.
Sabiedrības veselība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.03.2024 14:20:46
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_107 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Informācijas un komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Lauma Spriņģe | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības un epidemioloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +37167338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas cilvēka bioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas un palielināt kompetences modernās sabiedrības veselības pamatjautājumos; iepazīstināt ar sabiedrības veselībā risināmo jautājumu daudzveidību un izmantojamām izziņas metodēm. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sabiedrības veselība, tās nozares un galveni uzdevumi. Īss ieskats sabiedrības veselības vēsturē. Veselība visās politikās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Uz pierādījumiem balstīta sabiedrības veselības prakse, tās galvenās aktivitātes. Sabiedrības veselības risināmo problēmu raksturojums, problēmu noskaidrošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības definīcijas, tās subjektīvais un objektīvais vērtējums. Individuālā un populācijas veselība, pamata metodes to izpētē. Slimība. Slimības gadījuma definēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Veselības izvērtēšanas pieejas: veselība kā slimību neesamība; veselība kā optimāla funkcionēšana; veselība kā dzīves kvalitātes sastāvdaļa. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Profilakse, tās skaidrojums. Profilakses veidi. Primārā, sekundārā, terciārā profilakse. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Augsta riska indivīdu un populācijas profilakses stratēģijas. Pamata profilakses pasākumi sabiedrības veselības kontekstā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Infekcijas slimības kā sabiedrības veselības problēma. Infekcijas slimību epidemioloģijas pamati, riska grupas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Hronisku infekcijas slimību ietekme uz sabiedrības veselību. Bīstamo infekcijas slimību radītais apdraudējums. Starptautiski noteiktās prioritātes infekcijas slimību jomā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Hroniskas ne-infekciju slimības kā sabiedrības veselības problēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Hroniskas ne-infekciju slimības, to nozīmīgākie riska faktori – smēķēšana, pārmērīga alkohola lietošana, mazkustīgums, aptaukošanās. PVO globālās stratēģijas hronisku ne-infekciju slimību riska faktoru mazināšanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Ārkārtas situācijas sabiedrības veselības kontekstā. Ārkārtas situāciju un katastrofu definīcijas un klasifikācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Katastrofu medicīnas sistēma, tās darbības principi. Starptautiskie veselības aizsardzības noteikumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Pusaudžu vecuma periods. Ģimenes, skolas, vienaudžu loma pusaudžu vecumā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Galvenās veselības problēmas pusaudžu vecumā pasaulē un Latvijā. Nozīmīgākie veselības riska faktori. Ar veselību saistītā dzīvesveida problēmas pusaudžu vecumā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Vardarbība, tās izpēte sabiedrības veselības kontekstā. Ar vardarbības pieredzi saistītie veselības traucējumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Vardarbība pret bērniem, tās veidi. Vardarbība pret sievieti. Stratēģijas un pasākumi vardarbības mazināšanai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Mātes un bērna veselības problēmas kā sabiedrības veselības problēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Mātes un bērna veselības problēmas līdz vienam gadam. Veselību raksturojošie rādītāji, riska faktori, profilakse. Bērnu pēc viena gada vecuma un pusaudžu nozīmīgākās veselības problēmas un riska faktori. Sabiedrības veselības politiskie virzieni bērnu un pusaudžu veselības uzlabošanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Psihiskā veselība kā sabiedrības veselības problēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Psihiskā veselība sabiedrības veselības skatījumā. Psihisko traucējumu daudzveidība. Riska faktori. Psihisko traucējumu galvenie profilakses un veselības aprūpes aspekti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Atkarību slimības kā sabiedrības veselības problēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
22 | Atkarību slimības sabiedrības veselības skatījumā. Atkarību slimību daudzveidība. Riska faktori. Atkarību slimību galvenie profilakses un veselības aprūpes aspekti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Negadījumi, traumas un vardarbība kā sabiedrības veselības problēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
24 | Negadījumi/ traumas un to rādītāji, veidi un riska faktori. Riski dažādās vecuma grupās. Profilakses stratēģijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Darbs mazajās grupās, gadījumu analīze, statistikas datu apkopošana un analizēšana, noslēgumā rakstisks eksāmens. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Atbilžu pareizība rakstiskā eksāmenā. Aktivitāte un līdzdalība nodarbību laikā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie: • Definēs veselības jēdzienu un nosauks galvenās veselību ietekmējošo faktoru kategorijas. • Nosauks veselības mērīšanai izmantojamos rādītājus un izmantojamos datu avotus. • Formulēs sabiedrības veselības nozares funkcijas. • Nosauks mūsdienu sabiedrības veselības galvenās darbības jomas. • Uzskaitīs galvenās sabiedrības veselības problēmas un to cēloņus un profilakses iespējas. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie: • Klasificēs veselību ietekmējošos faktorus. • Izskaidros veselības mērīšanā izmantoto rādītāju būtību un pielietošanas iespējas. • Diferencēs un salīdzinās dažādus veselības informācijas avotus. • Pielietos sabiedrības veselībā izmantotos jēdzienus. • Analizēs sabiedrības veselības problēmu raksturojošos rādītājus un informāciju. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie: • Attiecinās un vispārinās veselības izvērtēšanas un mērīšanas jautājumus uz sabiedrības veselības praksi. • Pamatos sabiedrības veselības nozares būtību un nozīmi vēsturiskā un demogrāfiskā kontekstā. • Kritiski izvērtēs un argumentēs problēmas un situāciju sabiedrības veselībā, izmantojot sabiedrības veselībā izmantojamos datu avotus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Baltiņš M. Lietišķā epidemioloģija, Zinātne, 2003. | ||||||||
2 | Frances Wilson and Andi Mabhala. Key concepts in public health. Los Angeles: Sage, 2009. 312 pg. | ||||||||
3 | Unwin, Nigel Carr, Susan Pless-Mulloli, Tanja. An Introduction to Public Health and Epidemiology. Open University Press, 2007. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Brown B, Crawford P, Carter R. Evidence-Based Health Communication. Open University Press, 2006, 217 pg. | ||||||||
2 | Schiavo R.: Health Communication: From Theory to Practice (2nd Edition). Wiley, USA, 2013, 658 pg. |