.
Psihofizioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:37
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_109 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Bioloģija; Cilvēka un dzīvnieku fizioloģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Agnese Ušacka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija un ģenētika, Cilvēka funkcionēšanas biomedicīniskie pamati, Vispārīgā psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt priekšstatus par psihisko funkciju neirofizioloģiskajiem mehānismiem cilvēka smadzenēs, analizēt instinktu, motivāciju, emociju, atmiņas, uzmanības un apziņas bioloģisko izcelsmi, ļaujot izprast psiholoģijas fenomenus un likumsakarības. Veicināt studentu prasmes darboties gan patstāvīgi informācijas atlasē, gan grupā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihofizioloģijas priekšmets, zinātne, tās vēsture, pētniecības metodes. Smadzeņu evolucionārā attīstība cilvēka un dzīvnieka organismā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēka nervu sistēmas funkcionālā uzbūve. Nervu sistēmas funkcijas. Refleksi. Centrālā un perifērā nervu sistēma. Nervu sistēmas veidojumi audos un orgānos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Nervu sistēmas specifisko šūnu pamattipi. Neiroendokrīnās sistēmas pamatfunkcijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Neirālā komunikācija: Signāls, elektriskās un ķīmiskās informācijas pārraide nervu sistēmā. Neiroplasticitāte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Galvas smadzeņu lielo pusložu garozas funkcijas; funkcionālā asimetrija. Miega un nomoda regulācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Sensorās un motorās sistēmas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Sāpju fizioloģija; sāpju reakcijas objektīvie un subjektīvie komponenti. Stresa fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: apziņa, bezapziņa un uztvere. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: atmiņa, atmiņas veidi un uzmanība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: Emocijas un motivācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Jaunākie pētījumi psihofizioloģijā. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihofizioloģijas priekšmets, zinātne, tās vēsture, pētniecības metodes. Smadzeņu evolucionārā attīstība cilvēka un dzīvnieka organismā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēka nervu sistēmas funkcionālā uzbūve. Nervu sistēmas funkcijas. Refleksi. Centrālā un perifērā nervu sistēma. Nervu sistēmas veidojumi audos un orgānos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Nervu sistēmas specifisko šūnu pamattipi. Neiroendokrīnās sistēmas pamatfunkcijas. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Neirālā komunikācija: Signāls, elektriskās un ķīmiskās informācijas pārraide nervu sistēmā. Neiroplasticitāte. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Galvas smadzeņu lielo pusložu garozas funkcijas; funkcionālā asimetrija. Miega un nomoda regulācija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Sensorās un motorās sistēmas. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Sāpju fizioloģija; sāpju reakcijas objektīvie un subjektīvie komponenti. Stresa fizioloģija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: apziņa, bezapziņa un uztvere. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: atmiņa, atmiņas veidi un uzmanība. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: Emocijas un motivācija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
11 | Jaunākie pētījumi psihofizioloģijā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Katram studentam individuāli jāuzraksta eseja par vienu no piedāvātajām tēmām, kas saistīta ar lekcijās pasniegto materiālu. Katram studentam jāapmeklē visas četras (PL) praktiskās nodarbības un jāaizpilda atbilžu variantu testi nodarbību beigās. Studentiem individuāli jāsagatavojas gala eksāmenam - testam. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva dalība nodarbībās (10%), eseja (50%), semestra beigās eksāmens (40%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • izskaidro fizioloģiskos procesus galvas smadzenēs; • apraksta psihisko procesu fizioloģisko pamatojumu; • izklāsta mūsdienu zinātniskos priekšstatus par psihisko funkciju neirofizioloģiskajiem mehānismiem cilvēka smadzenēs. | ||||||||
Prasmes: | • atpazīst dažādas smadzeņu daļas, raksturo to funkcijas; • prot otram izskaidrot psihisko procesu fizioloģisko pamatu; • prot saskatīt psiholoģisko parādību psihofizioloģiskos mehānismus; • prot darboties gan pastāvīgi atlasot informāciju, gan grupā. | ||||||||
Kompetences: | Iegūtās zināšanas par daudzveidīgajām psihofizioloģiskajām norisēm organismā studējošais spēs izmantot specializēto kursu apguvē studiju programmā „Psiholoģija”. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Cacioppo, J. T., Tassinary, L. G., & Berntson, G. (Eds.). (2007). Handbook of psychophysiology. Cambridge university press. | ||||||||
2 | Getz, G. E. (2014). Applied biological psychology. Springer Publishing | ||||||||
3 | Purves, D., Augustine, G. J., Fitzpatrick, D., Hall, W. C., LaMantia, A. S., McNamara, J. O., & White, L. E. (2008). Neuroscience. 4th. Massachusetts: Sinauer Associates, Inc | ||||||||
4 | Carter R. The Brain Book. (2014) London, New Yourk etc.: Dorling Kindersley. | ||||||||
5 | Al’Absi, M., & Flaten, M. A. The Neuroscience of Pain, Stress, and Emotion: Psychological and Clinical Implications. The Neuroscience of Pain, Stress, and Emotion: Psychological and Clinical Implications. 2016. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Aberberga-Augškalne, L. (2008) Fizioloģija rehabilitologiem un veselības sporta speciālistiem. Rīga, Medicīnas apgāds | ||||||||
2 | Guyton, A. C. and Hall, J. E. (2010) Textbook of Medical Physiology. 12th ed. Saunders | ||||||||
3 | Segalowitz, S. J., Schmidt, L. A. (2008) Developmental Psychophysiology : Theory, Systems, and Methods. Cambridge : Cambridge University Press. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost) | ||||||||
4 | Dūka, M. (2001) Psihes bioloģiskie pamati. R. LU | ||||||||
5 | Gendolla, GHE, (2017) The psychophysiology of motivation: Body and brain in action. International Journal Of Psychophysiology: Official Journal Of The International Organization Of Psychophysiology. Vol. 119, pp.1-3; Publisher: Elsevier; PMID: 2855479 | ||||||||
6 | Li, Lu; Gow, Andrew Douglas Isherwood; Zhou, Jiaxian. (2020). The Role of Positive Emotions in Education: A Neuroscience Perspective. Mind, Brain, and Education, v14 n3 p220-234 Aug. (EJ1263608), Database: ERIC | ||||||||
7 | Hamm AO. (2020). Fear, anxiety, and their disorders from the perspective of psychophysiology. Psychophysiology [Psychophysiology]. Feb; Vol. 57 (2), pp. e13474; Publisher: Blackwell; PMID: 31529522, Database: MEDLINE Complete | ||||||||
8 | Rockstroh BS; McTeague LM. (2020). Psychophysiological approaches to understanding the impact of trauma exposure. Psychophysiology [Psychophysiology]. Jan; Vol. 57 (1), pp. e13497; Publisher: Blackwell; PMID: 31833088, Database: MEDLINE Complete | ||||||||
9 | Parkers, S. (2016) Cilvēka ķermenis. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Žurnāls „Behaviour Brain Science”. | ||||||||
2 | Žurnāls „Psychophysiology”. | ||||||||
3 | Žurnāls „Horizons in Neuroscience Research". |