.
Kritiskās sociālās problēmas mūsdienu sabiedrībā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:38
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_036 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.00 | ECTS: | 4.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Socioloģijas teorija un vēsture | Mērķauditorija: | Socioloģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ainārs Lankovskis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni par dažādu mūsdienās aktuālu sociālu problēmu rašanās cēloņiem un risināšanas iespējām no dažādu socioloģisko teoriju aspekta.. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sociālās problēmas un personīgās problēmas diferenciācija. Deviance un sociālās problēmas. Socioloģiskās pieejas pamatojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Sociālās problēmas definīcija, identificēšanas veidi. Pamatpremisas sociālo problēmu socioloģiskai analīzei. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Deviantās uzvedības problēmas: seksuālās uzvedības daudzveidība, alkoholisms, narkomānija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Sociālās problēmas socioloģisko teoriju perspektīvā: funkcionālisms, konfliktu perspektīva un simboliskais interakcionisms. Funkcionālisma teorijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Deviantās uzvedības teorijas. Vērtību konflikta teorija. Leiblinga teorija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Deviantās uzvedības problēmas : noziedzība, vardarbība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Nabadzība: teorētiskā interpretācija, cēloņi, sekas. Bezpajumtniecība: jēdziens, cēloņi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Nevienlīdzības problēmas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Globālās problēmas un to ietekme uz Latvijas sabiedrību. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Sociālo institūtu problēmas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Obligātās literatūras apguve, gatavošanās semināriem, praktiskiem darbiem, aktuālās statistikas datu meklēšana un analīze par atsevišķām sociālajām problēmām, normatīvo aktu un politikas plānošanas dokumentu analīze, prezentācijas sagatavošana un referāta izstrāde | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | semināri/praktiskie darbi 20%, referāts 30%, eksāmens 50% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | spēj definēt sociālo problēmu, diskutēt par to ģenēzi, raksturot sociālo problēmu cēloņus, argumentēt risināšanas iespējas no dažādu socioloģisko perspektīvu aspekta. orientējas sociālo problēmu ģenēzē un analīzē, spēj kritiski izvērtēt sociālo problēmu ietekmi uz sabiedrību. | ||||||||
Prasmes: | spēj diferencēt personīgu un sociālu problēmu. Prot izvēlēties atbilstošāko teorētisko pieeju problēmu analīzei. | ||||||||
Kompetences: | orientējas sociālo problēmu ģenēzē un analīzē, spēj kritiski izvērtēt sociālo problēmu ietekmi uz sabiedrību. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Julian, J. and Kornblum, W. Social Problems. 13th Ed. Prentice Hall, 2010. Pieejams http://www.gobookee.org/julian-and-kornblum/ | ||||||||
2 | Rubington, E. and Weinberg, M.S. The Study of Social Problems. Oxford Univ. Press, 1989. | ||||||||
3 | Rubington, E. and Weinberg, M.S. The Solution of Social Problems. Oxford Univ. Press, 1990. | ||||||||
4 | Scarpitti, F.R., Andersen M.L. Social Problems. Harper & Row Publishers, 1989. | ||||||||
5 | Sullivan, T.J. and Thompson, K.S. Introduction to Social Problems. Macmillan Publishing Company, 1991. (ir vairāki atkārtoti izdevumi) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Dzīves jautājumi I - XI.. L.Šiļņevas red. SDSPA “Attīstība”, 1995 – 2007. | ||||||||
2 | Greek, C.E.. Albert Cohen. http://www.criminology.fsu.edu/crimtheory/cohen.htm | ||||||||
3 | Ritzer, G. Handbook of Social Problems. Sage, 2003. | ||||||||
4 | Vilks A. Deviantoloģija (mācība par uzvedības sociālajām novirzēm). Rīga: Tiesu nama aģentūra, 2001. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Crossman, A. Sociological Explanations Of Deviant Behavior http://sociology.about.com/od/Deviance/a/Sociological-Expla… | ||||||||
2 | Labeling theory. http://www.criminology.fsu.edu/crimtheory/becker.htm | ||||||||
3 | Review of the Roots of Youth Violence: Literature Reviews. Volume 5, Chapter 4: Social Disorganization Theory. http://www.children.gov.on.ca/htdocs/English/topics/youthan… | ||||||||
4 | Pētījumi un publikācijas www.lm.gov.lv | ||||||||
5 | The Experiment http://www.youtube.com/watch?v=_Xljvdjugxs |