.
Psihometrika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:26
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_082 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Viktorija Perepjolkina | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 18 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā psiholoģija, statistika. | ||||||||
Mērķis: | Nodrošināt studentiem iespēju apgūt zināšanas par psihometrijas teorētiskajiem jēdzieniem, psiholoģiskā instrumentārija veidiem, psiholoģiskā instrumentārija izveides un adaptācijas standartprasībām, lietošanas specifiku un nosacījumiem. Nodrošināt studentiem iespēju apgūt zināšanas par klasisko testu teoriju. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihometrika un psiholoģiskā mērījuma nozīmība. Vēsturiskā psihometrikas kā zināšanu nozares attīstība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psiholoģiskais instrumentārijs, testu veidi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Mūsdienu standartprasības testiem, efektīva testa pamatnosacījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Testu izstrādes pieejas. Testu izstrādes posmi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Testu adaptācija un tās posmi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Testa ticamība, tās noteikšanas veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Testa validitāte, tās noteikšanas veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Testa pantu analīze. Klasiskā testu teorija un ieskats mūsdienu testu teorijās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Testa normas un standartizācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Testa psihometrisko rādītāju aprēķināšana un novērtēšana (testa ticamība, validitāte, testa pantu analīze, faktoru analīze). | Nodarbības | 6.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihometrika un psiholoģiskā mērījuma nozīmība. Vēsturiskā psihometrikas kā zināšanu nozares attīstība. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Psiholoģiskais instrumentārijs, testu veidi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Mūsdienu standartprasības testiem, efektīva testa pamatnosacījumi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Testu izstrādes pieejas. Testu izstrādes posmi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Testu adaptācija un tās posmi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Testa ticamība, tās noteikšanas veidi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Testa validitāte, tās noteikšanas veidi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Testa pantu analīze. Klasiskā testu teorija un ieskats mūsdienu testu teorijās. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Testa normas un standartizācija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Testa psihometrisko rādītāju aprēķināšana un novērtēšana (testa ticamība, validitāte, testa pantu analīze, faktoru analīze). | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus un mācību literatūru, lai sagatavotos kontroldarbam. Veikt viena zinātniskā raksta par psiholoģiskā mērījuma instrumenta izstrādi analīzi un sekmīgi nokārtot ieskaiti par to (sekmīgi izpildīts tests). Uzrakstīt atskaiti par paša izveidoto testu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Lekciju un praktisko nodarbību apmeklējums (vismaz 70%) (veido 5% no vērtējuma). • Sekmīgi nokārtots tests par raksta analīzes rezultātiem (veido 15% no vērtējuma). • Sekmīgi uzrakstīta un laikā nodota atskaite par testa izstrādi (veido 50% no vērtējuma). • Sekmīgi nokārtots eksāmens (kontroldarbs) (veido 30% no vērtējuma). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Definē un izskaidro psiholoģiskā instrumentārija veidus; izskaidro testa kvalitātes novērtēšanas principus, testu konstruēšanas un adaptācijas pamatprincipus. | ||||||||
Prasmes: | Argumentēti diskutē par psiholoģiskā instrumentārija veidiem, par testu konstruēšanu un adaptāciju; kritiski izvērtē testu kvalitāti, balstoties uz to psihometriskiem rādītājiem; prot patstāvīgi veikt testa pantu (apgalvojumu/jautājumu), testa ticamības un validitātes analīzi. | ||||||||
Kompetences: | Patstāvīgi veic testa konstruēšanu un adaptāciju. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Futt, R., M., Bacharach, V. R. (2014). Psychometrics: an introduction. Los Angeles [etc.]: SAGE | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Raščevska, M. (2005). Psiholoģisko testu konstruēšana un adaptācija. Rīga, Raka. | ||||||||
2 | Kline, P. (2000). The Handbook of Psychological Testing 2nd ed. London: Routledge. | ||||||||
3 | Principles and methods of test construction : standards and recent advances / (2016). edited by Karl Schweizer and Christine DiStefano. Boston, MA : Hogrefe Publishing Corporation | ||||||||
4 | Анастази, А., Урбина, С. (2007). Психологическое тестирование. Питер. | ||||||||
5 | Бурлачук, Л.Ф. (2002). Психодиагностика. СПб.: Питер. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | International Journal of Testing. | ||||||||
2 | Educational & Psychological Measurement. | ||||||||
3 | Psychological Assessment. | ||||||||
4 | Journal of Personality Assessment. | ||||||||
5 | Psychological Review. |