.
Latviešu valodas fonētika un fonoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:30:11
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VC_127 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.00 | ECTS: | 4.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Valodniecība | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Solveiga Čeirane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 17 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 34 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Iegūtās zināšanas fonētikā, skolas mācību programmas ietvaros. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt pamatzināšanu apguvi fonētikā un fonoloģijā, aktivizēt speciālās terminoloģijas apguvi un izmantošanu turpmākā darbā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Fonētika kā zinātnes nozare. Fonētikas jēdziens. Fonētika citu valodniecības zinātņu vidū. Fonētikas apakšnozares. Fonētikas attīstība un pētnieki Latvijā. Fonētikas pētīšanas metodes. Tiešā vērojuma metodes. Eksperimentālās metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.00 | auditorija | |||||||
2 | Artikulārā fonētika. Runas aparāts, tā uzbūve un darbības principi. Teorijas par runas mehānismiem. Skaņu izruna un to artikulārā klasifikācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Tradicionālā latviskā fonētiskā transkripcija. Praktiska latviešu valodas skaņu atveide fonētiskajā transkripcijā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Tradicionālā latviešu literārās valodas skaņu klasifikācija un problēmas. Praktiska patskaņu un divskaņu analīze pēc to izrunas. Praktiska troksneņu un skaneņu analīze pēc to izrunas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Starptautiskā fonētikas asociācija un starptautiskais fonētiskais alfabēts (IPA). Starptautiskā fonētiskā alfabēta nozīme fonētikas praksē. IPA skaņu klasifikācija un simboli. Latviešu valodas skaņu atveide IPA sistēmā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Tests. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Fonoloģija kā zinātnes nozare. Fonoloģijas jēdziens. Fonoloģija citu valodniecības zinātņu vidū. Fonoloģijas virzieni un teorijas. Fonoloģijas attīstība un pētnieki Latvijā. Fonoloģijas un fonētikas savstarpējās attieksmes. Atšķirīgie viedokļi par abām zinātņu nozarēm 20.gs. 1.pusē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Fonoloģiskā struktūra. Fonēmas un alofoni. Fonēmas un alofona jēdziens un attieksmes. Dažādu fonoloģisko skolu uzskatu atšķirības fonēmu un alofonu analīzē. Divskaņu monofonēmisms un bifonēmisms. Vokālisma kvalitāte un kvantitāte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Latviešu valodas fonētiski fonoloģiskie procesi un likumi. Pozicionālās un vēsturiskās fonēmu pārmaiņas, to analīze. Fonēmu e, ē izrunas nosacījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Fonoloģiskās analīzes metodes un praktiskais pielietojums. Vokālisma un konsonantisma fonoloģiskā analīze. Suprasegmentālās vienības: zilbe, uzsvars un intonācija. Problēmas skaņu fonoloģiskajā klasifikācijā. Ģeneratīvā fonoloģija un fonoloģiskās opozīcijas latviešu valodā. Fonoloģijas saistība ar akustisko fonētiku. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
11 | Bērnu valodas fonēmiskā attīstība un ar to saistītās problēmas. Latviešu valodas (kā dzimtās valodas) apguves testu fonoloģiskā bāze. Fonēmu testu izstrāde latviešu valodā bērniem vecumā no 3-6 gadiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Tests. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Akustiskā fonētika kā zinātnes nozare. Akustiskā fonētika citu valodniecības zinātņu vidū. Akustiskās fonētikas izveidošanās un attīstība Latvijā. Akustiskās fonētikas pētnieki Latvijā. Skaņu akustiskai analīzei izmantojamā aparatūra un datorprogrammas. Akustiskās fonētikas pamattermini (frekvence, spektrs, spektrogramma, oscilogramma, formantu struktūra, runas sintēze u.c.). Skaņas spektrs, tā atkarība no runātāja dzimtes, vecuma un anatomiskajām īpatnībām. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
