Pārlekt uz galveno saturu

Reklāmas psiholoģijas pamati

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:16
Par studiju kursu
Kursa kods:SUPK_165LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Sociālā psiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Renāte Cāne
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas24
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)3Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas6
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgā psiholoģija, sociālā psiholoģija, ievads socioloģijā.
Mērķis:
Veidot izpratni par psiholoģijas nozīmi reklāmdarbībā, par iespējamiem efektiem, ko uzņēmējdarbībā var gūt ar reklāmas palīdzību, ievērojot cilvēku uztveres specifiku, sabiedrības un biznesa kultūras īpatnības, socializāciju u.c. aspektus, par psiholoģiskās iedarbības līdzekļiem un motīviem, kuru izmantošana pastiprina reklāmas veidošanas un izplatīšanas efektivitāti, kā arī par reklāmas devēju un veidotāju atbildību sabiedrības priekšā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Reklāma kā psiholoģisks process. Starpdisciplinārā pieeja reklāmas psiholoģijai. Reklāmas sociāli psiholoģiskā koncepcija.Lekcijas1.00auditorija
2Cilvēka (patērētāja) vajadzību veidi. Vajadzību vadīšana. Reklāmas loma cilvēku (patērētāju) vajadzību vadīšanā. Mērķauditorijas lēmuma pieņemšanas procesu ietekmēšana ar reklāmas palīdzību. Motivācijas veidošanas principi reklāmā. Racionālie un emocionālie motīvi. Produktam atbilstošie motīvi un to aktivizēšanas aspekti (piem., baiļu faktora izmantošana reklāmā).Lekcijas1.00auditorija
3Reklāmas loma un iespējas uzņēmuma (iestādes, politiķa u.c.) tēla veidošanā. Reklāmas tēla izveides nosacījumi un loģika. Cilvēka vajadzību vadīšana. Racionālie un emocionālie motīvi.Lekcijas1.00auditorija
4Semiotikas jēdziens. Reklāmas semiotika. Reklāmas verbālie un neverbālie psiholoģiskie faktori. Krāsu, burtveidoku, kompozīcijas, skaņu nozīme reklāmā. Reklāmas ziņojuma izstrādes principi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Psihiskie procesi reklāmā (uzmanība, uztvere, emocijas, domāšana, atmiņa). Reklāmas uztveres nosacījumi. Reklāmas psiholoģiskā efekta veidošanas modeļi (AIDA, AIDMA, 4A’s, ACCA, DAGMAR, DIBABA). Atklātā un slēptā patērētāju vadīšana ar reklāmas palīdzību – sociālie un ētiskie faktori.Lekcijas1.00auditorija
6Reklāmas veidi un līdzekļi, to psiholoģiskās iedarbības galvenie efekti. Reklāmas efektivitātes jēdziens. Reklāmas komunikatīvā efektivitāte. Optimālas reklāmas komunikācijas veidošana.Lekcijas1.00auditorija
7Blefs, manipulācija un psihotriki reklāmā. Ētikas jēdziens. Ētika reklāmās un reklāmdarbībā. Reklāmas ētikas kodeksi. Ētiskas, godprātīgas un sociāli atbildīgas reklāmas principi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
8Veiksmīgas un iedarbīgas reklāmas veidošanas principi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Reklāma kā psiholoģisks process. Starpdisciplinārā pieeja reklāmas psiholoģijai. Reklāmas sociāli psiholoģiskā koncepcija.Lekcijas1.00auditorija
2Cilvēka (patērētāja) vajadzību veidi. Vajadzību vadīšana. Reklāmas loma cilvēku (patērētāju) vajadzību vadīšanā. Mērķauditorijas lēmuma pieņemšanas procesu ietekmēšana ar reklāmas palīdzību. Motivācijas veidošanas principi reklāmā. Racionālie un emocionālie motīvi. Produktam atbilstošie motīvi un to aktivizēšanas aspekti (piem., baiļu faktora izmantošana reklāmā).Lekcijas0.50auditorija
3Reklāmas loma un iespējas uzņēmuma (iestādes, politiķa u.c.) tēla veidošanā. Reklāmas tēla izveides nosacījumi un loģika. Cilvēka vajadzību vadīšana. Racionālie un emocionālie motīvi.Lekcijas0.50auditorija
