Pārlekt uz galveno saturu

Psiholoģiskā izpēte praksē

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:08
Par studiju kursu
Kursa kods:SUPK_156LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Viktorija Perepjolkina
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)22Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas44
Kopā kontaktstundas48
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)14Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas28
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgā psiholoģija, attīstības psiholoģija, psihofizioloģija, patopsiholoģija, izziņas procesu izpēte, personības izpēte, psihes bioloģiskie pamati, klīniskā psiholoģija, personības psiholoģija, izziņas procesu un personības izpēte.
Mērķis:
Nostiprināt zināšanas par izziņas procesu un personības izpētes metodēm un izpētes rezultātu apstrādes un analīzes principiem, nodrošināt iespēju pielietot praksē apgūtās zināšanas par izziņas procesu un personības izpēti, supervizora uzraudzībā attīstīt un nostiprināt prasmes izstrādāt izziņas procesu un personības izpētes plānu, veikt izziņas procesu un personības izpēti un tās rezultātu apstrādi, analīzi un interpretāciju, sagatavot izpētes rezultātu aprakstu, un informēt klientu par izpētes rezultātiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Prakses mērķa un uzdevumu izskaidrošana. Prakses nolikums; prakses norise, vērtēšanas kritēriji. Personības izpētes posmi: • Vienošanās par psiholoģisko izpēti • Sākotnējās informācijas ievākšana un protokolēšana • Izpētes plāna sastādīšana, atbilstošo izpētes metožu izvēle • Izpētes rezultātu analīze un interpretācija •Pārskata par izpētes rezultātiem sagatavošana (atzinuma struktūra un saturs) •Klienta informēšana par izpētes rezultātiem •Profesionālā ētika un tās ievērošana personības izpētē.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
2Izziņas procesu psiholoģiskās izpētes metožu klasifikācija.Nodarbības2.00auditorija
3Izziņas procesu (uzmanības, uztveres, atmiņas, domāšanas, runas) raksturojošie lielumi un izpētes metodikas. Intelekta izpēte. Metodiku komplekts, tā atbilstība vecumposmam. Psihologa darbības ētiskie un profesionālie nosacījumi.Nodarbības2.00auditorija
4Izziņas procesu individuālā psiholoģiskā izpēte. Sākotnējās informācijas ievākšana un protokolēšana. Kontakta specifika. Kvantitatīvās un kvalitatīvās analīzes pamatprincipi. Izpētes apraksta veidošana.Nodarbības2.00auditorija
5Personības izpētes metožu daudzveidība: •“Dzīves datu” (life data) analīze • Dienasgrāmatu analīzes metode • Anketēšana, strukturētas personības aptaujas • Intervija • Novērošana • Klīniskā metode, atsevišķo gadījumu analīze • Objektīvie personības testi un eksperimenti • Projektīvie personības testi • Implicētie testi.Nodarbības2.00auditorija
6Klīniskā intervija un dzīves gājuma analīze.Nodarbības2.00auditorija
7Supervīzija, konkrēto gadījumu analīze.Nodarbības8.00auditorija
8Supervīzija (gatavošanās prakses aizstāvēšanai).Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Prakses mērķa un uzdevumu izskaidrošana. Prakses nolikums; prakses norise, vērtēšanas kritēriji. Personības izpētes posmi: • Vienošanās par psiholoģisko izpēti • Sākotnējās informācijas ievākšana un protokolēšana • Izpētes plāna sastādīšana, atbilstošo izpētes metožu izvēle • Izpētes rezultātu analīze un interpretācija •Pārskata par izpētes rezultātiem sagatavošana (atzinuma struktūra un saturs) •Klienta informēšana par izpētes rezultātiem •Profesionālā ētika un tās ievērošana personības izpētē.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
2Izziņas procesu psiholoģiskās izpētes metožu klasifikācija.Nodarbības1.00auditorija
3Izziņas procesu (uzmanības, uztveres, atmiņas, domāšanas, runas) raksturojošie lielumi un izpētes metodikas. Intelekta izpēte. Metodiku komplekts, tā atbilstība vecumposmam. Psihologa darbības ētiskie un profesionālie nosacījumi.Nodarbības1.00auditorija
4Izziņas procesu individuālā psiholoģiskā izpēte. Sākotnējās informācijas ievākšana un protokolēšana. Kontakta specifika. Kvantitatīvās un kvalitatīvās analīzes pamatprincipi. Izpētes apraksta veidošana.Nodarbības1.00auditorija
5Personības izpētes metožu daudzveidība: •“Dzīves datu” (life data) analīze • Dienasgrāmatu analīzes metode • Anketēšana, strukturētas personības aptaujas • Intervija • Novērošana • Klīniskā metode, atsevišķo gadījumu analīze • Objektīvie personības testi un eksperimenti • Projektīvie personības testi • Implicētie testi.Nodarbības1.00auditorija
6Klīniskā intervija un dzīves gājuma analīze.Nodarbības1.00auditorija
7Supervīzija, konkrēto gadījumu analīze.Nodarbības6.00auditorija
8Supervīzija (gatavošanās prakses aizstāvēšanai).Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Gatavošanās supervīzijām par prakses uzdevumiem; regulārs darbs ar norādīto literatūru; aktīva dalība grupas supervīzijas nodarbībās; klientu izziņas procesu izpētes veikšana prakses vietā; izpētes rezultātu apstrāde, analīze un apkopošana; regulārā prakses dienasgrāmatas aizpildīšana; prakses atskaites sagatavošana; prakses atskaites un dienasgrāmatas iesniegšana, izpētes gadījumu prezentēšana.
