.
Psiholoģisko stratēģiju izstrāde praksē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:27
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_111 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Sandra Mihailova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 24 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 96 | ||||
Kopā kontaktstundas | 96 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Psihologa profesionālā darbība, Psiholoģiskā konsultēšana, Izziņas procesu izpēte, Personības izpēte, Klīniskā psiholoģija, Grupas izpēte un konsultēšana. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt profesionālās zināšanas un prasmes par psiholoģisko stratēģiju izstrādi darbā ar dažādiem klientiem/ pacientiem dažādās darba/ prakses vidēs un sniegt iespēju izkopt un trenēt prasmes psiholoģiskās izpētes veikšanā un psiholoģiskās palīdzības procesa plānošanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psiholoģisko stratēģiju izstrāde praksē bērniem un pieaugušajiem dažādās darba/ prakses vidēs. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Sadarbības pamatprincipi multiprofesionālā komandā un darbā ar klientu/ pacientu. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Vienotas standartizētas valodas izmantošana pacienta funkcionēšanas un veselības stāvokļa raksturojumā veselības aprūpes vidē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Klienta/ pacienta dzīves vēstures ievākšana un analīze, psiholoģiskā izpēte, mērķu izvirzīšana, psiholoģisko stratēģiju un darbības plāna izstrāde. Rezultātu novērtēšana, rekomendāciju izstrāde atbilstoši prakses nolikumam. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Prakses supervīzija. | Nodarbības | 16.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Prakse mentora un supervizora pārraudzībā. Patstāvīgi apgūst norādītos literatūras avotus; patstāvīgi meklē, atlasa un analizē teorētiskos avotus par psiholoģiskās palīdzības iespējām darbā ar klientu/ pacientu grupām, kurām veic psiholoģisko izpēti prakses vietās. Psiholoģisko stratēģiju izstrādāšana 2 klientiem/ pacientiem. Klientu/ pacientu dzīves vēstures, psiholoģiskās izpētes rezultātu un psiholoģisko stratēģiju izstrādes sagatavošana un prezentēšana supervīzijās. Par vienu no klientiem/ pacientiem raksta prakses gadījuma analīzi. Gatavo gadījuma prezentāciju. Savas pieredzes analīze prakses dienasgrāmatā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Rakstiska viena gadījuma analīze pēc dotajiem kritērijiem par vienu no klientiem/ pacientiem (50%) un viena gadījuma prezentācija (50%). Dalība supervīzijās. Mentora vērtējums (ieskaitīts/ neieskaitīts), supervizora vērtējums (ieskaitīts/ neieskaitīts), pašrefleksija par praksi (ieskaitīta/ neieskaitīta). Gadījuma analīzes un prezentācijas vērtēšanas kritēriji: 1. Rakstiskā gadījuma un prezentācijas struktūras un satura atbilstība prasībām. 2. Ētikas principu ievērošana praksē un gadījuma analīzes aprakstā un prezentācijā. 3. Atbilstošs gadījuma tehniskais un valodiskais noformējums. Gadījuma rakstiskajā analīze un prezentācijā jāiekļauj: • pamatinformācija par klientu/ pacientu (vecums, dzimums, diagnoze/ grūtības, sesiju skaits, izmantotās psiholoģiskās izvērtēšanas metodes); • galvenie fakti no dzīves vēstures; klīniskās diagnozes raksturojums; • medikamenti, ko lieto; • klienta/pacienta grūtību un funkcionēšanas izvērtēšana (kognitīvajā sfērā, emocionālajā sfērā, sociālajā/ uzvedības sfērā, fiziskajā sfērā); • klienta/ pacienta resursu izvērtēšana; • psiholoģiskā izpēte (mērķis, izmantotās metodes, novērojumi, rezultāti, secinājumi, ieteikumi); • psiholoģisko stratēģiju izstrāde (mērķi, darbības plānošana: 5-7 darbības virzieni – ar kādām problēmām/ grūtībām/ tēmām/ izaugsmes iespējām utml. ieteicams strādāt īstermiņa psiholoģiskajā konsultēšanā); • teorētiskais pamatojums (tekstā norādot atsauces), kāpēc dotajai klientu/ pacientu grupai būtu ieteicams strādāt tieši šajos darbības virzienos norādītajā secībā; • izmantotās literatūras saraksts/ avoti. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Prakse) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Nosauc, izskaidro un teorētiski raksturo nozīmīgākos psiholoģijas zinātnes teorētiskos konceptus un empīriski pamatotos principus, uz kuriem balstās psiholoģisko stratēģiju izstrāde. Nosauc un izskaidro dažādu psiholoģiskās izpētes metožu teorētisko pamatojumu dažādām klientu/ pacientu grupām. Raksturo psiholoģisko stratēģiju specifiku dažādiem klientiem/ pacientiem dažādas prakses/ darba vietās. Teorētiski raksturo sadarbības pamatprincipus saskarsmē ar pacientu un/ vai viņa aprūpētājiem un darba/ prakses vietās strādājošajiem speciālistiem. | ||||||||
Prasmes: | Ievāc klienta/ pacienta dzīves vēsturi un analizē to. Izvēlas un pielieto atbilstošas psiholoģiskās izpētes metodes, ņemot vērā klienta/ pacienta vajadzības, vecumposmu, riskus un prakses/ darba vides specifiku. Sniedz klientam/ pacientam un mentoram informāciju par psiholoģiskās izpētes rezultātiem un izstrādā ieteikumus. Teorētiski izvirza psiholoģiskās palīdzības mērķus, izstrādā darba plānu. Analizē savu sadarbības efektivitāti saskarsmē ar klientu/ pacientu un/ vai viņa aprūpētājiem un darba/ prakses vietās strādājošajiem speciālistiem. | ||||||||
Kompetences: | Veic klientu/ pacientu psiholoģisko izpēti un analizē rezultātus; teorētiski izstrādā psiholoģiskās stratēģijas dažādiem klientiem/ pacientiem dažādās darba/ prakses vidēs. Demonstrē komunikācijas prasmes mijiedarbībā ar citiem komandas speciālistiem, klientu/ pacientu un/ vai viņa aprūpētājiem. Veic savas pieredzes analīzi prakses dienasgrāmatā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Nelson-Jones, R. (2006). Theory and Practice of Counselling and Therapy, (4th Ed.). London: SAGE Publications Ltd. | ||||||||
2 | Sarafino, E. P., & Smith, T.W. (2012). Health psychology : biopsychosocial interactions. Hoboken, NJ : Wiley. | ||||||||
3 | Silverman J., Kurtz S., & Draper J. (2006). Skills for Communicating with Patients. Radcliffe Publishing Ltd. | ||||||||
4 | Taylor, S.E. (2012). Health psychology. New York : McGraw-Hill. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Allen E.I. (1988).Intentional Interviewing and Counseling: Facilitating Client Development. Brooks/Cole, | ||||||||
2 | Кочюнас Р. (1999). М.: Академический проект. | ||||||||
3 | Mutha S, Allen C, Welch M. (2002). Toward Culturally Competent Care: A Toolbox for Teaching Communication Strategies. San Francisco: Center for the Health Professions, University of California | ||||||||
4 | Communication with Patient. A Quick Reference Guide for Clinicians, Association of Reproductive Health Professionals (2010). Available from: www.arhp.org. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Psychology and Health | ||||||||
2 | Rehabilitation Counselling Bulletin | ||||||||
3 | Journal of Clinical Psychology in Medical Settings | ||||||||
4 | International Journal of Behavioral Medicine |