.
Socioloģijas klasiskās teorijas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:14
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_151 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.00 | ECTS: | 4.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Socioloģijas teorija un vēsture | Mērķauditorija: | Socioloģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ritma Rungule | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt 19.gs. beigu un 20.gs. sākuma sociologu teorētisko mantojumu, saprast šo socioloģijas klasiķu vietu un lomu socioloģijas vēsturē, iegūt skaidru priekšstatu par socioloģijas klasiķu dzīves gājumu un galvenajiem darbiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Socioloģijas kā zinātnes rašanās vēsturiskie un teorētiskie priekšnoteikumi. Filozofiskie priekšstati par sabiedrību. Eiropa 19.gadsimtā, galvenās norises politikā, ekonomikā un zinātnē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Socioloģijas pamatlicēji: O.Konta un H.Spensera socioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | K.Markss. Kapitālisma raksturojums. Vēsturiskais materiālisms. K.Marksa mācība par šķiru cīņu un ekspluatāciju. Atsvešināšanās jēdziens. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | K.Markss, F.Engelss “Komunistiskās partijas manifests”. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | E.Dirkheims. Mehāniskā un organiskā solidaritāte. Pašnāvību socioloģiska analīze. Reliģijas koncepcija. Socioloģijas metode. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | M.Vēbers. Sociālās darbības teorija un izpratnes socioloģija. Sociālo zinātņu metodoloģija. Reliģijas socioloģija. Politiskā teorija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Makss Vēbers: politiķa profesija un aicinājums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | F.Tennīsa socioloģija, kopiena un sabiedrība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | G.Zimmels. Sabiedrības uzbūve, sociālā diferencēšanās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | V.Pareto socioloģija, elites teorija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Referātu tēžu prezentēšana un apspriešana, jautājumi par kursa laikā apgūto. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Kopsavilkumi tiek veidoti kā koncentrēti pārskati par kursā aplūkotajiem autoriem un viņu darbiem. Kopsavilkumu mērķis ir palīdzēt atcerēties autoru dzīves gājumu, būtiskākās teorētiskās atziņas un galveno darbu saturu. Radošo referātu mērķis ir ļaut izpausties studenta paša attieksmei, jaunradei un iztēlei, rosināt pašam domāt, analizēt, teoretizēt pēc kursā apgūto autoru parauga. Referāts ir paredzēts sava rakstības stila veidošanai un radošo potenču attīstīšanai. Referātā jābūt atsaucēm uz kursā aplūkoto autoru darbiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Mācību vielas apguve tiks vērtēta sekojoši: kopsavilkumi un līdzdalība semināros – 30%; referāts – 30%; eksāmens – 40%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti zina un saprot socioloģijas kā zinātnes rašanās teorētiskos priekšnosacījumus, socioloģijas klasiķu teorijas, ieviestos jēdzienus un galvenos darbus. | ||||||||
Prasmes: | Prot sagatavot kopsavilkumu par izlasīto literatūru, salīdzināt dažādus autorus un darbus. | ||||||||
Kompetences: | Spēj saistīt socioloģijas klasiskās teorijas ar mūsdienām un izmatot tās mūsdienu sabiedrības problēmu analīzē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Dirkheim E. The social suicide rate. In “Classic and Contempory Readings in Sociology”, Longman, 1998. | ||||||||
2 | Jones R.A. Emile Durkheim: An Introduction to Four Major Works. Sage Publications, 1986. | ||||||||
3 | Markss, K., F.Engelss. Komunistiskās partijas manifests - Markss K., Engelss F. “Darbu izlase”, 1.sēj., 112.-143.lpp. | ||||||||
4 | Ritzer G. Sociological Theory, McGraw-Hill, 2000. | ||||||||
5 | Vēbers M. Socioloģijas pamatjēdzieni. – M.Vēbers. Reliģijas socioloģija. FSI, 2004. | ||||||||
6 | Vēbers, M. Politika kā profesija un aicinājums. 1999, Zvaigzne ABC | ||||||||
7 | Volkovs V. Socioloģijas teorijas: 19.gadsimts – 20.gadsimta sākums. DU, 2007 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Aron R. Main Currents in Sociological Thought (2), , Penguin Books, 1967. | ||||||||
2 | Kūle M., R.Kūlis. Filosofija. 1997. | ||||||||
3 | Rubenis A. 19.gadsimta kultūra Eiropā, Zvaigzne ABC, 2002. | ||||||||
4 | Zimmels G. Saskarsmes spēles. – Kentaurs XXI, 1994, Nr.4. | ||||||||
5 | Zimmels G. Lielpilsētas un garīgā dzīve// LU Zinātniskie Raksti. Nr. 629. – 27.-38. lpp. | ||||||||
6 | Satori intervija ar Juri Rozenvaldu (2008) http://www.satori.lv/raksts/izdruka/2300 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.intute.ac.uk; | ||||||||
2 | http://www.sociosite.net |