Vērtēšanas kritēriji:
Prakses uzdevumu izpilde un aktīva dalība supervīzijās; gadījumu prezentācija supervīzijās, savas darbības pašrefleksija, pašrefleksija par supervīzijām. Prakses atskaite un tās prezentācija. Prasības: 1. Regulāra un aktīva dalība supervīzijās. 2. Regulāra prakses dienasgrāmatas aizpildīšana, atspoguļojot tajā informāciju par prakses uzdevumu realizāciju, savas darbības pašrefleksiju un pašrefleksiju par supervīzijām; kursa noslēgumā iesniegta prakses dienasgrāmata. 3. Veikta 2 klientu izpēte prakses vietā. 4. Sagatavots izpētes rezultātu un secinājumu apraksts. 5. Gadījumi ir prezentēti un analizēti supervīzijās. 6. Sagatavota un veiksmīgi aizstāvēta prakses atskaite.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Aizstāvēšana (Prakse)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Aizstāvēšana (Prakse)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie pārzina un apraksta izziņas procesu psiholoģiskās izpētes nosacījumus, prasības un izpētes specifiku; izskaidro dažādu vecumposmu psiholoģiskās izpētes īpatnības.
Prasmes:Studenti argumentēti diskutē par izziņas procesu psiholoģiskās izpētes metodēm un to rezultātu apstrādes un analīzes principiem; argumentēti un kritiski izvērtē psiholoģiskās izpētes metodes par izziņas procesu atbilstību dažādiem vecumposmiem.
Kompetences:Studējošie patstāvīgi kritiski izvērtē izziņas procesu psiholoģiskās izpētes metodes atbilstību dažādiem vecumposmiem; izmanto izziņas procesu psiholoģiskās izpētes metodes individuālajā darbā ar klientu, plāno un īsteno klienta izziņas procesu izpēti, apstrādā, analizē un interpretē iegūtos datus savas kompetences robežās, korekti noformē izziņas procesu izpētes rezultātus, sagatavo pārskatu par izpētes rezultātiem un sniedz klientam atgriezenisko saiti par tiem, sadarbojas ar klientu atbilstoši profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Gary Groth-Marnat (2016). Handbook of psychological assessment / Sixth edition. Hoboken, New Jersey : John Wiley & Sons,
2Lichtenberger, E. O., Mather, N., Kaufman, N. L., Kaufman, A. (2004). Essentials of Assessment Report Writing. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.
Papildu literatūra
1Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of Psychological Assessment. Fourth edition. John Wiley & Sons.
2Hersen, M., (2004). Psychological Assessment in Clinical Practice: A Pragmatic Guide. Taylor & Francis.
3Raščevska, M. (2005). Testu un aptauju konstruēšana un adaptācija. Rīga: RAKA.
4Kaplan, R. M., & Saccuzzo, D. P. (2009). Psychological Testing: Principles, Applications, and Issues. Cengage Learning.
5Sattler, J. M. (2008). Assessment of Children: Cognitive Foundations (5th edition). La Mesa, CA: Jerome Sattler.
6Qualitative Health Psychology: Theories and Methods. (1999). London.
Citi informācijas avoti
1Personality Assessment.
2Psychological Assessment.
3Psychological Methods etc.