4Semiotikas jēdziens. Reklāmas semiotika. Reklāmas verbālie un neverbālie psiholoģiskie faktori. Krāsu, burtveidoku, kompozīcijas, skaņu nozīme reklāmā. Reklāmas ziņojuma izstrādes principi.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
5Psihiskie procesi reklāmā (uzmanība, uztvere, emocijas, domāšana, atmiņa). Reklāmas uztveres nosacījumi. Reklāmas psiholoģiskā efekta veidošanas modeļi (AIDA, AIDMA, 4A’s, ACCA, DAGMAR, DIBABA). Atklātā un slēptā patērētāju vadīšana ar reklāmas palīdzību – sociālie un ētiskie faktori.Lekcijas1.00auditorija
6Reklāmas veidi un līdzekļi, to psiholoģiskās iedarbības galvenie efekti. Reklāmas efektivitātes jēdziens. Reklāmas komunikatīvā efektivitāte. Optimālas reklāmas komunikācijas veidošana.Lekcijas0.50auditorija
7Blefs, manipulācija un psihotriki reklāmā. Ētikas jēdziens. Ētika reklāmās un reklāmdarbībā. Reklāmas ētikas kodeksi. Ētiskas, godprātīgas un sociāli atbildīgas reklāmas principi.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības2.00auditorija
8Veiksmīgas un iedarbīgas reklāmas veidošanas principi.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Līdzdalība lekcijās un semināros, esejas/kopsavilkumi, individuālais darbs – referāts.
Vērtēšanas kritēriji:
Akumulētā atzīme un eksāmens: 1) līdzdalība lekcijās (ar savu parakstu students apliecina, ka ir noklausījies lekciju) – 20%; 2) līdzdalība semināru nodarbībās (ar savu parakstu students apliecina, ka ir piedalījies seminārā) un uzdoto uzdevumu izpilde (grupu darba prezentācijas) – 15%; 3) astoņas esejas/ kopsavilkumi (katra tēma 3 – 4 lpp., neskaitot titullapu un satura rādītāju (ja tādi tiek veidoti), kā arī izmantotās literatūras sarakstu) – 15%; 4) individuālais referāts (8 – 10 lpp., neskaitot titullapu, satura rādītāju, izmantotās literatūras sarakstu, pielikumus, A4 formātā, Wp 12, Times New Roman, rindstarpa 1,5, rakstlaukuma malas 3 x 2 x 2 x 2 cm) vai radošais projekts – 10%; 5) rakstveida eksāmens – 40%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūst zināšanas par reklāmas ietekmi uz cilvēku, par tās ētiskajiem un psiholoģiskajiem aspektiem.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs izvērtēt, vai konkrētā reklāma atbilst profesionālās ētikas principiem, kādā mērā tā psiholoģiski iedarbosies uz sabiedrību.
Kompetences:Spēja orientēties ētiskās un neētiskās reklāmās, to veidošanas pamatprincipos.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Shimp, T. A., Andrews, J. C. (2017). Advertising, promotion and other aspects of integrated marketing communication. Mason, OH: Cengage, 752 p.
2Epura M., Eisenstat E., Dinu C. (2014). Semiotics and persuasion in marketing communication. Linguistic and philosophical investigation. Addleton Academic Publishers, vol. 13
3Lester P. M. (2013). Visual Communication: Images with Messages. Boston: Cengage Learning, 448 p.
Papildu literatūra
1Tangeits M. (2011). Reklāmzeme. Pasaules reklāmas vēsture. Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 280 lpp.
2Kelley, L. D., Jugenheimer, D. W. (2015). Advertising account planning: planning and managing an IMC campaign. Third Edition. Armonk, New York: M.E. Sharpe, 252 p.
Citi informācijas avoti
1Jakštiene S., Susniene D., Narbutas V. (2008). The Psychological Impact of Advertising on the Customer Behavior. Available from: http://www.ibimapublishing.com/journals/CIBIMA/volume3/v3n7
2Eighmey J. Blog Psychology of Advertising. Available from: http://eighmey.blogspot.com/
3Ciotti G. (2013). The Psychology of Color in Marketing and Branding. Available from: http://www.helpscout.net/blog/psychology-of-color/