.
Angļu valoda māszinībās
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:29:38
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VC_042 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Valodniecība | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Zita Goldšmite | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Angļu valodas zināšanas vidusskolas kursa programmas apjomā. | ||||||||
Mērķis: | Uzlabot angļu valodas lietošanas prasmes studiju un profesionāliem nolūkiem, kā arī sekmēt medicīniskās terminoloģijas apguvi un veicināt tās praktisku pielietošanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kursa "Angļu valoda māszinībās" pārskats. Medmāsu un vecmāšu uzvedības kodekss Apvienotajā Karalistē. Lasīšanas stratēģijas – teksta pārskatīšana, virsraksti un apakšvirsraksti, shēmas, attēli, uzraksti pie attēliem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Akadēmiskā angļu valoda: Prezentācijas: struktūra, prezentāciju valoda, vizuālie un audio līdzekļi. Grupu prezentācijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Slimnīcas. Slimnīcu specializācija. Nodaļas un darbinieki slimnīcās. Īss (1 teikuma) profesijas apraksts. Darbības vārdu vienkāršā tagadne un ilgstošā tagadne. Veselības aprūpes studenta apraksts. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Komandas darbs slimnīcā. Medmāsas profesija: mācības, kvalifikācija, pakāpes, darba stundas. Darba intervijas. Projekts: Atrast Interneta vietnē darba sludinājumu medmāsai un ziņot par nepieciešamo izglītību un kvalifikāciju, vispārīgajām prasmēm un specifiskajām prasmēm, darba pienākumiem un atalgojumu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Iekārtas un instrumenti slimnīcā. 1 teikuma apraksts, kam katrs instruments ir paredzēts. Slimnīcas palāta. Virzienu norādīšana. Vietas un kustības prievārdi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Uzņemšanas nodaļa slimnīcā. Sūdzības par veselības stāvokli. Vienkāršās pagātnes, ilgstošās pagātnes un saliktās tagadnes lietošana. Medicīnas vēsture. Veidlapu aizpildīšana. Tiešie un netiešie jautājumi. Pacienta apraksts pēc dotās informācijas slimības vēsturē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Ģimenes ārsts. Doktorāts. Pieteiktas vizītes. Vizīšu pieteikumu saņemšana/atcelšana/mainīšana pa telefonu / e-pastu. Ģimenes ārsta norīkojums uz slimnīcu. Noteikumi pacientiem slimnīcās. Modālo darbība vārdu lietojums ieteikumiem un instrukcijām. Slimības pazīmes un simptomi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Komunikācija ar pacientu. Vienkāršu procedūru veikšana un to izskaidrošana pacientam, lietojot ilgstošo tagadni. Pacienta piekrišanas saņemšana. Netiešā runa. E-pasts / vēstule informācijas iegūšanai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Sāpes, to raksturojums un lokalizācija. Cilvēka ķermenis, tā daļas. Īpašības vārdu salīdzināmās pakāpes. Pretsāpju līdzekļi. Jautājumi, lai novērtētu sāpju stiprumu. Sāpju un pretsāpju līdzekļu salīdzinājums (īpašības vārda salīdzināmās pakāpes). Medikamentu devas un ievadīšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Nelaimes gadījumi un ārkārtas situācijas. Pirmā palīdzība. Instrukcijas pirmās palīdzības sniegšanai, lietojot pavēles izteiksmi. Sagatavot instrukcijas, kā rīkoties dažādās ārkārtas situācijās. Informācijas par negadījumiem saņemšana pa telefonu, instruēšana pa telefonu. Vārdu krājums saistībā ar negadījumā cietušo šķirošanu. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Dažādu vecumu pacientu aprūpe. Prognožu izteikšana, lietojot vienkāršo nākotni. Piedāvājumi un lūgumi. Dažādu izmeklējumu rādījumu aprakstīšana: mērījumi (skaitļa vārda lietošana), līkņu aprakstīšana, procedūras apraksts, lietojot darbības vārda ciešamo kārtu. Pacienta novērošanas kartes aizpildīšana un aprūpes plāns. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Higiēna. Pienākumi un saistības (modālie darbības vārdi). Aseptika. Pirmsoperāciju un pēcoperāciju higiēna. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošie gatavo prezentācijas par profesionāliem jautājumiem, strādā pie projektiem, meklējot informāciju internetā un ziņojot par rezultātiem klasē; gatavo profesionālās terminoloģijas vārdnīcas; pilda rakstiskos uzdevumus: aprakstus, instrukcijas, ziņojumus. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) Aktīva dalība nodarbībās, atbilstoši sagatavoti un laikus iesniegti darbi; kursa laikā īsi profesionālās terminoloģijas testi, sagatavota un pasniegta prezentācija – 30%. 2) Kursa noslēguma eksāmena mutiskā daļa – prezentācija – 35%. 3) Kursa noslēguma eksāmena rakstiskā daļa: pārbaudījums medicīniskās terminoloģijas izpratnē un lietošanā (ievietošanas uzdevumi; definīciju un terminu savietošanas uzdevumi) medicīniska rakstura teksts un jautājumi par to – 35%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti: • atpazīs un spēs angliski izskaidrot vai iztulkot latviski profesionālo terminoloģiju; • spēs lasīt ar profesionālo jomu saistītu tekstu un atbildēt uz jautājumiem par tā saturu un/vai dot teksta kopsavilkumu. | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīgas kursa apguves studenti pratīs: • lietot atbilstošu medicīnisko terminoloģiju, runājot par profesionāliem jautājumiem; • sagatavot un sniegt prezentācijas par kursa laikā apskatītajiem profesionālajiem jautājumiem; • pastāstīt par dažādām ar pacientu aprūpi saistītām problēmām, izmantojot profesionālo terminoloģiju; • iegūt nepieciešamo informāciju no pacienta/klienta saistībā ar veselības stāvokli gan mutiskajā, gan rakstiskajā komunikācijā. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie spēs efektīvi lietot angļu valodu, runājot par profesionāliem jautājumiem ar citiem profesionāļiem un pacientiem; spēs uzstāties angļu valodā par jautājumiem saistībā ar savu profesionālo sfēru; spēs darboties komandā ar citiem kolēģiem, par saziņas līdzekli izmantojot angļu valodu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Tony Grice. Oxford English for Careers. Nursing 1, OUP, 2013. | ||||||||
2 | Tony Grice and James Greenam. Oxford English for Careers. Nursing 2, OUP, 2013. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Virginia Allum and Patricia McGarr. Cambridge English for Nursing. CUP, 2008. | ||||||||
2 | Oxford Minidictionary for Nurses, 6th edition, 2008 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.macmillandictionary.com | ||||||||
2 | https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english | ||||||||
3 | www.nmc-uk.org |