Pārlekt uz galveno saturu

Profilakse, veselības veicināšana un izglītība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:22.03.2022 16:04:17
Par studiju kursu
Kursa kods:SVUEK_029LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselībaMērķauditorija:Sabiedrības veselība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Anita Villeruša
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sabiedrības veselības un epidemioloģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekatrsu[pnkts]lv, +371 67338307
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Sabiedrības veselībā, ētikā, psiholoģijā, socioloģijā un sociālajā medicīnā.
Mērķis:
Studiju kursa mērķis ir veicināt zināšanu apguvi par veselības veicināšanas, veselības izglītības un profilaktiskās medicīnas lomu iedzīvotāju veselības saglabāšanā, veidot izpratni par ar veselību saistītā dzīvesveida nozīmi veselībā un pieejām tā pārmaiņā, attīstīt prasmes veselības veicināšanas programmas izveidē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselības veicināšanā, profilaktiskajā medicīnā un veselības izglītībā lietotie termini, jomu kopīgais un atšķirīgais. Veselības veicināšanas attīstības vēsturisks apskats.Lekcijas1.00auditorija
2Veselības veicināšanas politika starptautiski (PVO), Eiropā un Latvijā , galvenie politikas dokumenti. Veselības veicināšanas sistēma Latvijā.Lekcijas1.00auditorija
3Veselības veicināšanas teorijas, to izmantošana veselības veicināšanas programmas veidošanā.Lekcijas2.00auditorija
4Veselības veicināšana un primārā, sekundārā un terciārā profilakse. To mērķi, uzdevumi un iesaistītie izpildītāji, kopīgais un atšķirīgais tajos. Individuālā, augstas riska grupas un populācijas stratēģijas profilakses darbā, risinot dažādus ar veselības veicināšanu saistītus uzdevumus.Nodarbības1.00auditorija
5Holistiskā pieeja veselībai. Veselības vajadzību noskaidrošana veselības veicināšanas darbam. Sabiedrības analīze, tās galvenie elementi un izmantojamie informācijas avoti.Nodarbības1.00auditorija
6Veselības veicināšanas darba plānošana, plāna/programmas galvenie elementi. Mērķu izvirzīšana veselības veicināšanas programmai, to dažādība. Prioritāšu noteikšana. Dažādas pieejas risināmo prioritāšu ranžēšanā.Nodarbības1.00auditorija
7Veselības veicināšanas teoriju izmantošana veselības veicināšanas programmas veidošanā. Teorijas sasaiste ar veselības veicināšanas programmu dažādu problēmu risināšanā strādājot ar dažādām mērķa grupām.Nodarbības1.00auditorija
8Dažādās pieejas veselības veicināšanā, to mērķi un izmantojamie resursi. Ētiskie principi veselības veicināšanā un to risinājumi. Veselības veicināšana dažādās vidēs (skolā, darba vietā, stacionārā) un dažādās mērķa grupās.Nodarbības1.00auditorija
9Veselības veicināšanas programmas uzdevumi, satura veidošana un īstenošana. Multisektorālā sadarbība veselības veicināšanā, sadarbības partneru dažādība, kopienas iesaistīšana.Nodarbības1.00auditorija
10Veselības veicināšanas programmas izvērtēšana, tās uzdevumi un īstenošanas etapi. Novērtēšanai izmantojamās metodes un indikatori.Nodarbības1.00auditorija
11Veselības veicināšanas komunikācija. Veselības veicināšanas plāna/programmas prezentācija.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Sabiedrības analīzes veikšana profilaktiskā darba nepieciešamības pamatošanai konkrētā pašvaldībā un apkopojuma sagatavošana. Veselības veicināšanas programmas izstrāde un prezentācija.
Vērtēšanas kritēriji:
Nodarbību apmeklējums, piedalīšanās grupu darbos un prezentācijās (10%). Patstāvīga darba izstrāde un iesniegšana (15%). Veselības veicināšanas projekta izstrāde mazā grupā un prezentācija (25%). Rakstisks eksāmens (50%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Zina un prot definēt profilaktiskā medicīnā, veselības izglītībā un veselības veicināšanā lietotos terminus; nosaukt profilakses un veselības veicināšanas programmu izveides principus; saprot un spēj izklāstīt veselības veicināšanā izmantojamās teorijas; zina un pārvalda profilaktiskā un veselības veicināšanas darba organizācijas principus, zina un prot paskaidrot veselības veicināšanas darbam izvēlēto metožu lietderību.
Prasmes:Spēj patstāvīgi veikt sabiedrības analīzi profilakses prioritāšu, mērķa grupas noskaidrošanai; izvēlēties un pamatot veselības veicināšanai piemērotāko stratēģiju; sagatavot veselības veicināšanas programmu; izstrādāt programmas novērtēšanas indikatorus.
Kompetences:Spēj argumentēt veselības veicināšanas darbības nepieciešamību un izplānot problēmas risināšanas variantus, pamatot labāko risinājuma veidu, vispārināt profilakses un veselības veicināšanas darbības rezultātus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Foundations for health promotion. Jennie Naidoo and Jane Wills. Bailliere Tindall, 3rd Edition: 2009 (akceptējams izdevums)
2Understanding Health Promotion. Ed. by Hele Keleher, Colin Mac Dougall, Berni Murphy. Oxford University press, 2007. (akceptējams izdevums)
3Public Health and Health Promotion: developing Practice. 2nd edition, Jennie Naidoo and Jane Wills, Bailliere Tindall, 2010. (akceptējams izdevums)
4Gottwald, Mary, Goodman-Brown, Jane. A Guide to Practical Health Promotion. Open University PressMcGraw-Hill Education McGraw-Hill House Shoppenhangers. USA First published, 2012. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Lietišķā epidemioloģija. Māris Baltiņš. Zinātne, 2003, 283-297.
2Rose’s Strategy of Preventive Medicine. Geoffrey Rose with commentary by Kay-Tee Khaw & Michael Marmot. Oxford University press, 2008.
3Evaluation in health promotion. Principles and perspectives. WHO Regional Publications, European Series, No. 92, 2001.
4Evidence – Based Health Promotion. Edited by Elizabeth R. Perkins, Ina Simnett, Linda Wright. John Wiley & Sons ,1999.
5Cragg, Liza, Nutland, Will. Health Promotion Practice. Open University PressMcGraw- Hill Education McGraw- Hill House Shoppenhangers, USAFirst published, 2015.
6Health Promotion Practice. Davies, Maggie; Macdowall, Wendy; and more. McGraw-Hill Education, 2006 (ProQuestEbookCentral)
Citi informācijas avoti
1Uzvedības maiņas teorijas (interneta resurss)
2Health 2020. A European policy framework and strategy for the 21st century (2013)
3Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.-2027.gadam.