.
Ievads alternatīvajā un augmentatīvajā komunikācijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.11.2022 15:20:28
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_234 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Klatenberga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomija, fizioloģija, attīstības psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt zināšanas par alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas metodēm un palīglīdzekļiem, to pielietošanas nepieciešamību un lietotāju grupām. Iegūt pamatzināšanas un prasmes alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas ieviešanas un pielāgošanas jomā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Komunikatīvās lomas un komunikācijas vajadzības | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | AAK pamatjautājumi un mūsdienu skatījums un AAK nepieciešamību | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | 1. AAK process 2. Ziņojumu izveide 3. Simboli un komunikācijas ātruma uzlabošana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | 4. Alternatīva piekļuve komunikācijas tehnoloģijām 5. Novērtēšanas pamatprincipi 6. Specifisko spēju novertēšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | 7. Lēmumu pieņemšana, intervence un novērtēšana 8. AAK personām ar attīstības traucējumiem 9. AAK iesācēju dalības un komunikācijas atbalsts | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | 10. Valodas attīstība un AAK intervence 11. Lingvistisko un sociālo kompetenču atbalsts 12. Lasītprasmes attīstību veicinoša intervence personām ar kompleksām komunikācijas vajadzībām 13. Iekļaujošā izglītība skolēniem ar kompleksām komunikācijas vajadzībām 14. Pieaugušie ar iegūtiem somatiskiem traucējumiem | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | 15. Pieaugušie ar smago runas apraksiju 16. Pieagušie ar deģeneratīviem un valodas traucējumiem 17. Personas ar traumatiskiem smadzeņu bojājumiem 18. AAK akūtajā aprūpē un ilgstošajā akūtajā aprūpē | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Vieslekcija "Introduction to AAC" | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais darbs – literatūras pārskats. Darba plānu sastādīšana darbam ar bērnu ar saziņas grūtībām un tā saskaņošana ar pasniedzēju. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās; • patstāvīgā darba prezentācijas; • kursa beigās eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs definēt un aprakstīt APS sistēmu un metožu būtību, mācēs aprakstīt alternatīvo palīglīdzekļu lietotāju grupas. Iegūs zināšanas par APS praktisko pielietojamību darbā. Iepazīsies ar mūsdienu priekšstatiem par alternatīvas un augmentatīvās komunikācijas nepieciešamību un pieejamību. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs izvēlēties nepieciešamo alternatīvo palīglīdzekļu sistēmu saistībā ar runas traucējuma smaguma pakāpi un veidu. Apgūs palīglīdzekļu darbības principus, veidus un iespējas darbā ar personām, kurām ir saziņas, saskarsmes, komunikācijas grūtības. Spēs pamatot alternatīvās AAK ieviešanas nepieciešamību. | ||||||||
Kompetences: | Pratīs pielietot praktiski saziņas apmācības sistēmas un metodes. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Augmentative and Alternative Communication. Beukelman, David; Mirenda, Pat; Ball, Laura; et.al. Paul H. Brookes Pub, 2013. Web. | ||||||||
2 | www.asha.org/public/speech/.../AAC/ | ||||||||
3 | Literacy and Augmentative and Alternative Communication. Martine Smith. Brill, 2003. (izdevums akceptējams) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Augmentative and Alternative Communications Perspectives (grāmatu kopa). Brill, 2012 | ||||||||
2 | Shriberg LD, Aram DM, Kwiatkowski J. Developmental Apraxia of Speech: I Descriptive and Theoretical Perspectives. JSLHR, 40, 1997. 273 – 285 | ||||||||
3 | Shriberg LD., Aram DM., Kwiatkowski J. Developmental Apraxia of Speech: III. JSLHR, 40, 1997. | ||||||||
4 | П. Питерс, Аутизм. От теоретического понимания к педагогическому воздеиствию. Владос, Москва, 2003. | ||||||||
5 | Čerstina Falka. Piktogrammu praktiskais pielietojums. Velku fonds, 2003. | ||||||||
6 | Autisms un autiska spektra traucējumi. RSU, ESF, 2008. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.isaac-online.org/ | ||||||||
2 | www.informahealthcare.com/loi/aac/ |