Pārlekt uz galveno saturu

Ievads juridiskajā psiholoģijā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:11
Par studiju kursu
Kursa kods:SUPK_128LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Sociālā psiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilze Ušacka
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas24
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)3Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas6
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgā psiholoģija, Sociālā psiholoģija, Personības psiholoģija.
Mērķis:
Nodrošināt studentiem iespēju apgūt juridiskās psiholoģijas pielietošanas un integrācijas iespējas psiholoģiskās darbības jomā, kas sekmēs viņu teorētisko un praktisko zināšanu pielietošanu uzsākot psihologu profesionālo darbību.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Juridiskā psiholoģija: jēdziens un metodes.Lekcijas2.00auditorija
2Juridiskās psiholoģijas attīstība. Juridiskās psiholoģijas apakšvirzieni un to saistība ar citām nozarēm.Lekcijas2.00auditorija
3Noziedznieka sociālpsiholoģiskais portrets. Noziedznieks un tā garīgā veselība.Lekcijas2.00auditorija
4Darba specifika darbā ar bīstamiem noziedzniekiem. Darbs ar dzimumnoziedznieku. Darbs ar uz mūžu notiesāto. Darbs ar nepilngadīgo likumpārkāpēju. Darbs ar likumpārkāpēju-sievieti.Nodarbības2.00auditorija
5Noziegumu klasifikācija. Noziedzības psiholoģiskie aspekti. Noziedzība un atkarības. Izmeklēšanas darbības un tiesu darbības psiholoģiskie aspekti. Tiesu psiholoģiskā ekspertīze. Poligrāfa izmantošana. Meli un melu psiholoģija.Lekcijas1.00auditorija
6Probācija un tās funkcijas, psiholoģiskās īpatnības.Lekcijas1.00auditorija
7Psihologa profesionālā darbība juridiskās psiholoģijas kontekstā. Psihologa darba specifika strādājot ieslodzījuma vietā. Psihologs kriminālprocesā.Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Juridiskā psiholoģija: jēdziens un metodes.Lekcijas1.00auditorija
2Juridiskās psiholoģijas attīstība. Juridiskās psiholoģijas apakšvirzieni un to saistība ar citām nozarēm.Lekcijas1.00auditorija
3Noziedznieka sociālpsiholoģiskais portrets. Noziedznieks un tā garīgā veselība.Lekcijas2.00auditorija
4Darba specifika darbā ar bīstamiem noziedzniekiem. Darbs ar dzimumnoziedznieku. Darbs ar uz mūžu notiesāto. Darbs ar nepilngadīgo likumpārkāpēju. Darbs ar likumpārkāpēju-sievieti.Nodarbības1.00auditorija
5Noziegumu klasifikācija. Noziedzības psiholoģiskie aspekti. Noziedzība un atkarības. Izmeklēšanas darbības un tiesu darbības psiholoģiskie aspekti. Tiesu psiholoģiskā ekspertīze. Poligrāfa izmantošana. Meli un melu psiholoģija.Lekcijas0.50auditorija
6Probācija un tās funkcijas, psiholoģiskās īpatnības.Lekcijas0.50auditorija
7Psihologa profesionālā darbība juridiskās psiholoģijas kontekstā. Psihologa darba specifika strādājot ieslodzījuma vietā. Psihologs kriminālprocesā.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgi sagatavoties semināriem un eksēmanam, sagatavot referātu un prezentāciju par to. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva līdzdalība lekcijās; patstāvīga norādītās literatūras lasīšana un aktīva piedalīšanās diskusijās semināru gaitā – 20%; rakstiski patstāvīgie darbi (2) ar situāciju analīzi – 30%, grupu darbs (prezentācija) – 20%, rakstisks eksāmens – 30%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pārzina juridiskās psiholoģijas vispārējos jēdzienus un to saistību ar citām nozarēm; pārzina juridisko psiholoģiju, analizē tās pamatproblēmas un faktus; orientējas un pārzina pamata teorijas un procesus juridiskajā psiholoģijā.
