Pārlekt uz galveno saturu

Veselības un slimības bioloģiskie aspekti

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.07.2023 10:54:05
Par studiju kursu
Kursa kods:SVUEK_115LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Informācijas un komunikācijas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aija Bukova-Žideļūna
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sabiedrības veselības un epidemioloģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekatrsu[pnkts]lv, +37167338307
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Anatomijas, bioloģijas un normālās fizioloģijas pamati.
Mērķis:
Radīt topošajiem „Veselības komunikācijas” maģistriem izpratni par dzīvībai svarīgo funkciju regulācijas mehānismiem un to traucējumiem organismā; veidot zināšanu bāzi, lai spētu pieņemt pareizu lēmumu sabiedrības izglītošanai par veselības veicināšanas jautājumiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Vispārējs priekšstats par veselību un slimību. Vides riska faktoru ietekme uz veselību. Cilvēka organisms kā vienība: šūna, audi, orgāni. Vispārējais skeleta sistēmas raksturojums. Skeleta sistēmas funkcija. Kauli: orgāns, uzbūve, iedalījums. Ķermeņa uzbūve, konstitucionālie tipi. Antropometriskie rādītāji.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Vispārējais muskuļu sistēmas raksturojums. Muskulis kā orgāns, muskuļu uzbūve, iedalījums. Stāja. Stājas anatomija. Fiziskās aktivitātes nozīme veselības uzturēšanā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Vispārējais elpošanas sistēmas raksturojums. Elpošanas sistēmas orgāni: deguna dobums, balsene, traheja, bronhi, plaušas. Elpošanas sistēmas funkcijas veselā organismā. Hipoksija. Akūti un hroniski elpošanas sistēmas funkcijas traucējumi. Biežāk sastopamās elpošanas sistēmas funkcionālie traucējumi un slimības.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Vispārējais sirds un asinsrites sistēmas raksturojums. Sirds. Lielais asinsrites loks. Mazais asinsrites loks. Asinsvadu uzbūve un iedalījums. Akūti un hroniski sirds un asinsrites sistēmas traucējumi. Biežāk sastopamās asinsrites sistēmas slimības Šoks. Kollaps. Ģībonis.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Vispārējais gremošanas sistēmas raksturojums. Gremošanas sistēmas orgānu uzbūve un funkcija: mutes dobums, rīkle, barības vads, kuņģis, zarnas (tievā un resnā). Gremošanas sistēmas dziedzeri: aknas, aizkuņģa dziedzeris. Gremošanas sistēmas funkcijas veselā organismā. Uzturs, tā nozīme.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Vispārējais nervu sistēmas raksturojums, ievads neiroloģijā. Nervu sistēmas iedalījums: Centrālā nervu sistēma uzbūves principi un funkcija. Perifērās nervu sistēmas uzbūves principi un funkcija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
• jaunāko medicīnisko publikāciju analīze; • patstāvīgo darbu (referātu un kopsavilkumu) sagatavošana; • individuālo projektu gatavošana un prezentācija; • mācību vingrinājumi un klīnisko uzdevumu risināšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala vērtējums: ir kumulatīvs svērtais vērtējums, kuru veido: a) Nodarbību apmeklējums un aktīva dalība tajās (aizpildīts protokols par katru nodarbību) – 25%. b) Patstāvīgais darbs par izvēlēto tēmu: - Sagatavots/ iesniegts referāts – 25%; - Sagatavota/ iesniegta prezentācija – 25%. c) Eksāmens (daudzizvēļu tests) – 25%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti zinās: • cilvēka ķermeņa pamatuzbūvi un dzīvībai svarīgās funkcijas; • vecumposmu fizioloģijas un konstitucionālā tipa jēdzienus; • šūnu un audu normālas un patoloģiskas augšanas atšķirības; • jēdzienus "veselība un slimība, patoloģisks process"; • biežāko asinsrites un elpošanas sistēmu slimību patoģenēzi; hipoksijas ietekmi uz audiem; • biežāko endokrīno slimību patoģenēzi; cukura diabēta riska faktorus; • iekšējās un ārējās vides ietekmi uz cilvēka organisma sistēmām; pazeminātas un paaugstinātas temperatūras ietekmi un izpausmes; • imūnsistēmas darbības pamatmehānismus un alerģisko reakciju attīstību; • kā norit organisma kompensatorās un pielāgošanās reakcijas; psihoemocionālā un somatiskā stresa cēloņus; • kā skaidrot slimību pamatsimptomus un gaitu, pamatojoties uz patoloģiskām izmaiņām; • kā identificēt cilvēka ķermeņa augšanas izmaiņas salīdzinājumā ar normu – samazinātu un palielinātu barojumu; • diagnostikas pamatmetodes un ārstēšanas pamatprincipus; • kā tiek veidoti medicīniski termini.
Prasmes:Studējošie: • izpratīs galveno organisma sistēmu uzbūvi, darbību un savstarpējo saistību; • identificēs audu un orgānu patoloģiju salīdzinājumā ar normu, pamatojoties uz diagnostikas pamatmetodēm; • argumentēti skaidros slimību simptomus un gaitu, pamatojoties uz tipveida patoloģiskām izmaiņām; • sapratīs, veidos, kā arī pareizi lietos medicīniskus terminus.
Kompetences:Studējošie: • izvērtēs un analizēs iekšējās un ārējās vides ietekmi uz cilvēka organisma sistēmām dažādos vecumos; • izpratīs organisma kompensatorās un pielāgošanās reakcijas atkarībā no apkārtējās vides ietekmēm; • diskutēs par veselīga dzīvesveida nepieciešamību, pamatojoties uz organisma funkciju izmaiņām; • argumentēti diskutēs par veselības riska faktoriem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Eglīte, Kamita. Anatomija : mācību līdzeklis bioloģijas, pedagoģijas, optometrijas, farmācijas un citas nemedicīnas studiju programmas. Rīga : LU Akadēmiskais apgāds, 2013.
2Pilmane M., Plavina L., Kavak Vatan. Embryology and Anatomy for Health Science. Riga: RSU, 2016.
3Rūmanss Godfrīds, Kažoka Dzintra,Pilmane Māra. Klīniskā anatomija medicīnas studentiem. Rīga: RSU, 2019.
4Valtneris, Arnolds. Cilvēka fizioloģija : rokasgrāmata. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008.
Papildu literatūra
1Aberberga-Augškalne, Līga. Fizioloģija rehabilitologiem un veselības sporta speciālistiem. Rīga : Medicīnas apgāds, 2008.
2Valtneris, Arnolds. Bērnu un pusaudžu fizioloģija. Rīga : Zvaigzne ABC, 2001.
3Raipulis J. Ģenētikas pamati. Rīga, 2002.
4Balode, Arta Olga. Laboratoriskā diagnostika. Rīga : Nacionālais apgāds, 2008.
5Robbins L., Cotran R.S., Kumar V. Pathologic Basis of Disease. New York, 8th ed.
6Jankovskis, Georgs u.c. Skelets kustībā un veselībā. Rīga : LU Akadēmiskais apgāds, 2009
7Dālmane, Aina. Cilvēka embrioģenēze skolām. Rīga : LU Akadēmiskais apgāds, 2008.
Citi informācijas avoti
1www.studentconsult.com.