Pārlekt uz galveno saturu

Veselības sporta pamati

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:27.01.2021 08:56:51
Par studiju kursu
Kursa kods:SUUK_230LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātne; Sporta pedagoģijaMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Voldemārs Arnis
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sporta un uztura katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Cigoriņu iela 3, suukatrsu[pnkts]lv, +371 67611559
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)9Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas18
Nodarbības (skaits)2Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas4
Kopā kontaktstundas22
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)9Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas18
Nodarbības (skaits)2Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas4
Kopā kontaktstundas22
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Anatomija, sporta fizioloģija, sporta bioķīmija.
Mērķis:
Apgūt fizisko vingrinājumu pielietošanu fiziskās sagatavotības paaugstināšanā, veselības nostiprināšanā un dažādu slimību profilaksē dažāda vecuma un fiziskās sagatavotības cilvēkiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sports, fiziskā aktivitāte un veselība. Veselīga dzīvesveida un fizisko vingrinājumu nozīme veselības saglabāšanā un nostiprināšanā. Jaunākie zinātniskie pētījumi un tendences.Lekcijas1.00auditorija
2Veselības sporta īss vēsturisks apskats un attīstība. Cilvēka fiziskās aktivitātes raksturojums un veselības sporta attīstība 21. gadsimtā. Veselības sporta attīstība Latvijā.Lekcijas1.00auditorija
3Veselības sportā izmantojamie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums un pielietojums. Aerobie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums. Dažādu aerobo vingrinājumu specifika. Ieteicamais aerobas slodzes apjoms. Aerobas slodzes intensitātes kritēriji, slodzes plānošana un dozēšana.Lekcijas1.00auditorija
4Augstas intensitātes intervālu treniņi, to nozīme un pielietošana veselības sportā. AIIT iedalījums. Jaunāko zinātnisko pētījumu pārskats par dažādu AIIT ietekmi uz aerobajām darbaspējām, maksimālo jaudu un ķermeņa kompozīciju.Lekcijas1.00auditorija
5Spēka vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Spēka vingrinājumu nozīme veselības nostiprināšanā un dažādu slimību profilaksē.Lekcijas1.00auditorija
6Vispārattīstošie vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Grupu nodarbību vispārējs raksturojums, galvenās priekšrocības un trūkumi.Lekcijas1.00auditorija
7Veselību veicinošā treniņa pamatprincipi, to pielietošana veselības sporta nodarbībās.Lekcijas1.00auditorija
8Bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifika. Fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem.Lekcijas1.00auditorija
9Aptaukošanās cēloņi un negatīvā ietekme uz cilvēku organismu, fiziskās slodzes nozīme un fizisko vingrinājumu pielietošana aptaukošanās novēršanā. Fizisko vingrinājumu nozīme un pielietošana sirds un asinsvadu slimību profilaksē.Lekcijas1.00auditorija
10Izstrādāto treniņa programmu prezentācijas un analīze.Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sports, fiziskā aktivitāte un veselība. Veselīga dzīvesveida un fizisko vingrinājumu nozīme veselības saglabāšanā un nostiprināšanā. Jaunākie zinātniskie pētījumi un tendences.Lekcijas1.00auditorija
2Veselības sporta īss vēsturisks apskats un attīstība. Cilvēka fiziskās aktivitātes raksturojums un veselības sporta attīstība 21. gadsimtā. Veselības sporta attīstība Latvijā.Lekcijas1.00auditorija
3Veselības sportā izmantojamie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums un pielietojums. Aerobie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums. Dažādu aerobo vingrinājumu specifika. Ieteicamais aerobas slodzes apjoms. Aerobas slodzes intensitātes kritēriji, slodzes plānošana un dozēšana.Lekcijas1.00auditorija
4Augstas intensitātes intervālu treniņi, to nozīme un pielietošana veselības sportā. AIIT iedalījums. Jaunāko zinātnisko pētījumu pārskats par dažādu AIIT ietekmi uz aerobajām darbaspējām, maksimālo jaudu un ķermeņa kompozīciju.Lekcijas1.00auditorija
5Spēka vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Spēka vingrinājumu nozīme veselības nostiprināšanā un dažādu slimību profilaksē.Lekcijas1.00auditorija
6Vispārattīstošie vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Grupu nodarbību vispārējs raksturojums, galvenās priekšrocības un trūkumi.Lekcijas1.00auditorija
7Veselību veicinošā treniņa pamatprincipi, to pielietošana veselības sporta nodarbībās.Lekcijas1.00auditorija
8Bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifika. Fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem.Lekcijas1.00auditorija
9Aptaukošanās cēloņi un negatīvā ietekme uz cilvēku organismu, fiziskās slodzes nozīme un fizisko vingrinājumu pielietošana aptaukošanās novēršanā. Fizisko vingrinājumu nozīme un pielietošana sirds un asinsvadu slimību profilaksē.Lekcijas1.00auditorija
10Izstrādāto treniņa programmu prezentācijas un analīze.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgi apgūt dažādas kursa tēmas pēc docētāja norādītajiem literatūras avotiem. Veselības sporta treniņu programmu sastādīšana vienam mēnesim, konkrētam cilvēkam, izmantojot aerobos, spēka un lokanības vingrinājumus, norādot cilvēka vecumu, dzimumu, augumu, svaru, ķermeņa masas indeksu (ĶMI), fizisko aktivitāti, fizisko sagatavotību, veselības stāvokli un mērķus, ko cilvēks vēlas sasniegt, izmantojot fiziskos vingrinājumus.
