Pārlekt uz galveno saturu

Funkcionēšana, vides pieejamība un palīgtehnoloģijas

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:31.05.2022 16:07:16
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_246LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģijaMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aivars Vētra
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)13Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas52
Kopā kontaktstundas62
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas cilvēka anatomijā un fizioloģijā, medicīnas terminoloģijā latīņu un grieķu valodā, cilvēka funkcionēšanas klasifikācijā, sociālās palīdzības principos.
Mērķis:
Iegūstot funkcionālā speciālista kvalifikāciju, spēt patstāvīgi novērtēt pacienta funkcionēšanu kontekstā ar situācijai aktuālo vidi. Mācēt izvēlēties, tajā skaitā, attālinātā veidā, klīniskajai situācijai atbilstošus nepieciešamos tehniskos palīglīdzekļus un nodrošināt apmācību to lietošanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Funkcionēšana ārstniecības procesā kā pacienta un viņa vides mijiedarbība, funkcionēšanas veicināšana kā rehabilitācijas pamatuzdevumsLekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības2.00klīniskā bāze
2Veicinoša un/vai ierobežojoša fiziskā un sociālā vide, iekļaujoša vide, vides adaptācija vai universālais dizainsLekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00klīniskā bāze
3Palīgtehnoloģiju loma pacienta un vides mijiedarbības modificēšanāLekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00klīniskā bāze
4Palīgtehnoloģiju izmantošana ārstniecībā t.sk. rehabilitācijā ( Vita Deičmane)Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības3.00klīniskā bāze
5Palīgtehnoloģiju aprites sistēma Latvijā un pasaulē, palīgtehnologiju ražošanas un izgatavošanas globalizācija, CAD/CAM tehnoloģiju izmantošana palīgtehnologiju aprites organizēšanā (Marta Pētersone)Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības2.00klīniskā bāze
6Rehabilitācijas procesa plānošana, izmantojot vides modificēšanu un palīgtehnoloģiju pielietošanuNodarbības3.00klīniskā bāze
7Ieskaites nodarbība – eksāmensNodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Veic vides pieejamības novērtēšanu dabā. Sagatavo prezentāciju, kuru prezentē klātienes nodarbībā.
Vērtēšanas kritēriji:
Patstāvīgais darbs. Tiek ņemts vērā objekta novērtēšanas process - kā atspoguļots dokumentos attiecībā pret noteiktām funkcionāli ierobežotu indivīdu (personu) grupām.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:• Izprot limitējošos faktorus skābekļa transportēšanā un izmantošanā dažādām pacientu grupām (onkoloģija, kardiovaskulārās saslimšanas, HOPS, multiplā skleroze). • Izprot bioloģiskās adaptācijas fizisko aktivitāšu/ treniņu rezultātā skeleta muskuļiem, sirds un asinsrites sistēmai, kas ietekmē veselību, fiziskās spējas un dalību ikdienas aktivitātēs. • Idenficē un izprot skābekļa piegādes, pieprasījuma, izmantošanas limitējošos faktorus dažādu pacientu grupās. • Izprot un var definēt terminus: maksimālais skābekļa patēriņš, laktāta slieksnis, veiktā darba ekonomija (work economy) un to nozīme personas ikdienas aktivitātēs. • Demonstrēt padziļinātu izpratni par muskuļu spēka limitējošajiem faktoriem un efektīvām spēka treniņa pieejām, lai sekmētu neiromuskulāro funkciju. • Izprot un spēj aprakstīt bioloģiskās adaptācijas neiromuskulārajā sistēmā, lai sekmētu veselību, fiziskās spējas un dalību ikdienas aktivitātēs. • Izprot un spēj definēt, kā arī metodiski izmantot viena atkārtojuma maksimumu, spēka attīstības ātrumu un augstākā spēka vērtību.
Prasmes:• Iegūtās zināšanas spēj integrēt un selektīvi izvērtēt dažādu aerobās izturības treniņu ietekmi uz veselīgu novecošanu, slimību prevenciju un iekļaut mērķtiecīgas aerobās slodzes programmas rehabilitācijā. • Spēj noteikt un pamatot efektīvas spēka treniņu programmas veselīgā novecošanās procesā, slimību prevencijā un noteikt efektīvu spēka treniņu dažādos rehabilitācijas posmos. • Integrēt zināšanas balstoties uz pieejamiem zinātniskajiem pierādījumiem par dažādām aerobās slodzes un spēka treniņa metodēm. • Orientējas tehnoloģiju izmantošanā: sirds darbības frekvences mērīšana, aerobās slodzes un muskuļu spēka trenažieri, to iespējamā pielāgošana dažādos neatkarības līmeņos.
Kompetences:• Noteikt un rekomendēt efektīvu aerobās slodzes treniņu programmu rehabilitācijā. • Noteikt un rekomendēt efektīvu muskuļu spēka treniņu programmu rehabilitācijā. • Spēj iesaistīties diskusijā par aerobās slodzes un spēka treniņu nozīmi sabiedrības veselības veicināšanā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1https://m.esfondi.lv/upload/00-vadlinijas/pieejamiba_120420…