.
Psiholoģiskās izpētes pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:24
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_161 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Viktorija Perepjolkina | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 16 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 32 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā psiholoģija, kognitīvā psiholoģija, personības psiholoģija, attīstības psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Veidot studentiem izpratni par psiholoģisko izpēti un izvērtēšanu, par anamnēzes ievākšanu un izpētes metodēm, par kognitīvo procesu izpēti, par personības izpēti. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psiholoģiskās izpētes mērķi un uzdevumi. Dažādu vecuma grupu psiholoģiskās izpētes īpatnības. Psiholoģiskās izpētes metožu daudzveidība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psiholoģiskās izpētes posmi: 1) Vienošanās par psiholoģisko izpēti; 2) Sākotnējās informācijas ievākšana; 3) Izpētes plāna sastādīšana, atbilstošo izpētes metožu izvēle; 4) Izpētes veikšana; 5) Izpētes rezultātu analīze un interpretēšana; 6) Pārskata par izpētes rezultātiem sagatavošana (atzinuma saturs un struktūra); 7) Klienta informēšana par izpētes rezultātiem. Profesionālā ētika un tās ievērošana izpētes procesā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Klīniskā intervija un dzīves gājuma analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Personības iezīmju un personības struktūras izpēte. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
5 | Indivīda emocionālās jomas izpēte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Indivīda sociālo attiecību jomas izpēte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Es-jomas (pašvērtējuma, Es-koncepcijas, pašattieksmes, indentitātes) izpēte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Personības resursu un stipro pušu izpēte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Izziņas procesu izpētes pamatprincipi un metožu klasifikācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Uzmanības izpēte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
11 | Domāšanas izpēte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
12 | Atmiņas izpēte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
13 | Uztveres un iztēles izpēte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
14 | Intelekta izpēte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psiholoģiskās izpētes mērķi un uzdevumi. Dažādu vecuma grupu psiholoģiskās izpētes īpatnības. Psiholoģiskās izpētes metožu daudzveidība. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Psiholoģiskās izpētes posmi: 1) Vienošanās par psiholoģisko izpēti; 2) Sākotnējās informācijas ievākšana; 3) Izpētes plāna sastādīšana, atbilstošo izpētes metožu izvēle; 4) Izpētes veikšana; 5) Izpētes rezultātu analīze un interpretēšana; 6) Pārskata par izpētes rezultātiem sagatavošana (atzinuma saturs un struktūra); 7) Klienta informēšana par izpētes rezultātiem. Profesionālā ētika un tās ievērošana izpētes procesā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Klīniskā intervija un dzīves gājuma analīze. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Personības iezīmju un personības struktūras izpēte. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
5 | Indivīda emocionālās jomas izpēte. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
6 | Indivīda sociālo attiecību jomas izpēte. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
7 | Es-jomas (pašvērtējuma, Es-koncepcijas, pašattieksmes, indentitātes) izpēte. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
8 | Personības resursu un stipro pušu izpēte. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
9 | Izziņas procesu izpētes pamatprincipi un metožu klasifikācija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Uzmanības izpēte. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
11 | Domāšanas izpēte. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
12 | Atmiņas izpēte. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
13 | Uztveres un iztēles izpēte. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
14 | Intelekta izpēte. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Veikt viena pieaugušā indivīda psiholoģisko izpēti, apstrādāt, analizēt, interpretēt un sagatavot atskaiti par viena klienta izpētes rezultātiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Veikta sākotnējās informācijas par klientu ievākšana, veikta dzīves gājuma intervija. 2. Nodefinēts (precizēts) izpētes mērķis. 3. Izvirzītas pamatotas hipotēzes un sastādīts turpmākās izpētes plāns. 4. Veikta viena indivīda psiholoģiskā izpēte, korekti veikta sākotnējo datu apstrāde, analīze un interpretācija. 5. Sagatavots un atbilstoši prasībām noformēts psiholoģiskās izpētes rezultātu apkopojums. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pārzina un apraksta psiholoģiskās izpētes nosacījumus, prasības un izpētes specifiku; izskaidro dažādu vecumposmu psiholoģiskās izpētes īpatnības; pārzina dažādas personības un izziņas procesu izpētes metodes; izprot psiholoģiskās izpētes ierobežojumus; pārzina un apraksta psiholoģiskās izpētes posmus; pārzina profesionālās ētikas nosacījumus psiholoģiskās izpētes kontekstā. | ||||||||
Prasmes: | Veido kontaktu ar klientu, ievāc sākotnējo informāciju, definē izpētes mērķi, izstrādā pasūtījumam atbilstošu izpētes plānu, izvēlas piemērotākās izpētes metodes, pielieto tās, apstrādā un apkopo izpētes rezultātus, sagatavo pārskatu par izpētes rezultātiem. Argumentēti diskutē par personības un izziņas procesu psiholoģiskās izpētes metodēm un to rezultātu apstrādes un analīzes principiem; argumentēti un kritiski izvērtē psiholoģiskās izpētes metodes un to atbilstību dažādiem vecumposmiem. | ||||||||
Kompetences: | Plāno un īsteno klienta psiholoģisko izpēti, apstrādā, analīzē un interpretē iegūtos datus, korekti noformē atskaitu par psiholoģikās izpētes rezultātiem; sadarbojas ar klientu atbilstoši profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipiem. Patstāvīgi kritiski izvērtē psiholoģiskās izpētes metožu atbilstību dažādiem vecumposmiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Gary Groth-Marnat (2016). Handbook of psychological assessment. 6th ed. Hoboken, New Jersey : John Wiley & Sons, xii, 911 lpp | ||||||||
2 | Kaplan, R. M. & Saccuzzo, D. P (2013). Psychological assessment and theory: creating and using psychological tests. 8th ed. Australia: Wadsworth Cengage Learning | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Behavior-based assessment in psychology : going beyond self-report in the personality, affective, motivation, and social domains / edited by Tuulia M. Ortner and Fons J.R. van de Vijver. Toronto, Ontario : Hogrefe, [2015] | ||||||||
2 | Kaplan, R. M., & Saccuzzo, D. P. (2009). Psychological Testing: Principles, Applications, and Issues. Cengage Learning. | ||||||||
3 | Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of Psychological Assessment. 4th ed. John Wiley & Sons. | ||||||||
4 | Hersen, M., (2004). Psychological Assessment in Clinical Practice: A Pragmatic Guide. Taylor & Francis. | ||||||||
5 | Lichtenberger, E. O., Mather, N., Kaufman, N. L., Kaufman, A. (2004). Essentials of Assessment Report Writing. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons |