.
Latviešu valoda medicīnā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:29:54
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VC_105 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Valodniecība | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dace Žibala | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 24 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 48 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Pilns laiks - 3. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Priekšzināšanas latviešu valodā nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt latviešu valodas prasmes ikdienas komunikācijai un studiju nolūkiem – saziņai ar pacientiem klīniskā vidē (A1/A2 līmenī). | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | 1. semestris. Iepazīšanās, sasveicināšanās. Latviešu valoda, tās raksturojums, īpatnības. Alfabēts, izruna. Darbības vārdu "būt/nebūt" locīšana tagadnē. Personu vietniekvārdi. Lietvārda dzimte un skaitlis. Norādāmie vietniekvārdi "tas", "tā", "šis", "šī". | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Mana ģimene. Piederības vietniekvārdi "mans, mana, tavs, tava, viņa, viņas, mūsu, jūsu, viņu". Konstrukcijas "man, jums... ir/nav/patīk/nepatīk/garšo/negaršo/ sāp/nesāp." The question word "kāpēc?"(why?). Saikļi "tāpēc ka/jo" cēloņa izteikšanai. Cilvēka ķermenis, sāpes. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
3 | Dzīvesvieta. Virzieni. Lokatīva lietojums (vienskaitlī un daudzskaitlī). Jautājumu veidošana ar jautājamo vārdu "kur". Darbības vārdi "studēt, strādāt, dzīvot" u.c. 2. konjugācijas darbības vārdi. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
4 | Valstis, tautība, valodas. Darbības vārdis"runāt" (2. konjug.). "No kurienes tu esi/jūs esat?" Prievārda "no" lietošana ar lietvārdu vienskaitļa ģenitīvā (pēc parauga). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Pamata skaitļa vārdi no 1 – 1000. Adrese, telefona numurs, vecums. Jautājumu veidošana ar "cik?" | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Cik ir pulkstenis? Cikos? Darbības vārdu "sākties", "beigties" lietošana 3. personā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Gadalaiki. Laika apstākļa vārdi "šodien, tagad, vakar, rīt" u.c. Jautājumu veidošana ar jautājamo vārdu "kad?". Darbības vārda "būt" pagātne un nākotne. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | 2. semestris. Atkārtojums. Kārtas skaitļa vārdi, to lietojums. Dienas, mēneši, datumi, gadi. Dzimšanas gads "Kad jūs esat dzimis/dzimusi?" Jautājumu veidošana ar "kurš, kura, kuri, kuras", "kurā stāvā" u.c. Pacienta anamnēzes ievākšana – personas dati. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
9 | Ēdienreizes. Pārtika. Akuzatīva lietošana. Jautājumu veidošana ar jautājamo vārdu "ko?". Darbības vārdi "ēst, dzert, gatavot". Apstākļa vārdi "vienmēr, regulāri, parasti, bieži, dažreiz, reti, nekad". Noliegums. Cik maksā? Frāzes "Es gribētu..., es vēlos..., Dodiet man... ! Labu apetīti/ēstgribu! Lūdzu rēķinu!" | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
10 | Studijas, veselīgs dzīvesveids, brīvais laiks. 2. un 3. konjugācijas darbības vārdi tagadnē, pagātnē un nākotnē. Atgriezenisko darbības vārdu "skatīties, klausīties, mācīties" lietošana tagadnē, pagātnē un nākotnē 1. personā. Pārskats par prievārdu lietojumu ar akuzatīvu (vienskaitlī). Jautājumi "Cik ilgi?' "Cik bieži?" Kā izteikt ilgumu un biežumu (vienu dienu, divas stundas u. c., katru dienu, gadu, vienu reizi dienā u.c.). | Nodarbības | 7.00 | auditorija | |||||
11 | Transporta līdzekļi. Darbības vārdi "iet, braukt, nākt" tagadnē, pagātnē, nākotnē. Prievārdi "uz, ar". Pārskats par citu prievārdu lietojumu ar akuzatīvu. Kārtas skaitļa lietošana akuzatīvā. Virzieni. Kā pajautāt ceļu. Vienkāršu norādījumu sniegšana (Ejiet!/Brauciet!). Kolokvijs. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
12 | Cilvēka ķermenis, ķermeņa daļas, iekšējie orgāni, kauli. Tests leksikas pārbaudei. "Kas jums kaiš? Kādas jums ir sūdzības?" Daži biežāk sastopamie slimību simptomi (I). Pārskats par datīva lietošanu. Jautājumu veidošana ar jautājamo vārdu "kam?" | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
13 | Ārsti – speciālisti. Ārsta pieņemšanas laiks. Pārskats par prievārdu lietošanu ar datīvu. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
