.
Funkcionēšana, vides pieejamība un palīgtehnoloģijas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:31.05.2022 16:07:16
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_246 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aivars Vētra | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 13 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 52 | ||||
Kopā kontaktstundas | 62 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas cilvēka anatomijā un fizioloģijā, medicīnas terminoloģijā latīņu un grieķu valodā, cilvēka funkcionēšanas klasifikācijā, sociālās palīdzības principos. | ||||||||
Mērķis: | Iegūstot funkcionālā speciālista kvalifikāciju, spēt patstāvīgi novērtēt pacienta funkcionēšanu kontekstā ar situācijai aktuālo vidi. Mācēt izvēlēties, tajā skaitā, attālinātā veidā, klīniskajai situācijai atbilstošus nepieciešamos tehniskos palīglīdzekļus un nodrošināt apmācību to lietošanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Funkcionēšana ārstniecības procesā kā pacienta un viņa vides mijiedarbība, funkcionēšanas veicināšana kā rehabilitācijas pamatuzdevums | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||||
2 | Veicinoša un/vai ierobežojoša fiziskā un sociālā vide, iekļaujoša vide, vides adaptācija vai universālais dizains | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
3 | Palīgtehnoloģiju loma pacienta un vides mijiedarbības modificēšanā | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
4 | Palīgtehnoloģiju izmantošana ārstniecībā t.sk. rehabilitācijā ( Vita Deičmane) | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 3.00 | klīniskā bāze | |||||||
5 | Palīgtehnoloģiju aprites sistēma Latvijā un pasaulē, palīgtehnologiju ražošanas un izgatavošanas globalizācija, CAD/CAM tehnoloģiju izmantošana palīgtehnologiju aprites organizēšanā (Marta Pētersone) | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||||
6 | Rehabilitācijas procesa plānošana, izmantojot vides modificēšanu un palīgtehnoloģiju pielietošanu | Nodarbības | 3.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Ieskaites nodarbība – eksāmens | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Veic vides pieejamības novērtēšanu dabā. Sagatavo prezentāciju, kuru prezentē klātienes nodarbībā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Patstāvīgais darbs. Tiek ņemts vērā objekta novērtēšanas process - kā atspoguļots dokumentos attiecībā pret noteiktām funkcionāli ierobežotu indivīdu (personu) grupām. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Izprot limitējošos faktorus skābekļa transportēšanā un izmantošanā dažādām pacientu grupām (onkoloģija, kardiovaskulārās saslimšanas, HOPS, multiplā skleroze). • Izprot bioloģiskās adaptācijas fizisko aktivitāšu/ treniņu rezultātā skeleta muskuļiem, sirds un asinsrites sistēmai, kas ietekmē veselību, fiziskās spējas un dalību ikdienas aktivitātēs. • Idenficē un izprot skābekļa piegādes, pieprasījuma, izmantošanas limitējošos faktorus dažādu pacientu grupās. • Izprot un var definēt terminus: maksimālais skābekļa patēriņš, laktāta slieksnis, veiktā darba ekonomija (work economy) un to nozīme personas ikdienas aktivitātēs. • Demonstrēt padziļinātu izpratni par muskuļu spēka limitējošajiem faktoriem un efektīvām spēka treniņa pieejām, lai sekmētu neiromuskulāro funkciju. • Izprot un spēj aprakstīt bioloģiskās adaptācijas neiromuskulārajā sistēmā, lai sekmētu veselību, fiziskās spējas un dalību ikdienas aktivitātēs. • Izprot un spēj definēt, kā arī metodiski izmantot viena atkārtojuma maksimumu, spēka attīstības ātrumu un augstākā spēka vērtību. | ||||||||
Prasmes: | • Iegūtās zināšanas spēj integrēt un selektīvi izvērtēt dažādu aerobās izturības treniņu ietekmi uz veselīgu novecošanu, slimību prevenciju un iekļaut mērķtiecīgas aerobās slodzes programmas rehabilitācijā. • Spēj noteikt un pamatot efektīvas spēka treniņu programmas veselīgā novecošanās procesā, slimību prevencijā un noteikt efektīvu spēka treniņu dažādos rehabilitācijas posmos. • Integrēt zināšanas balstoties uz pieejamiem zinātniskajiem pierādījumiem par dažādām aerobās slodzes un spēka treniņa metodēm. • Orientējas tehnoloģiju izmantošanā: sirds darbības frekvences mērīšana, aerobās slodzes un muskuļu spēka trenažieri, to iespējamā pielāgošana dažādos neatkarības līmeņos. | ||||||||
Kompetences: | • Noteikt un rekomendēt efektīvu aerobās slodzes treniņu programmu rehabilitācijā. • Noteikt un rekomendēt efektīvu muskuļu spēka treniņu programmu rehabilitācijā. • Spēj iesaistīties diskusijā par aerobās slodzes un spēka treniņu nozīmi sabiedrības veselības veicināšanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | https://m.esfondi.lv/upload/00-vadlinijas/pieejamiba_120420… |