Pārlekt uz galveno saturu

Psihofizioloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:37
Par studiju kursu
Kursa kods:SUPK_109LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Bioloģija; Cilvēka un dzīvnieku fizioloģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Agnese Ušacka
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)10Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas20
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas28
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)2Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas4
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Bioloģija un ģenētika, Cilvēka funkcionēšanas biomedicīniskie pamati, Vispārīgā psiholoģija.
Mērķis:
Sniegt priekšstatus par psihisko funkciju neirofizioloģiskajiem mehānismiem cilvēka smadzenēs, analizēt instinktu, motivāciju, emociju, atmiņas, uzmanības un apziņas bioloģisko izcelsmi, ļaujot izprast psiholoģijas fenomenus un likumsakarības. Veicināt studentu prasmes darboties gan patstāvīgi informācijas atlasē, gan grupā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psihofizioloģijas priekšmets, zinātne, tās vēsture, pētniecības metodes. Smadzeņu evolucionārā attīstība cilvēka un dzīvnieka organismā.Lekcijas1.00auditorija
2Cilvēka nervu sistēmas funkcionālā uzbūve. Nervu sistēmas funkcijas. Refleksi. Centrālā un perifērā nervu sistēma. Nervu sistēmas veidojumi audos un orgānos.Lekcijas1.00auditorija
3Nervu sistēmas specifisko šūnu pamattipi. Neiroendokrīnās sistēmas pamatfunkcijas.Lekcijas1.00auditorija
4Neirālā komunikācija: Signāls, elektriskās un ķīmiskās informācijas pārraide nervu sistēmā. Neiroplasticitāte.Lekcijas1.00auditorija
5Galvas smadzeņu lielo pusložu garozas funkcijas; funkcionālā asimetrija. Miega un nomoda regulācija.Lekcijas1.00auditorija
6Sensorās un motorās sistēmas.Lekcijas1.00auditorija
7Sāpju fizioloģija; sāpju reakcijas objektīvie un subjektīvie komponenti. Stresa fizioloģija.Lekcijas1.00auditorija
8Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: apziņa, bezapziņa un uztvere.Lekcijas1.00auditorija
9Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: atmiņa, atmiņas veidi un uzmanība.Lekcijas1.00auditorija
10Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: Emocijas un motivācija.Lekcijas1.00auditorija
11Jaunākie pētījumi psihofizioloģijā.Nodarbības4.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psihofizioloģijas priekšmets, zinātne, tās vēsture, pētniecības metodes. Smadzeņu evolucionārā attīstība cilvēka un dzīvnieka organismā.Lekcijas1.00auditorija
2Cilvēka nervu sistēmas funkcionālā uzbūve. Nervu sistēmas funkcijas. Refleksi. Centrālā un perifērā nervu sistēma. Nervu sistēmas veidojumi audos un orgānos.Lekcijas1.00auditorija
3Nervu sistēmas specifisko šūnu pamattipi. Neiroendokrīnās sistēmas pamatfunkcijas.Lekcijas0.50auditorija
4Neirālā komunikācija: Signāls, elektriskās un ķīmiskās informācijas pārraide nervu sistēmā. Neiroplasticitāte.Lekcijas0.50auditorija
5Galvas smadzeņu lielo pusložu garozas funkcijas; funkcionālā asimetrija. Miega un nomoda regulācija.Lekcijas0.50auditorija
6Sensorās un motorās sistēmas.Lekcijas0.50auditorija
7Sāpju fizioloģija; sāpju reakcijas objektīvie un subjektīvie komponenti. Stresa fizioloģija.Lekcijas0.50auditorija
8Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: apziņa, bezapziņa un uztvere.Lekcijas0.50auditorija
9Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: atmiņa, atmiņas veidi un uzmanība.Lekcijas0.50auditorija
10Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: Emocijas un motivācija.Lekcijas0.50auditorija
11Jaunākie pētījumi psihofizioloģijā.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Katram studentam individuāli jāuzraksta eseja par vienu no piedāvātajām tēmām, kas saistīta ar lekcijās pasniegto materiālu. Katram studentam jāapmeklē visas četras (PL) praktiskās nodarbības un jāaizpilda atbilžu variantu testi nodarbību beigās. Studentiem individuāli jāsagatavojas gala eksāmenam - testam. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva dalība nodarbībās (10%), eseja (50%), semestra beigās eksāmens (40%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:• izskaidro fizioloģiskos procesus galvas smadzenēs; • apraksta psihisko procesu fizioloģisko pamatojumu; • izklāsta mūsdienu zinātniskos priekšstatus par psihisko funkciju neirofizioloģiskajiem mehānismiem cilvēka smadzenēs.