14 | 3. semestris. Pacienta slimības vēsture, anamnēzes ievākšana (jautājumu sistematizācija). Biežāk sastopamie gremošanas traucējumi. Vajadzības izteiksme. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
15 | Sāpju raksturs, kā aprakstīt sāpes. Darbības vārdi "just" un "justies". | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
16 | Biežāk sastopamie simptomi (II) un slimības (elpošanas orgānu un sirds un asinsrites sistēmas traucējumi). Norādījumi pacientam izmeklēšanas laikā un turpmākai ārstēšanai. Ģenitīva lietošana medicīnā. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais un pāru darbs – rakstiski uzdevumi, tiešsaistes pašpārbaudes testi, dialogu veidošana, prezentācija par sevi, darbs ar interneta resursiem, jautājumu sistematizēšana pacienta anamnēzes ievākšanai. Studējošajiem kursa noslēgumā jāaizpilda studiju kursa novērtējuma anketa. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās, t. sk. attālināti. • Kvalitatīvi un laikus izpildīti mājas vai patstāvīgie darbi. • 1. semestra beigās – semestra ieskaite (mutvārdos – intervija (atbildēt uz 10 jautājumiem), rakstiski – daudzizvēļu tests (40 jautājumi, 3 izvēles) un uzdevums leksikas pārbaudei (20 leksiskās vienības). • 2. semestrī sekmīgi nokārtots 1 kolokvijs (15%), tests leksikas pārbaudei -ķermeņa daļas, iekšējie orgāni, kauli (5%), 2 pašpārbaudes testi (15%), prezentācija (15%). 2. semestra pārbaudes darbu vērtējums veido 50 % no kursa gala vērtējuma. • 3. semestrī kursa beigās – eksāmens (rakstiski un mutvārdos). Eksāmena rakstiskā daļa ir nokārtota, ja katrā uzdevuma veidā vismaz 55% atbilžu ir pareizas. Rakstiskā daļa veido 30% no gala vērtējuma. Mutvārdu daļa: ārsta – pacienta dialogs (tēmas pēc izvēles: sirds un asinsvadu slimības, elpošanas sistēmas traucējumi, gremošanas traucējumi). Katram studentam jāprezentē 2 dialogi – kā ārstam un kā pacientam. Dialogi veido 20% no gala vērtējuma. Dialogi tiek vērtēti atbilstoši izstrādātajiem vērtēšanas kritērijiem, kas pieejami e-studijās. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Sekmīgi pabeidzot studiju kursu, studējošie zinās: • sarunu tēmu leksikas minimumu; • valodas pamatlikumus; • jautājumu veidošanas principus, ieskaitot jautājuma vārdus; • cilvēka ķermeņa daļu, orgānu, kaulu nosaukumus; • kursa laikā apskatīto biežāk sastopamo slimību simptomu un traucējumu nosaukumus. | ||||||||
Prasmes: | Sekmīgi pabeidzot studiju kursu, studējošie pratīs: • uztvert vienkāršu nepieciešamo informāciju; • sniegt informāciju par sevi, ģimeni, studijām, ikdienu mutiski un rakstiski; • uzdot vienkāršus jautājumus un atbildēt uz tiem; • lietot medicīnas terminoloģiju sarunā ar pacientu, ievākt pacienta anamnēzi (galvenos datus); • sniegt pacientam vienkāršus norādījumus izmeklēšanas laikā. | ||||||||
Kompetences: | Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs lietot latviešu valodu vienkāršās ikdienas situācijās un studiju nolūkiem saziņā ar pacientiem (A1 līmenī). | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | A.Svarinska Latviešu valoda. Mācību kurss 25 nodarbībām. Zvaigzne ABC, 2003 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | I.Auziņa, M.Berķe, A.Lazareva, A.Šalme. Laipa (A1). Latviešu valoda. Mācību grāmata, LVA, 2014 | ||||||||
2 | I.Auziņa, M.Berķe, A.Lazareva, A.Šalme. Laipa (A1). Latviešu valoda. Darba burtnīca, LVA, 2014 | ||||||||
3 | Complete Latvian. Teach Yourself. Tereze Svilane Bartholomew, 2011 | ||||||||
4 | Labdien. Lehrbuch der Lettischen Sprache. Band 1. Berthold Forssmann. Hempen Verlag, Bremen, 2008 | ||||||||
5 | I.Budviķe, B.Šiliņa. Palīgā! Mācībgrāmata un darba burtnīca pieaugušajiem. 1.,2.,3. līmenis, Zvaigzne ABC, 1998 | ||||||||
6 | D.Dumpe Latvian IN THREE MONTHS, ZVAIGZNE ABC, 2009 | ||||||||
7 | G.Pujāte, M.Sosāre. Latvian for Foreigners. Rīga, 1995 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://dictionary.site.lv | ||||||||
2 | https://maciunmacies.valoda.lv/speles/eapmaciba2/00/01.htm | ||||||||
3 | https://maciunmacies.valoda.lv/speles/Listening/multimedia/… | ||||||||
4 | https://maciunmacies.valoda.lv/speles/Clips/multimedia/Pama… | ||||||||
5 | http://maciunmacies.valoda.lv/eng | ||||||||
6 | www.letonika.lv (pieejamas vārdnīcas un latviešu valodas vārdu analīze) |