Pārlekt uz galveno saturu

Audioloģija un psihoakustika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.01.2024 15:20:40
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_230LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:5.00ECTS:7.50
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Sandra Kušķe
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas32
Kopā kontaktstundas48
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Fizikā un bioloģijā skolas līmenī, anatomijā un fizioloģijā RSU līmenī.
Mērķis:
Apgūt vispusīgas zināšanas par dzirdes funkciju, tās attīstību bērnu vecuma periodā. Apgūt zināšanas par cilvēka skaņu uztveri, saikni starp skaņas fizikālajām īpašībām un tās radītajām sajūtām.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Dzirdes traucējumu veidi: sensorineirāli; konduktīvi; jaukti; centrāliLekcijas1.00auditorija
2Paliekošu dzirdes traucējumu riska faktori: prenatālajā, perinatālajā, postnatālajā periodāLekcijas1.00auditorija
3Dzirdes orgānu anatomija un fizioloģija, to nozīme atbilstošu dzirdes traucējumu izraisīšanāLekcijas1.00auditorija
4Dzirdes funkcija un tās parametriLekcijas1.00auditorija
5Valodas skaņas, to akustiskie rādītājiLekcijas1.00auditorija
6Skaņu fizikālais raksturojums, to atspoguļojums audiometriskajā plaknēLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Dzirdes slieksnis, tā parametri, robežas, diapazons. Valodas banāns. Mūzikas lauksLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
8Ģenētiski determinētie dzirdes traucējumiLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
9Auditoro prasmju attīstība bērna vecumāNodarbības1.00auditorija
10Fonoloģisko prasmju attīstība bērna vecumāNodarbības1.00auditorija
11Komunikācija, tās atspoguļojums dzirdes traucējumu gadījumosNodarbības1.00auditorija
12Subjektīva dzirdes pārbaudeNodarbības1.00auditorija
13Dzirdes traucējumu veidi (saslimšanas pie kurām sastop): sensorineirāli; konduktīvi; jaukti; centrāliNodarbības1.00auditorija
14Dzirdes traucējumu veidu raksturojošās pazīmesNodarbības1.00auditorija
15Dzirdes traucējumu kompensatorās ierīces: dzirdes aparāti (to veidi)Nodarbības1.00auditorija
16Dzirdes traucējumu kompensatorās ierīces: dzirdes aparāti (to veidi); individuālie ausu ieliktņi; kohleārie implanti; klausīšanās iekārtas (FM, indukcijas cilpas, gaismas indikatori)Nodarbības1.00auditorija
17Dzirdes pārbaudes metodes: subjektīvāsNodarbības1.00auditorija
18Dzirdes pārbaudes metodes: objektīvas (elektrofizioloģiskās)Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Literatūras analīze, dzirdes izmeklējumu analizēšana, dzirdes tehnoloģisko iekārtu izvērtēšana, audiometrijas izmeklējumu veikšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Eksāmens: Viens praktiskais piemērs (50%), divi teorētiskie jautājumi (50%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Tiek iegūtas zināšanas par dzirdi, tās funkciju, traucējumu veidiem, pakāpēm. Analizēt un apgūt dzirdes diagnostiskās metodes. Apgūt dzirdes traucējumu koriģēšanas iespējas ar atbilstošām dzirdes tehniskajām palīgiekārtām. Analizēt atbilstošās pedagoģiskās metodes. Tiek iegūtas zināšanas par cilvēka skaņu uztveri, sajūtām un dzirdes lauka robežām. Psihoakustiskās novērtēšanas metodes. Apgūt dzirdes diagnostiskās metodes.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs noteikt un analizēt dzirdes traucējumu veidus, dzirdes traucējumu pakāpes, dzirdes diagnostisko izmeklēšanas metožu interpretācija un analīze, spēs izvēlēties dzirdes tehnisko iekārtu atbilstoši dzirdes traucējumam un tā pakāpei. Atbilstošu pedagoģisko metožu un taktikas pielietošana; analizēt un izvērtēt audiometrijas datu rezultātus, izskaidrot to ietekmi uz bērna dzirdes un valodas attīstību, izteikt prognozes.
Kompetences:Izvērtēt un analizēt dzirdes rezultātus, tehnoloģiju efektivitāti, izvērtēt un analizēt pacienta progresu, noteikt terapeitisko taktiku. Izvērtēt iegūtos dzirdes izmeklējumu rezultātus. Prasmes noteikt dzirdes lauku, dzirdes sajūtu slieksni, attiecinot uz frekvenču un intensitātes skalu. Audiometrijas rezultātu interpretācija un analīze.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Stanley A. Gelfand. Essentials of Audiology, Thieme, 2016.
2Jerry L. Northern, Marion P. Downs. Hearing in Children. Williams&Wilkins Moore BCJ. Cochlear Hearing Loss, Whurr, London, 2014.
3Stach BA. Clinical Audiology. An Introduction. Singular Publishing Group Inc, London, 2022.
4Brian C.J. Moore. An Introduction to the Psychology of Hearing. 5th ed. Academic Press, 2013.
5Moore B.C.J. Cochlear. Hearing Loss. Whurr Publishers, 2007. (izdevums akceptējams)
Papildu literatūra
1American Speech-Language-Hearing Association (ASHA). Guidelines for the Audiologic Assessment of Children From Birth to 5 Years of Age. 2004.
2Brian C.J. Moore. Cochlear Hearing Loss. Whurr Publishers, 2007. 150-165; 225-227.
3Bryant P.E., Bradley L., MacLean M., Crossland J. Nursery Rhymes, Phonological Skills and Reading. J. Child Lang. 16: 408- 425, 1989.
4Clark G. Cochlear Implants. Fundamentals & Applications. Springer, 2003., 1-11; 381-402; 397-405; 707-727.
5Clark G., Tong Y.C., Martin L.F. A Multiple Channel Cochlear Implant: an Evaluation Using Nonsense Syllables, 1981. Annals of Otology, Rhinology and Laryngology 90; 227-230.
6Brad A. Stach. Clinical Audiology. Singular Publishing Group Inc. 2022. 53-70; 70-78; 230- 241.
Citi informācijas avoti
1Internets