Pārlekt uz galveno saturu

Sabiedrības veselība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:27.01.2021 16:32:25
Par studiju kursu
Kursa kods:SVUEK_098LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselībaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Inese Gobiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sabiedrības veselības un epidemioloģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekatrsu[pnkts]lv, +371 67338307
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Cilvēka normālās un pataloģiskās fizioloģijas un/vai propedeitikas pamati.
Mērķis:
Sniegt zināšanas un attīstīt prasmes sabiedrības veselības pamatjautājumos, kas nepieciešamas veselības informācijas novērtēšanai un uz pierādījumiem balstītai sabiedrības veselības praksei rehabilitācijas nozares ietvaros.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sabiedrības veselībaLekcijas2.00auditorija
2Veselības jēdziens un veselības dimensijasLekcijas2.00auditorija
3Slimību profilakse un veselības veicināšanaNodarbības1.00auditorija
4Populāciju veselību raksturojošie faktori un standartizācijas būtībaNodarbības1.00auditorija
5Epidemioloģiskie pamatrādītājiNodarbības1.00auditorija
6Veselības sociālās determinantesNodarbības1.00auditorija
7Veselības aprūpes organizācijaNodarbības1.00auditorija
8Epidemioloģisko pētījumu dizaini. Kļūdas pētījumosNodarbības1.00auditorija
9Asociāciju rādītāju aprēķināšanaNodarbības1.00auditorija
10Diagnostiskie testiNodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Pētījumu publikāciju piemēru analīze. Uzdevumu risināšana epidemioloģisko pamatrādītāju, asociāciju rādītāju un diagnostisko testu rādītāju aprēķināšanai.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva līdzdalība nodarbībās (40%) Laicīgi iesniegti patstāvīgie darbi ar vismaz 50% pareizības rādītāju (30%) Atbilžu pareizība standartizēta noslēguma testā (30%)
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:• Definēt veselības, normas un slimības jēdzienus. • Formulēt sabiedrības veselības uzdevumus, nosaukt svarīgākās nozares. • Definēt slimību profilakses jēdzienu, aprakstīt slimību profilakses līmeņus un stratēģijas, tai skaitā, slimību skrīninga būtību un priekšnosacījumus. • Definēt veselības veicināšanas jēdzienu un raksturot veselības veicināšanas pieejas. • Nosaukt galvenās veselību ietekmējošo faktoru kategorijas slimību daudzcēloņu teorijas ietvaros. • Nosaukt veselības sociālo determinanšu definīciju un uzskaitīt veselības sociālās determinantes. • Nosaukt epidemioloģiskos pamatrādītājus; izskaidrot atšķirības starp tiem un to savstarpējo saistību. • Nosaukt veselības informācijas iegūšanas avotus un metodes, to priekšrocības un trūkumus. • Atpazīt galvenos epidemioloģisko pētījumu dizainus. • Nosaukt un aprakstīt veselības aprūpes organizācijas un finansēšanas galvenos principus.
Prasmes:• Interpretēt veselības un slimības jēdzienus saistībā ar savu specialitāti. • Ilustrēt ar piemēriem veselības veicināšanas un slimību profilakses pieejas. • Sniegt veselību ietekmējošos faktoru, tai skaitā sociālo faktoru, piemērus. • Aprēķināt epidemioloģiskos pamatrādītājus. • Atšķirt kopējos, specifiskos un standartizētos rādītājus. • Aprēķināt un interpretēt diagnostiskā testa pareizības un snieguma rādītājus. • Aprēķināt un interpretēt asociāciju rādītājus. • Lietot statistikas datu bāzes veselības informācijas meklēšanai.
Kompetences:• Diskutēt par sabiedrības veselības problēmām un to iespējamajiem risinājumiem saistībā ar specialitāti. • Novērtēt datu avotu un rādītāju piemērotību sabiedrības veselības problēmas izzināšanai. • Novērtēt epidemioloģiskā pētījuma dizaina atbilstību pētniecības jautājumam.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1E-studijās norādītie mācību materiāli "IZLASĪT"
2M.Baltiņš „Lietišķā epidemioloģija”. „Zinātne”, Rīga, 2003.
Papildu literatūra
1R.Beaglehole, R.Bonita, T.Kjellstrom „Basic Epidemiology”. WHO, Geneva, 2000.
2Veselība 2020: Eiropas stratēģiskais ietvars visos pārvaldes un sabiedrības līmeņos veiktas rīcības atbalstam veselības un labklājības vairošanai. SPKC, 2013; 15 lpp.
Citi informācijas avoti
1http://www.cdc.gov
2http://www.who.dk
3http://data.euro.who.int/hfadb/
4European Community Health Indicators (ECHI)
5www.spkc.gov.lv