.
Medicīnas terminoloģija krievu valodā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:29:40
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VC_006 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Valodniecība | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ludmila Jermakoviča | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas pamatzināšanas krievu valodā (vismaz A2 līmenis pēc Eiropas Padomes izstrādātā valodas prasmju līmeņu apraksta (Common European Framework of Reference for Language Learning, Teaching and Assessment). | ||||||||
Mērķis: | Uzlabot, papildināt un sistematizēt krievu valodas lietošanas prasmes studiju un profesionāliem nolūkiem, kā arī veicināt medicīniskās terminoloģijas apguvi un lietošanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Manas studijas RSU, medicīnas studijas Latvijā – ilgums, studiju saturs, kursi. Pārskats par uzsvērto un reducēto patskaņu, līdzskaņu un burtu savienojumu izrunu, intonāciju stāstījuma un jautājuma teikumā. Teikuma struktūra, jautājumu veidošana. Pārskats par lietvārdu daudzskaitli, īpašie veidošanas gadījumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēka ķermeņa daļas un orgānu sistēmas, to funkcijas. Anatomijas terminu pareiza izruna; terminu krievu valodā salīdzināšana ar latīņu un grieķu terminiem; vārdkopas. Pārskats par lietvārdu locīšanu; ģenitīvs piederības vai daļas no veselā izteikšanai. Teksta analītiska lasīšana "Организм человека – цифры и факты" – atzīmēt svarīgo, jauno, zināmo informāciju. Pārskats par skaitļa vārdiem, kārtas skaitļiem, daļskaitļiem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Anamnēze. Slimības nosaukumi. Slimnieka medicīniskā karte – personas dati, sūdzības, sāpes, slimības sākums un gaita. Pacienta anamnēzes ievākšana, izmeklēšanas veidi. Nepabeigtā un pabeigtā veida darbības vārdi (ilgstošā un vienreizējā darbība). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Veselīgs dzīvesveids. Dot ieteikumus par veselīgu dzīves veidu, brīdināt par kaitīgiem ieradumiem. Pārskats par īpašības vārdu locīšanu un to saskaņošanu ar lietvārdu. Pārskats par darbības vārdu locīšanu tagadnē, pavēles izteiksmes formu veidošana un lietošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sirds un asinsvadu sistēma, funkcijas, mazā un lielā asinsrite. Stenokardija, slimības simptomi, pacienta sūdzības, slimības norise; sāpes aiz krūšu kaula. Saruna ar pacientu. Lietvārdu akuzatīvs ar/bez prievārdiem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Elpošanas sistēma, funkcijas, elpošanas process. Bronhīts, slimības simptomi, pacienta sūdzības, slimības norise. Saruna ar pacientu. Pārskats par atgriezeniskiem darbības vārdiem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Gremošanas sistēma, funkcijas; gremošanas process. Gastrīts, slimības simptomi, pacienta sūdzības, slimības norise. Saruna ar pacientu. Pareizs uzturs, dot padomus, norādījumus pareizam uzturam. Lietvārdu lokatīvs. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Aknu slimības. Hepatīts, slimības simptomi, pacienta sūdzības, slimības norise, profilakse. Saruna ar pacientu. Pārskats par saliktiem teikumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Urīnizvadorgānu sistēma. Nefrīts, slimības simptomi, pacienta sūdzības, slimības norise. Saruna ar pacientu. Divdabju darināšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Instrukcijas. Svarīgākie izmeklēšanas veidi. Lietvārdu instrumentālis. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Medikamenti. Medikamentu anotācijas, lietošanas instrukcijas, zāļu formas, devas. Darbības vārda vajadzības izteiksme. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Prezentācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Mājas darbi ar konkrētu uzdevumu veikšanu medicīnas leksikas apguvei; terminoloģijas vārdnīcas veidošana; prezentācijas sagatavošana par tēmu specialitātē. Studējošo pienākums kursa noslēgumā aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kursa gala vērtējums – kumulatīvs, ko veido eksāmens (50%), aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās, t.sk. attālināti, kvalitatīvi izpildīti mājas darbi, sekmīgi nokārtoti 2 pārbaudes darbi (30%), prezentācija (20%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa apguves studenti spēs: • atpazīt un krieviski izskaidrot vai iztulkot latviski medicīnisko terminoloģiju; • izlasīt ar profesionālo jomu saistītu tekstu, atrast un atzīmēt tekstā atslēgvārdus, galvenu domu, nepieciešamu informāciju; • nosaukt ķermeņa daļas, orgānu sistēmas; • aprakstīt pacienta stāvokli, slimības norisi; • atpazīt populāri zinātniskai un zinātniskajai literatūrai raksturīgākās valodas struktūras (lietvārdu veidošana, locīšana, saskaņošana ar īpašības vārdu; darbības vārdu laiku lietošanas sistematizācija darāmajā kārtā; vēlējuma un pavēles izteiksmes formu veidošana, divdabju lietošana u.c.). | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīgas kursa apguves studenti pratīs: • lietot atbilstošu medicīnisko terminoloģiju sarunās ar pacientiem/klientiem un kolēģiem; • atlasīt terminus un veidot savu terminoloģijas vārdnīcu; • pastāstīt par izmeklējumiem; • ievākt pacienta slimības anamnēzi un izjautāt par sūdzībām un sāpēm, dot padomus, norādījumus ārstēšanas gaitā. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēs sniegt informāciju par sevi, savām studijām; spēs aizpildīt slimnieka karti; uztvert, pierakstīt un nodot vajadzīgo informāciju par pacienta stāvokli; veidot jautājumus un uzturēt sarunu ar pacientu; spēs izteikt savu viedokli par vienkāršām medicīniska satura tēmām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Марцелли, A.A. 2011. Латинский язык и основы медицинской терминологии. Ростов-на-Дону. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Krasnais, M., .Pužule, V., Silakalne, S. 2014. Грамматика легко и просто. Krievu valodas gramatikas rokasgrāmata. Zvaigzne; ABC. | ||||||||
2 | Krievu-latviešu vārdnīca ar skaidrojumiem un piemēriem. 2005. Zvaigzne: ABC . | ||||||||
3 | Большой толковый медицинский словарь. 2001. 1 -2 том. Москва, | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.medicport.ru | ||||||||
2 | www.med.ru |