Prasmes:• atpazīst dažādas smadzeņu daļas, raksturo to funkcijas; • prot otram izskaidrot psihisko procesu fizioloģisko pamatu; • prot saskatīt psiholoģisko parādību psihofizioloģiskos mehānismus; • prot darboties gan pastāvīgi atlasot informāciju, gan grupā.
Kompetences:Iegūtās zināšanas par daudzveidīgajām psihofizioloģiskajām norisēm organismā studējošais spēs izmantot specializēto kursu apguvē studiju programmā „Psiholoģija”.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Cacioppo, J. T., Tassinary, L. G., & Berntson, G. (Eds.). (2007). Handbook of psychophysiology. Cambridge university press.
2Getz, G. E. (2014). Applied biological psychology. Springer Publishing
3Purves, D., Augustine, G. J., Fitzpatrick, D., Hall, W. C., LaMantia, A. S., McNamara, J. O., & White, L. E. (2008). Neuroscience. 4th. Massachusetts: Sinauer Associates, Inc
4Carter R. The Brain Book. (2014) London, New Yourk etc.: Dorling Kindersley.
5Al’Absi, M., & Flaten, M. A. The Neuroscience of Pain, Stress, and Emotion: Psychological and Clinical Implications. The Neuroscience of Pain, Stress, and Emotion: Psychological and Clinical Implications. 2016.
Papildu literatūra
1Aberberga-Augškalne, L. (2008) Fizioloģija rehabilitologiem un veselības sporta speciālistiem. Rīga, Medicīnas apgāds
2Guyton, A. C. and Hall, J. E. (2010) Textbook of Medical Physiology. 12th ed. Saunders
3Segalowitz, S. J., Schmidt, L. A. (2008) Developmental Psychophysiology : Theory, Systems, and Methods. Cambridge : Cambridge University Press. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost)
4Dūka, M. (2001) Psihes bioloģiskie pamati. R. LU
5Gendolla, GHE, (2017) The psychophysiology of motivation: Body and brain in action. International Journal Of Psychophysiology: Official Journal Of The International Organization Of Psychophysiology. Vol. 119, pp.1-3; Publisher: Elsevier; PMID: 2855479
6Li, Lu; Gow, Andrew Douglas Isherwood; Zhou, Jiaxian. (2020). The Role of Positive Emotions in Education: A Neuroscience Perspective. Mind, Brain, and Education, v14 n3 p220-234 Aug. (EJ1263608), Database: ERIC
7Hamm AO. (2020). Fear, anxiety, and their disorders from the perspective of psychophysiology. Psychophysiology [Psychophysiology]. Feb; Vol. 57 (2), pp. e13474; Publisher: Blackwell; PMID: 31529522, Database: MEDLINE Complete
8Rockstroh BS; McTeague LM. (2020). Psychophysiological approaches to understanding the impact of trauma exposure. Psychophysiology [Psychophysiology]. Jan; Vol. 57 (1), pp. e13497; Publisher: Blackwell; PMID: 31833088, Database: MEDLINE Complete
9Parkers, S. (2016) Cilvēka ķermenis. Rīga: Zvaigzne ABC.
Citi informācijas avoti
1Žurnāls „Behaviour Brain Science”.
2Žurnāls „Psychophysiology”.
3Žurnāls „Horizons in Neuroscience Research".