlēties uz pierādījumiem balstītu pieeju stostīšanās diagnostikā - analizēs un integrēs novērtēšanas rezultātus un citu nozīmīgu informāciju, lai izvirzītu iejaukšanās/terapijas mērķus - mācēs plānot un pielietot audiologopēda praksē dažādas uz pierādījumiem balstītas terapijas metodikas/tehnikas, lietojot nepieciešamos materiālus un tehnoloģiskus risinājums klātienē un telemedicīnas platformās attālināti.
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā students: - spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas par runas ritma un tempa traucējumiem un stostīšanos, novērtēt traucējumu riskus un to pazīmes; - spēs analizēt informāciju, plānot uz pierādījumiem balstītus terapijas virzienus runas tempa un ritma traucējumu mazināšanā un plūstošākas runas veidošanā, stostīšanās gadījumos; - izvēlēsies atbilstošas terapijas metodikas/tehnikas un tehnoloģiskos risinājumus, respektējot personas funkcionālās iespējas; - veiks monitoringu un izvērtēs sasniegtos rezultātus, veicot audiologopēda darbu individuāli vai komandā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Freizers M. Kā atbrīvoties no stostīšanās nastas. Apgāds “Rasa ABC”, 2003
2Kell, C. A., Neumann, K., von Kriegstein, K., Posenenske,C., et.al. How the brain repairs stuttering. 132; 2747–2760, Brain, 2009 doi:10.1093/brain/awp185
3Neumann, K., Euler, H.A., Bosshardt, H.G., et.al. The Pathogenesis, Assessment and Treatment of Speech Fluency Disorders Deutsches Ärzteblatt International | Dtsch Arztebl Int 2017; 114: 383–90. Published online 2017 Jun 5. doi: 10.3238/arztebl.2017.0383
4Yairi E., Ambrose N. Epidemiology of stuttering: 21st century advances. J Fluency Disord. 2013;38:66–87. Epub 2012 Nov 27. [PMC free article] [PubMed] [Google Scholar]
5Blūmentāle, I., Kalēja, I. Klatenberga, I., Kušķe, S., Vabale, A. Rokasgrāmata runas valodas un dzirdes attīstībā un traucējumu izzināšanā, 1. daļa. Rīga, 2014., 108 lpp.
Papildu literatūra
1Conture, E.G., Curlee R.F. Stuttering and Related Disorders of Fluency. Thieme Medical Publishers. Inc. 2007
Citi informācijas avoti
1Dehqan, A., Bakhtiar, M., Panahi, S.S., Ashayeri, H. Relationship between stuttering severity in children and their mothers’ speaking rate. Sao Paulo Med J. 2008; 126(1):29-33.