.
Sabiedrības veselība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:27.01.2021 16:32:25
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_098 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inese Gobiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības un epidemioloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +371 67338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka normālās un pataloģiskās fizioloģijas un/vai propedeitikas pamati. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas un attīstīt prasmes sabiedrības veselības pamatjautājumos, kas nepieciešamas veselības informācijas novērtēšanai un uz pierādījumiem balstītai sabiedrības veselības praksei rehabilitācijas nozares ietvaros. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sabiedrības veselība | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Veselības jēdziens un veselības dimensijas | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Slimību profilakse un veselības veicināšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Populāciju veselību raksturojošie faktori un standartizācijas būtība | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Epidemioloģiskie pamatrādītāji | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Veselības sociālās determinantes | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Veselības aprūpes organizācija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Epidemioloģisko pētījumu dizaini. Kļūdas pētījumos | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Asociāciju rādītāju aprēķināšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Diagnostiskie testi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Pētījumu publikāciju piemēru analīze. Uzdevumu risināšana epidemioloģisko pamatrādītāju, asociāciju rādītāju un diagnostisko testu rādītāju aprēķināšanai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva līdzdalība nodarbībās (40%) Laicīgi iesniegti patstāvīgie darbi ar vismaz 50% pareizības rādītāju (30%) Atbilžu pareizība standartizēta noslēguma testā (30%) | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Definēt veselības, normas un slimības jēdzienus. • Formulēt sabiedrības veselības uzdevumus, nosaukt svarīgākās nozares. • Definēt slimību profilakses jēdzienu, aprakstīt slimību profilakses līmeņus un stratēģijas, tai skaitā, slimību skrīninga būtību un priekšnosacījumus. • Definēt veselības veicināšanas jēdzienu un raksturot veselības veicināšanas pieejas. • Nosaukt galvenās veselību ietekmējošo faktoru kategorijas slimību daudzcēloņu teorijas ietvaros. • Nosaukt veselības sociālo determinanšu definīciju un uzskaitīt veselības sociālās determinantes. • Nosaukt epidemioloģiskos pamatrādītājus; izskaidrot atšķirības starp tiem un to savstarpējo saistību. • Nosaukt veselības informācijas iegūšanas avotus un metodes, to priekšrocības un trūkumus. • Atpazīt galvenos epidemioloģisko pētījumu dizainus. • Nosaukt un aprakstīt veselības aprūpes organizācijas un finansēšanas galvenos principus. | ||||||||
Prasmes: | • Interpretēt veselības un slimības jēdzienus saistībā ar savu specialitāti. • Ilustrēt ar piemēriem veselības veicināšanas un slimību profilakses pieejas. • Sniegt veselību ietekmējošos faktoru, tai skaitā sociālo faktoru, piemērus. • Aprēķināt epidemioloģiskos pamatrādītājus. • Atšķirt kopējos, specifiskos un standartizētos rādītājus. • Aprēķināt un interpretēt diagnostiskā testa pareizības un snieguma rādītājus. • Aprēķināt un interpretēt asociāciju rādītājus. • Lietot statistikas datu bāzes veselības informācijas meklēšanai. | ||||||||
Kompetences: | • Diskutēt par sabiedrības veselības problēmām un to iespējamajiem risinājumiem saistībā ar specialitāti. • Novērtēt datu avotu un rādītāju piemērotību sabiedrības veselības problēmas izzināšanai. • Novērtēt epidemioloģiskā pētījuma dizaina atbilstību pētniecības jautājumam. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | E-studijās norādītie mācību materiāli "IZLASĪT" | ||||||||
2 | M.Baltiņš „Lietišķā epidemioloģija”. „Zinātne”, Rīga, 2003. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | R.Beaglehole, R.Bonita, T.Kjellstrom „Basic Epidemiology”. WHO, Geneva, 2000. | ||||||||
2 | Veselība 2020: Eiropas stratēģiskais ietvars visos pārvaldes un sabiedrības līmeņos veiktas rīcības atbalstam veselības un labklājības vairošanai. SPKC, 2013; 15 lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.cdc.gov | ||||||||
2 | http://www.who.dk | ||||||||
3 | http://data.euro.who.int/hfadb/ | ||||||||
4 | European Community Health Indicators (ECHI) | ||||||||
5 | www.spkc.gov.lv |