Prasmes:Demonstrē apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas; prot, ievērojot profesionālo ētiku, iegūto informāciju pasniegt (prezentēt) juridiskās psiholoģijas kontekstā – salīdzina, kritiski izvērtē un analizē to.
Kompetences:Demonstrē prasmi izprast, salīdzināt, kritiski izvērtēt un analizēt informāciju juridiskās psiholoģijas kontekstā, t.sk., veicot praktiskus uzdevumus individuāli un grupās.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Poudžiunas, I. (2006). Pārciestas vardarbības pieredzes apzināšanās Jauniešiem. LU Raksti, Psiholoģija, 698.
2Rudzītis, K., Landmane, D., Krūmiņa, I. un Strika, E. (2012). Bērns kriminālprocesā. Kriminālprocesam noderīgas informācijas iegūšana. Iespējas un izaicinājumi. Rīga.
3Sebre, S. un Ļebedeva, L. (2006). Piesaistes stils, dusmas un vardarbības starppaaudžu pārmantojamības pārtraukšana. LU Raksti, Psiholoģija, 698, 34-53.
4Strika, E. (2008). Tiesu psihiatriskajā vai kompleksajā tiesu psiholoģiskajā un tiesu psihiatriskajā ekspertīzē nonākušo likumpārkāpēju personības iezīmju atšķirības (mērītas ar MMPI-2). Latvijas Universitātes raksti, Psiholoģija, 729, 70-89.
5Bull, Ray. (2004). Legal psychology in the twenty-first century. Criminal Behaviour & Mental Health. Sep2004, Vol. 14 Issue 3, p167-181. 15p. DOI: 10.1002/cbm.584., Database: Sociology Source Ultimate
6Brown, Jennifer (2015). Forensic Psychology : theory, research, policy and practice / Jennifer Brown, Yvonne Shell and Terri Cole. Los Angeles : SAGE Publications. Online resource (xxii, 386 p.).
7Fiscal, Zeryl Joy M. Ashland (2019). Forensic Psychology : Society Publishing. 2019. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost)
Papildu literatūra
1Guļāns, O. (1998). Vardarbības problēma un personības garīgais līdzsvars.
2Majore, I., Žagare, I., Sebre, S., Spruģevica, I., & Dimanta, R. (2000). Kā palīdzēt vardarbībā cietušam bērnam : rokasgrām. skolotājiem / [aut. kol.: Rūta Dimanta ... [u.c.]. Rīga : Valsts Bērnu tiesību aizsardzības centrs, 2000. R: Balodis.
3Semenkova, V. (2006). Drošības psiholoģija. Uzņēmumu drošība. R: BA Turība.
4Smilgainis, V. (1995). Liecinieka liecību psiholoģija. R: LU.
5Smilgainis V. un Veitnere, I. (1997).Tiesu psiholoģiskā ekspertīze. Rīga: LU.
6Veitnere, I. (1997). Bērnu seksuālā izmantošana. R: LPA.
7Vilks, A. (2004). Kriminoloģija. Rīga: Nordic
8Strika, E. (2002). Psiholoģija tiesu sistēmā Latvijā. Baltic journal of psychology, 3, 2, 58-71. 2.
9Strika, E. (2002). Psiholoģiskie traucējumi un to saistība ar likumpārkāpuma izdarīšanu. Kastiņš J. (red.) LU PPF Izglītības zinātnes un pedagoģija mūsdienu pasaulē, 655, 531-540
10Strika, E. (2002). Likumpārkāpēju personības īpatnības. Kastiņš J. (red.), LU PPF Izglītības zinātnes un pedagoģija mūsdienu pasaulē, 649, 511-523. Rīga.
Citi informācijas avoti
1American psychological association (2012). Journal Cover for Law and Human Behavior.
2Zīle, J. Viktimoloģija pētījuma virzieni, attīstības vēsture. Juristu žurnāls, 10, 4-7.