Pārlekt uz galveno saturu

Latviešu valodas fonētika un fonoloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:30:11
Par studiju kursu
Kursa kods:VC_127LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:3.00ECTS:4.50
Zinātnes nozare:ValodniecībaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Solveiga Čeirane
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)7Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas14
Nodarbības (skaits)17Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas34
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Iegūtās zināšanas fonētikā, skolas mācību programmas ietvaros.
Mērķis:
Veicināt pamatzināšanu apguvi fonētikā un fonoloģijā, aktivizēt speciālās terminoloģijas apguvi un izmantošanu turpmākā darbā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Fonētika kā zinātnes nozare. Fonētikas jēdziens. Fonētika citu valodniecības zinātņu vidū. Fonētikas apakšnozares. Fonētikas attīstība un pētnieki Latvijā. Fonētikas pētīšanas metodes. Tiešā vērojuma metodes. Eksperimentālās metodes.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.00auditorija
2Artikulārā fonētika. Runas aparāts, tā uzbūve un darbības principi. Teorijas par runas mehānismiem. Skaņu izruna un to artikulārā klasifikācija.Lekcijas1.00auditorija
3Tradicionālā latviskā fonētiskā transkripcija. Praktiska latviešu valodas skaņu atveide fonētiskajā transkripcijā.Nodarbības2.00auditorija
4Tradicionālā latviešu literārās valodas skaņu klasifikācija un problēmas. Praktiska patskaņu un divskaņu analīze pēc to izrunas. Praktiska troksneņu un skaneņu analīze pēc to izrunas.Nodarbības1.00auditorija
5Starptautiskā fonētikas asociācija un starptautiskais fonētiskais alfabēts (IPA). Starptautiskā fonētiskā alfabēta nozīme fonētikas praksē. IPA skaņu klasifikācija un simboli. Latviešu valodas skaņu atveide IPA sistēmā.Nodarbības2.00auditorija
6Tests.Nodarbības1.00auditorija
7Fonoloģija kā zinātnes nozare. Fonoloģijas jēdziens. Fonoloģija citu valodniecības zinātņu vidū. Fonoloģijas virzieni un teorijas. Fonoloģijas attīstība un pētnieki Latvijā. Fonoloģijas un fonētikas savstarpējās attieksmes. Atšķirīgie viedokļi par abām zinātņu nozarēm 20.gs. 1.pusē.Lekcijas1.00auditorija
8Fonoloģiskā struktūra. Fonēmas un alofoni. Fonēmas un alofona jēdziens un attieksmes. Dažādu fonoloģisko skolu uzskatu atšķirības fonēmu un alofonu analīzē. Divskaņu monofonēmisms un bifonēmisms. Vokālisma kvalitāte un kvantitāte.Lekcijas1.00auditorija
9Latviešu valodas fonētiski fonoloģiskie procesi un likumi. Pozicionālās un vēsturiskās fonēmu pārmaiņas, to analīze. Fonēmu e, ē izrunas nosacījumi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
10Fonoloģiskās analīzes metodes un praktiskais pielietojums. Vokālisma un konsonantisma fonoloģiskā analīze. Suprasegmentālās vienības: zilbe, uzsvars un intonācija. Problēmas skaņu fonoloģiskajā klasifikācijā. Ģeneratīvā fonoloģija un fonoloģiskās opozīcijas latviešu valodā. Fonoloģijas saistība ar akustisko fonētiku.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
11Bērnu valodas fonēmiskā attīstība un ar to saistītās problēmas. Latviešu valodas (kā dzimtās valodas) apguves testu fonoloģiskā bāze. Fonēmu testu izstrāde latviešu valodā bērniem vecumā no 3-6 gadiem.Nodarbības1.00auditorija
12Tests.Nodarbības1.00auditorija
13Akustiskā fonētika kā zinātnes nozare. Akustiskā fonētika citu valodniecības zinātņu vidū. Akustiskās fonētikas izveidošanās un attīstība Latvijā. Akustiskās fonētikas pētnieki Latvijā. Skaņu akustiskai analīzei izmantojamā aparatūra un datorprogrammas. Akustiskās fonētikas pamattermini (frekvence, spektrs, spektrogramma, oscilogramma, formantu struktūra, runas sintēze u.c.). Skaņas spektrs, tā atkarība no runātāja dzimtes, vecuma un anatomiskajām īpatnībām.Lekcijas1.00datorklase
14Skaņu spektrālā analīze. Latviešu valodas patskaņi un divskaņi – to akustiskās īpašības. Praktiska vokāļu analīze pēc to spektrālajām īpašībām. Patskaņu un divskaņu nošķiršana.Nodarbības2.00datorklase
15Skaņu spektrālā analīze. Latviešu valodas spraudzeņu troksneņu akustiskās īpašības. Praktiska spraudzeņu troksneņu analīze pēc to spektrālajām īpašībām. Līdzskaņu un vokāļu nošķiršana.Nodarbības1.00datorklase
16Skaņu spektrālā analīze. Latviešu valodas slēdzeņu troksneņu akustiskās īpašības. Praktiska slēdzeņu un spraudzeņu analīze pēc to spektrālajām īpašībām.Nodarbības1.00datorklase
17Skaņu spektrālā analīze. Latviešu valodas skaneņu akustiskās īpašības. Visu latviešu literārās valodas skaņu atpazīšana pēc to spektrālajām īpašībām, izmantojot spektrogrāfijas metodi. Problēmas dažādu skaņu nošķiršanā.Nodarbības2.00datorklase
18Tests.Nodarbības1.00datorklase
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studenta izvēlēta teksta (5-7 teikumi) atveide latviešu un starptautiskajā fonētiskajā transkripcijā semestra laikā.
