.
Mūsdienu socioloģijas teorijas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:33
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_054 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Socioloģijas teorija un vēsture | Mērķauditorija: | Socioloģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ritma Rungule | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 16 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 32 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt galvenās mūsdienu socioloģijas teorijas, izprast to vēsturisko attīstību un teorētiskos virzienus, zināt un prast atšķirt galvenās teorētiskās pieejas un autorus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Socioloģija un sabiedrības attīstība. Mūsdienu socioloģiskās teorijas, to klasifikācijas principi. Klasiskās sociālās teorijas. Socioloģijas pamatlicēji. K.Markss: kapitālisma raksturojums, vēsturiskais materiālisms, mācība par šķiru cīņu un ekspluatāciju, atsvešināšanās jēdziens. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | E.Dirkheims: mehāniskā un organiskā solidaritāte, pašnāvību socioloģiska analīze, reliģijas koncepcija, socioloģijas metode. F.Tennīsa socioloģija, kopiena un sabiedrība. M.Vēbers: sociālās darbības teorija un izpratnes socioloģija, sociālo zinātņu metodoloģija, reliģijas socioloģij, politiskā teorija. G.Zimmels: sabiedrības uzbūve, sociālā diferencēšanās. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Diskusija par klasisko teoriju nozīmi mūsdienās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | ASV socioloģijas attīstība. Čikāgas skola. Strukturālais funkcionālisms: Tolkots Pārsonss, Roberts Mērtons. Kritiskā teorija: Frankfurtes skola. Neomarksisms. Konflikta teorija. Čārlza Raita Milsa radikālā socioloģija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Simboliskais interakcionisms: Džordžs Herberts Mīds, Herberts Blūmers. Fenomenoloģijas ietekme. Etnometodoloģija: Harolds Garfinkels. Sociālās realitātes veidošana. E.Gofmanis. Apmaiņas un racionālās izvēles teorija – Dž.Homanss, P.Blaus, Dž. Kolmens. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Struktūras un darbības nošķīrums. Gidensa strukturācijas teorija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | J.Hābermāsa komunikatīvās darbības un publiskās telpas teorijas. P.Burdjē socioloģijas teorija. E.Gidensa, U.Beka modernitātes analīze. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
8 | Gidenss par globalizācijas radītajām izmaiņām sabiedrībā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Patēriņa sabiedrības kritika: Ž.Bodrijārs. Racionalitāte mūsdienu sabiedrībā: Dž.Ricers. Z.Baumans: individualizācija, plūstošā sabiedrība | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
10 | Socioloģija Latvijā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | 20.gs. beigu socioloģijas problēmas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Sagatavošanās semināriem un patstāvīgo darbu izstrāde | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | semināri un patstāvīgie darbi 30%, tests 70% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | zina un izprot socioloģijas teoriju vēsturisko attīstību un pēctecību, zina galvenos teorētiskos virzienus, autorus un viņu radītās teorijas. | ||||||||
Prasmes: | prot atšķirt socioloģijas klasiķus un teorētiskos virzienus vienu no otra, prot salīdzināt teorētiskos virzienus un mūsdienu autoru teorijas | ||||||||
Kompetences: | var pielietot socioloģijas teorijas mūsdienu sabiedrības analīzē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Bauman Z. Liquid Modernity. Cambridge: Polity, 2000 | ||||||||
2 | Beck U. World Risk Society. Cambridge: Polity, 1999, rep.2008 | ||||||||
3 | Bourdieu P. Distinction: a Social Critique of the Judgment of Taste, Harvard University Press, 1984 | ||||||||
4 | Castells M. TheRiseoftheNetworkSociety, Oxford: Blackwell, 2000. | ||||||||
5 | Giddens A. TheConstructionofSociety: OutlineoftheTheoryofStructuration. PolityPress, 1986. | ||||||||
6 | Giddens A. RunawayWorld: HowGlobalisationisReshapingourLives,Routledge, 2002 | ||||||||
7 | Giddens A. TheConsequencesofModernity. Cambridge: Polity, 1990. | ||||||||
8 | Gidenss E., Sabiedrības veidošanās. AGB, 1999. | ||||||||
9 | Ritzer G. ModernSociologicalTheory. McGraw-HillHigherEducation, 2000. | ||||||||
10 | Ritzer G. TheMcDonaldizationofSociety, PineForgePress, 2004 | ||||||||
11 | Webster F. TheoriesoftheInformationSociety. Routledge, 2002. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | KeySociologicalThinkers. Ed. byRobStones. MacmillanPressLtd., 1998, | ||||||||
2 | ProfilesinContemporarySocialTheory. Ed.byAnthonyElliott&Bryan S. Turner, SagePublications, 2001. | ||||||||
3 | Полякова, H. ХХ век в социологическихтеорияхобщества. М. Логос., 2004. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.socioweb.com/ | ||||||||
2 | http://www.sociosite.net | ||||||||
3 | http://www.vts.intute.ac.uk/he/tutorial/sociologist | ||||||||
4 | http://www.sociology.org.uk/ | ||||||||
5 | http://www.sociolog.com/ | ||||||||
6 | http://www.europeansociology.org | ||||||||
7 | http://www.isa-sociology.org | ||||||||
8 | http://www.petnieciba.lv |