Vērtēšanas kritēriji:
Veselības sporta treniņa programma 30%, teorētiskie jautājumi 30%, tests 40%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Apraksta un skaidro veselības nostiprināšanai un slimību profilaksei izmantojamos vingrinājumus; veselības sporta vēsturi un attīstību 20. un 21. gadsimtā; nosauc veselības sporta un sacensību sporta galvenās funkcijas; uzskaita un klasificē veselības sportā izmantojamos nodarbību veidus; definē jēdzienus ‘veselība’, ‘veselīgs dzīvesveids’, ‘sports’, ‘veselības sports’; nosauc galvenos faktorus, no kuriem atkarīga cilvēka veselība; pamato fizisko vingrinājumu nozīmi veselības nostiprināšanai; formulē aptaukošanās cēloņus un negatīvo ietekmi uz cilvēku organismu, fiziskās slodzes nozīmi un fizisko vingrinājumu pielietošanu aptaukošanās novēršanā; izklāsta fizisko vingrinājumu pielietošanu dažādu slimību profilaksē; izskaidro dažādu vingrinājumu nozīmi klienta mērķu sasniegšanai; raksturo bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifiku; izklāsta fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem; pastāsta par fiziskām aktivitātēm sportistiem ar veselības novirzēm un veselības stāvokļiem, kādos sporta veidos nodarbības ir aizliegtas; interpretē veselību veicinošā treniņa pamatprincipus, to pielietošanu veselības sporta nodarbībās.
Prasmes:Izmanto aerobos, spēka un muskuļu stiepšanas vingrinājumus veselības nostiprināšanai un slimību profilaksei; izvēlas un iesaka piemērotākos vingrinājumus, slodzes apjomu un intensitāti, dažādus nodarbību veidus; sastāda vienkāršu veselības sporta treniņa programmu dažāda vecuma cilvēkiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, izmantojot galvenos veselības sporta treniņa pamatprincipus.
Kompetences:Izstrādā rekomendācijas fiziskai aktivitātei un nodarbību plānu dažāda vecuma klientiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, izmantojot galvenos veselības sporta treniņa pamatprincipus; izglīto klientus par fizisko vingrinājumu nepieciešamību un lomu mūsdienu sabiedrībā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem. Pieejams no: https://www.spkc.gov.lv/sites/spkc/files/data_content/fizis…
2Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem (2019). Pieejams no:http://www.vm.gov.lv/images/userfiles/Tava%20veseliba/Preci…
3Līcis R., Grāvītis U., Luika S. un autoru kolektīvs. Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata. LTTC, 2015
4Dzenis A., Grāvītis U., Knipše G. un autoru kolektīvs. Trenera rokasgrāmata. Rīga, Jumava, 2015., 375 lpp.
5Delavjē F. Muskulatūras attīstīšana. Spēka vingrinājumi anatomiskā skatījumā. Zvaigzne ABC, 2017.
6Žīdens J. un autoru kolektīvs. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata. Rīga, Lttc, 2008; 215 lpp.
7Aberberga-Augškalne L. Fizioloģija rehabilitologiem un veselības sporta speciālistiem. Rīga, Valters un Rapa, 2008.
Papildu literatūra
1Physical Activity Guidelines Advisory Committee Scientific Report. Washington, DC: U.S. Department of Health and Human Services, 2018., 779p.
2Global Recommendations on Physical activity for Health (WHO 2010)
3Santana, Juan Carlos, Functional Training / Juan Carlos, Santana. Champaign, IL : Human Kinetics, 2016. 1 tiešsaistes resurss (xiv, 274 lpp.) : ilustrācijas, tabulas.
4EuropeActive. EuropeActive's Essentials for Personal Trainers / EuropeActive; Thomas Rieger, Ben Jones, Alfonso Jimenez, editors. Champaign, IL: Human Kinetics, [2016] 1 tiešsaistes resurss (x, 310 lpp.)
5Bompa, Tudor O., Conditioning Young Athletes / Tudor O. Bompa, Michael Carrera. Champaign, IL : Human Kinetics, 2015. 1 tiešsaistes resurss (viii, 296 lpp.) : ilustrācijas, tabulas, portreti
6Gavin, James, Lifestyle Wellness Coaching / James Gavin, PhD, Madeleine Mcbrearty, PhD, Concordia University. Second edition. Champaign, IL : Human Kinetics, 2013.,1 tiešsaistes resurss (xii, 261 lpp.) : ilustrācijas
7Bess H. Marcus, Leighann Forsyth. Motivating People to be Physically Active. Human Kinetics, 2009; 248 pp.
8Bouchard C., Blair S. N., Haskell W. L. Physical Activity and Health. Human Kinetics, 2007; 424 pp.
9Corbin C. B., Lindsey R. Fitness for Life. Human Kinetics, 2007; 336 Pp.
10McArdle W. D. Exercise Physiology: energy, nutrition and human performance. Philadelphia, 2007; 1068 p.
11Greenberg J., Dintiman G., Oakes B. Physical Fitness and Wellness. Human Kinetics, 2004; 520 Pp.
12Jones C., Rose D. Physical Activity Instruction of Olders Adults. Human Kinetics, 2005; 424 Pp.
Citi informācijas avoti
1Ministru kabineta rīkojums Nr.666 2013. gada 8. decembrī „Par sporta politikas pamatnostādnēm 2014. – 2020. gadam”. http://likumi.lv
2Sporta politikas pamatnostādnes 2021.-2027. gadam