Pārlekt uz galveno saturu

Kvalitatīvo pētījumu metodoloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:21
Par studiju kursu
Kursa kods:SUPK_043LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Socioloģija; Socioloģijas teorija un vēstureMērķauditorija:Socioloģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Taņa Lāce
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas40
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Kvantitatīvā pētījumu metodoloģija.
Mērķis:
Padziļināti apgūt kvalitatīvo pētījumu datu ieguves un analīzes metodes, īpašu uzmanību pievēršot biogrāfiskai pieejai: apskatīt jaunākās teorijas biogrāfiskajā pieejā un padziļināti skatīt biogrāfiskās intervijas veikšanas un analīzes pamatnostādnes, sagatavojot studentus patstāvīgam darbam biogrāfiskajā socioloģijā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kvalitatīvā un kvantitatīvā pieejas - divas paradigmas socioloģiskajos pētījumos. Kvalitatīvās pieejas galvenie teorētiskie avoti: fenomenoloģiskā socioloģija, simboliskais interakcionisms, M.Vēbera izpratīgā socioloģija.Lekcijas2.00auditorija
2Kvalitatīvo pētījumu veidi: naratīva pētījums, fenomenoloģisks pētījums, etnogrāfisks pētījums, pamatojuma teorija (grounded theory), gadījuma izpēte (case study). Kvalitatīvā pētījuma raksturīgās iezīmes un posmi. Pētniecības ētikaLekcijas2.00auditorija
3Kvalitatīva pētījuma projekta izstrāde un apspriešana.Nodarbības1.00auditorija
4Datu ieguves metodes: dziļā intervija kā kvalitatīvās metodes Dziļās intervijas posmi un norise specifika. Dziļo interviju analīze un dziļo interviju pētījuma atskaite.Lekcijas3.00auditorija
5Dziļās intervijas posmi un norise. Studentu novadīto dziļo (mācību ) interviju apspriešana.Nodarbības1.00auditorija
6Fokusgrupas kā kvalitatīvo pētījumu metode. Metodes raksturīgās iezīmes. Fokusgrupu plānošana un pielietojums. Fokusgrupu vadīšana, moderatora loma, grupas darbības principi. Fokusgrupu datu analīze. Metodes priekšrocības un trūkumi.Lekcijas2.00auditorija
7Grupu diskusijas kā kvalitatīvā pētījuma metode. Fokusgrupu tēmas izvēle un vadlīniju sagatavošana grupu diskusijai. Organizatoriskie jautājumi.Nodarbības1.00auditorija
8Ietvertā novērošana (līdzdalības novērojums). Novērojumu piezīmes, kodēšana un analīze.Lekcijas2.00auditorija
9Fokusgrupas novadīšana pēc studentu izstrādātām vadlīnijām.Nodarbības2.00auditorija
10Atsevišķu gadījumu (case study) pētījumi, biogrāfiskā metode, mutvārdu vēsture. Praktiskā pielietojamība, datu interpretācija.Nodarbības1.00auditorija
11Kvalitatīvo pētījumu datu analīzes specifika. Datu analīze. Pētījuma rezultātu atspoguļošana un publicēšana.Lekcijas1.00auditorija
12 Pētījuma rezultātu atspoguļošana un publicēšana.Nodarbības1.00auditorija
13Kursa noslēgumsNodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Līdzdalība praktiskajās nodarbībās ir obligāta (nepiedalīšanās gadījumā patstāvīgi jāizstrādā praktiskie darbi) un praktisko darbu izstrāde. Zināšanu pārbaude: tests
Vērtēšanas kritēriji:
praktiskās nodarbības/ patstāvīgais darbs 60%, tests 40%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:par zinātnisko pieeju un zinātnes mērķiem sociālajās zinātnēs; kvalitatīvo metodoloģiju sociālajā pētījumā; kvalitatīvā pētījuma loģisko struktūru un dizainu; par kvalitatīvajām pētījuma metodēm, īpaši par biogrāfisko pieeju.
Prasmes:identificēt un pielietot praksē svarīgākās teorijas, jēdzienus, biogrāfisko metodi, un citas kvalitatīvās pētījuma metodes. Studenti pilnveidos kritiskās domāšanas un informācijas vākšanas prasmes, attīstīs patstāvīgā darba un grupu darba prasmes.
Kompetences:veikt kvalitatīvo pētījumu atbilstoši kvalitatīvās metodoloģijas nosacījumiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Creswell John W., Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing among Five Approaches, 2nd edition, 2007, Sage Publications
2Miller. R.L. Researching Life Stories and Family Histories. GB: Sage Publications, 2000
3Roberts. B. Biographical Research. GB: Open University Press, 2000
4Briggs. C.L. Learning how to Ask. A Sociolinguistic Appraisal of the Role of the Interview in Social Science Research. USA:Cambridge University Press, 1986
5Riessman. K.K.Narrative Analysis. GB: Sage Publications, 1993
6Skultans. V.Testimonies of Lives. GB: Routledge, 1998
7Ragin Ch.C. Constructing Social Research. Pine Forge Press, 1994
8Kvale S. Interviews. AnIntroduction to Oualitative Research Interviewing. Sage Publ.
9Morgan D.L. Focus Groups as Qualitative Research. Sage. 1988.
10Glaser B.G., Strauss A. The Discovery of Grounded Theory. Aldine De Gruynter, 1967.
11Silverman D. Interpreting Qualitative Data. Sage. 1993
Papildu literatūra
1Kroplijs A., Raščevska M. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. Raka, 2004.
Citi informācijas avoti
1Raksti zinātniskajos žurnālos: Qualitative Research, Qualitative Inquiryu.c.