.
Kvalitatīvo pētījumu metodoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:21
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_043 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Socioloģijas teorija un vēsture | Mērķauditorija: | Socioloģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Taņa Lāce | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Kvantitatīvā pētījumu metodoloģija. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināti apgūt kvalitatīvo pētījumu datu ieguves un analīzes metodes, īpašu uzmanību pievēršot biogrāfiskai pieejai: apskatīt jaunākās teorijas biogrāfiskajā pieejā un padziļināti skatīt biogrāfiskās intervijas veikšanas un analīzes pamatnostādnes, sagatavojot studentus patstāvīgam darbam biogrāfiskajā socioloģijā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kvalitatīvā un kvantitatīvā pieejas - divas paradigmas socioloģiskajos pētījumos. Kvalitatīvās pieejas galvenie teorētiskie avoti: fenomenoloģiskā socioloģija, simboliskais interakcionisms, M.Vēbera izpratīgā socioloģija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Kvalitatīvo pētījumu veidi: naratīva pētījums, fenomenoloģisks pētījums, etnogrāfisks pētījums, pamatojuma teorija (grounded theory), gadījuma izpēte (case study). Kvalitatīvā pētījuma raksturīgās iezīmes un posmi. Pētniecības ētika | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Kvalitatīva pētījuma projekta izstrāde un apspriešana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Datu ieguves metodes: dziļā intervija kā kvalitatīvās metodes Dziļās intervijas posmi un norise specifika. Dziļo interviju analīze un dziļo interviju pētījuma atskaite. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
5 | Dziļās intervijas posmi un norise. Studentu novadīto dziļo (mācību ) interviju apspriešana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Fokusgrupas kā kvalitatīvo pētījumu metode. Metodes raksturīgās iezīmes. Fokusgrupu plānošana un pielietojums. Fokusgrupu vadīšana, moderatora loma, grupas darbības principi. Fokusgrupu datu analīze. Metodes priekšrocības un trūkumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Grupu diskusijas kā kvalitatīvā pētījuma metode. Fokusgrupu tēmas izvēle un vadlīniju sagatavošana grupu diskusijai. Organizatoriskie jautājumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ietvertā novērošana (līdzdalības novērojums). Novērojumu piezīmes, kodēšana un analīze. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Fokusgrupas novadīšana pēc studentu izstrādātām vadlīnijām. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Atsevišķu gadījumu (case study) pētījumi, biogrāfiskā metode, mutvārdu vēsture. Praktiskā pielietojamība, datu interpretācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Kvalitatīvo pētījumu datu analīzes specifika. Datu analīze. Pētījuma rezultātu atspoguļošana un publicēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Pētījuma rezultātu atspoguļošana un publicēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Kursa noslēgums | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Līdzdalība praktiskajās nodarbībās ir obligāta (nepiedalīšanās gadījumā patstāvīgi jāizstrādā praktiskie darbi) un praktisko darbu izstrāde. Zināšanu pārbaude: tests | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | praktiskās nodarbības/ patstāvīgais darbs 60%, tests 40%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | par zinātnisko pieeju un zinātnes mērķiem sociālajās zinātnēs; kvalitatīvo metodoloģiju sociālajā pētījumā; kvalitatīvā pētījuma loģisko struktūru un dizainu; par kvalitatīvajām pētījuma metodēm, īpaši par biogrāfisko pieeju. | ||||||||
Prasmes: | identificēt un pielietot praksē svarīgākās teorijas, jēdzienus, biogrāfisko metodi, un citas kvalitatīvās pētījuma metodes. Studenti pilnveidos kritiskās domāšanas un informācijas vākšanas prasmes, attīstīs patstāvīgā darba un grupu darba prasmes. | ||||||||
Kompetences: | veikt kvalitatīvo pētījumu atbilstoši kvalitatīvās metodoloģijas nosacījumiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Creswell John W., Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing among Five Approaches, 2nd edition, 2007, Sage Publications | ||||||||
2 | Miller. R.L. Researching Life Stories and Family Histories. GB: Sage Publications, 2000 | ||||||||
3 | Roberts. B. Biographical Research. GB: Open University Press, 2000 | ||||||||
4 | Briggs. C.L. Learning how to Ask. A Sociolinguistic Appraisal of the Role of the Interview in Social Science Research. USA:Cambridge University Press, 1986 | ||||||||
5 | Riessman. K.K.Narrative Analysis. GB: Sage Publications, 1993 | ||||||||
6 | Skultans. V.Testimonies of Lives. GB: Routledge, 1998 | ||||||||
7 | Ragin Ch.C. Constructing Social Research. Pine Forge Press, 1994 | ||||||||
8 | Kvale S. Interviews. AnIntroduction to Oualitative Research Interviewing. Sage Publ. | ||||||||
9 | Morgan D.L. Focus Groups as Qualitative Research. Sage. 1988. | ||||||||
10 | Glaser B.G., Strauss A. The Discovery of Grounded Theory. Aldine De Gruynter, 1967. | ||||||||
11 | Silverman D. Interpreting Qualitative Data. Sage. 1993 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kroplijs A., Raščevska M. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. Raka, 2004. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Raksti zinātniskajos žurnālos: Qualitative Research, Qualitative Inquiryu.c. |