Pārlekt uz galveno saturu

Mūsdienu sociālās teorijas I

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:42
Par studiju kursu
Kursa kods:SUPK_051LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:3.00ECTS:4.50
Zinātnes nozare:Socioloģija; Socioloģijas teorija un vēstureMērķauditorija:Socioloģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ritma Rungule
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Apgūtas socioloģijas klasiskās teorijas.
Mērķis:
Apgūt galvenos socioloģijas teorijas virzienus: strukturālo funkcionālismu, konflikta teoriju, apmaiņas teoriju, simbolisko interakcionismu un etnometodoloģiju.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Mūsdienu socioloģiskās teorijas, to klasifikācijas principi. ASV socioloģijas attīstība. Čikāgas skola. Pitirims Sorokins. Strukturālais funkcionālisms.Lekcijas1.00auditorija
2Tolkots Pārsonss: sociālā sistēma, sociālās darbības struktūra, četru funkciju paradigma (AGIL), sociālās izmaiņas.Lekcijas1.00auditorija
3Strukturālais funkcionālisms: Roberta Mērtona devums funkcionālās analīzes attīstībā.Lekcijas1.00auditorija
4Kritiskā teorija: Frankfurtes skola. Čārlza Raita Milsa radikālā socioloģijaLekcijas1.00auditorija
5Neomarksisms. Konflikta teorija: R.Dārendorfs, L.Kouzers , R.Kolinss (Collins).Lekcijas1.00auditorija
6Funkcionālisma un konflikta teorijas salīdzinājumsNodarbības1.00auditorija
7Simboliskais interakcionisms: Džordžs Herberts Mīds, Herberts BlūmersLekcijas1.00auditorija
8Fenomenoloģijas ietekme. Etnometodoloģija: Harolds Garfinkels. Sociālās realitātes veidošana.Lekcijas1.00auditorija
9Dramaturģiskā pieeja – Ērvings Gofmanis.Nodarbības1.00auditorija
10Apmaiņas teorija – Dž.Homanss, P.BlausLekcijas1.00auditorija
11Feminisma teorija: vēsture, virzieni, galvenie teorētiskie jautājumiNodarbības1.00auditorija
12Referāta tēžu prezentēšana un apspriešana.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Kopsavilkumi par izlasīto literatūru, rakstiskas atbildes uz semināru jautājumiem, referāts un referāta tēžu prezentācija.
Vērtēšanas kritēriji:
Mācību vielas apguve tiks vērtēta sekojoši: kopsavilkumi un līdzdalība semināros – 30%; referāts – 30%; eksāmens – 40%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti zina un atšķir vienu no otra galvenos socioloģijas teorētiskos virzienus, zina katra virziena spilgtākos pārstāvjus, viņu ieviestos jēdzienus un teorijas.
Prasmes:Prot sagatavot kopsavilkumu par izlasīto literatūru, salīdzināt dažādus autorus un darbus, kritiski vērtēt apgūtās teorijas.
Kompetences:Spēj saistīt socioloģijas teorētiskos virzienus ar mūsdienām un izmatot apgūtās teorijas mūsdienu sabiedrības problēmu analīzē.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Gofmanis Ē. Sevis izrādīšana ikdienas dzīvē. Madris, 2001.
2Lorber Judith (ed.) Gender inequality: feminist theories and politics. 2nd ed., Roxbury Publishing Company, 2001
3Ritzer G. Modern sociological theory. 5th ed., McGraw-Hill, 2000
4Key Sociological Thinkers. Ed. by Rob Stones. Macmillan Press Ltd., 1998
5Wallace R., Wolf A. Contemporary Sociological Theory: continuing the classical tradition. 3rd ed., Prentice-Hall, 1991
Papildu literatūra
1Абельс Х. Интеракция, идентификация, презентация. Введение в интерпретативную социологию. Изд. «Алетея», С-Пб
Citi informācijas avoti
1http://www.intute.ac.uk;
2http://www.sociosite.net/;
3http://sosig.ac.uk;
4http://www.socioweb.com