Vērtēšanas kritēriji:
Kumulatīvais vērtējums, ko veido sekmīgi nokārtoti trīs testi semestra laikā (attiecīgi 50%, 25% un 25%): latviešu valodas skaņu klasifikācija un fonētiskā transkripcija, fonēmu pārmaiņas, skaņu akustiskā analīze.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais spēs: izskaidrot un izprast speciālo fonētikas un fonoloģijas terminoloģiju; izprast un klasificēt latviešu valodas skaņas; analizēt un izskaidrot ar skaņu klasifikāciju saistītās problēmas; izmantot latviešu un starptautisko fonētisko transkripciju, salīdzināt tās; izprast un analizēt fonētikas un fonoloģijas savstarpējās attieksmes; izprast skaņas akustisko kvalitāti, uz kuras pamata nošķir valodas skaņas citu no citas; aprakstīt skaņas fizikālos lielumus; analizēt un izskaidrot ar skaņu akustisko analīzi saistītās problēmas.
Prasmes:Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: lietot speciālo fonētikas un fonoloģijas terminoloģiju; izmantot fonētisko transkripciju profesionāliem nolūkiem; izmantot un salīdzināt fonoloģiskās analīzes metodes; izmantot skaņu akustisko analīzi profesionāliem nolūkiem audiologopēdijas specialitātē; izmantot datorprogrammu skaņu akustiskās analīzes veikšanai; formulēt savu viedokli.
Kompetences:Pēc sekmīgas kursa apguves studenti spēs klasificēt latviešu valodas skaņas atbilstoši fonētikas un fonoloģijas likumībām; lietot fonētiskās transkripcijas simbolus; analizēt visas latviešu valodas skaņas pēc to spektrālajām pazīmēm.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Nītiņa, D., Grigorjevs J. (red.) 2013. Latviešu valodas gramatika. Rīga: LU Latviešu valodas institūts.
2Markus, D., Bonda, Dz. 2014. Ievads fonoloģijā. Rīga: RPIVA.
Papildu literatūra
1Grigorjevs, J. 2010. Latviešu valodas līdzskaņu klasifikācija. Latvistika un somugristika Latvijas Universitātē. Rīga: LU Humanitāro zinātņu fakultāte, 22-30.
2Grigorjevs, J. 1998. Spektrogrāfijas metode un tās loma mūsdienu akustiskajā fonētikā. Baltu filoloģija VIII, 619. sēj. Rīga: LU, 34-42.
3Laua, A. 1997. Latviešu literārās valodas fonētika. 4. izd., pārstr. un papildin. Rīga: Zvaigzne.
4Markus, D. 2002. Latviešu valodas fonēmu galvenās šķīrējpazīmes fonoloģijas attīstības kontekstā. Humanitāro zinātņu vēstnesis, nr. 1. Daugavpils Universitāte, 61-67.
5Markus, D., Grigorjevs, J. 2002. Fonētikas pētīšanas un vizualizēšanas metodes. I. Fonētikas pētīšanas metodes. Rīga: Rasa ABC.
6Strautiņa, V., Šulce, Dz. 2004. Latviešu literārās valodas fonētika, ortoepija un ortogrāfija. Liepāja: LiePA.
Citi informācijas avoti
1Ladefoged, P. 1975. A Course in Phonetics. Los Angeles, University of California.
2https://www.youtube.com/watch?v=Gg4IHbiITd0
3https://www.youtube.com/watch?v=MyNrmiJQ4dI
4https://www.youtube.com/watch?v=J-RVpvofhSY