14 | Skaņu spektrālā analīze. Latviešu valodas patskaņi un divskaņi – to akustiskās īpašības. Praktiska vokāļu analīze pēc to spektrālajām īpašībām. Patskaņu un divskaņu nošķiršana. | Nodarbības | 2.00 | datorklase | |||||
15 | Skaņu spektrālā analīze. Latviešu valodas spraudzeņu troksneņu akustiskās īpašības. Praktiska spraudzeņu troksneņu analīze pēc to spektrālajām īpašībām. Līdzskaņu un vokāļu nošķiršana. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
16 | Skaņu spektrālā analīze. Latviešu valodas slēdzeņu troksneņu akustiskās īpašības. Praktiska slēdzeņu un spraudzeņu analīze pēc to spektrālajām īpašībām. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
17 | Skaņu spektrālā analīze. Latviešu valodas skaneņu akustiskās īpašības. Visu latviešu literārās valodas skaņu atpazīšana pēc to spektrālajām īpašībām, izmantojot spektrogrāfijas metodi. Problēmas dažādu skaņu nošķiršanā. | Nodarbības | 2.00 | datorklase | |||||
18 | Tests. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenta izvēlēta teksta (5-7 teikumi) atveide latviešu un starptautiskajā fonētiskajā transkripcijā semestra laikā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kumulatīvais vērtējums, ko veido sekmīgi nokārtoti trīs testi semestra laikā (attiecīgi 50%, 25% un 25%): latviešu valodas skaņu klasifikācija un fonētiskā transkripcija, fonēmu pārmaiņas, skaņu akustiskā analīze. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais spēs: izskaidrot un izprast speciālo fonētikas un fonoloģijas terminoloģiju; izprast un klasificēt latviešu valodas skaņas; analizēt un izskaidrot ar skaņu klasifikāciju saistītās problēmas; izmantot latviešu un starptautisko fonētisko transkripciju, salīdzināt tās; izprast un analizēt fonētikas un fonoloģijas savstarpējās attieksmes; izprast skaņas akustisko kvalitāti, uz kuras pamata nošķir valodas skaņas citu no citas; aprakstīt skaņas fizikālos lielumus; analizēt un izskaidrot ar skaņu akustisko analīzi saistītās problēmas. | ||||||||
Prasmes: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: lietot speciālo fonētikas un fonoloģijas terminoloģiju; izmantot fonētisko transkripciju profesionāliem nolūkiem; izmantot un salīdzināt fonoloģiskās analīzes metodes; izmantot skaņu akustisko analīzi profesionāliem nolūkiem audiologopēdijas specialitātē; izmantot datorprogrammu skaņu akustiskās analīzes veikšanai; formulēt savu viedokli. | ||||||||
Kompetences: | Pēc sekmīgas kursa apguves studenti spēs klasificēt latviešu valodas skaņas atbilstoši fonētikas un fonoloģijas likumībām; lietot fonētiskās transkripcijas simbolus; analizēt visas latviešu valodas skaņas pēc to spektrālajām pazīmēm. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Nītiņa, D., Grigorjevs J. (red.) 2013. Latviešu valodas gramatika. Rīga: LU Latviešu valodas institūts. | ||||||||
2 | Markus, D., Bonda, Dz. 2014. Ievads fonoloģijā. Rīga: RPIVA. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Grigorjevs, J. 2010. Latviešu valodas līdzskaņu klasifikācija. Latvistika un somugristika Latvijas Universitātē. Rīga: LU Humanitāro zinātņu fakultāte, 22-30. | ||||||||
2 | Grigorjevs, J. 1998. Spektrogrāfijas metode un tās loma mūsdienu akustiskajā fonētikā. Baltu filoloģija VIII, 619. sēj. Rīga: LU, 34-42. | ||||||||
3 | Laua, A. 1997. Latviešu literārās valodas fonētika. 4. izd., pārstr. un papildin. Rīga: Zvaigzne. | ||||||||
4 | Markus, D. 2002. Latviešu valodas fonēmu galvenās šķīrējpazīmes fonoloģijas attīstības kontekstā. Humanitāro zinātņu vēstnesis, nr. 1. Daugavpils Universitāte, 61-67. | ||||||||
5 | Markus, D., Grigorjevs, J. 2002. Fonētikas pētīšanas un vizualizēšanas metodes. I. Fonētikas pētīšanas metodes. Rīga: Rasa ABC. | ||||||||
6 | Strautiņa, V., Šulce, Dz. 2004. Latviešu literārās valodas fonētika, ortoepija un ortogrāfija. Liepāja: LiePA. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Ladefoged, P. 1975. A Course in Phonetics. Los Angeles, University of California. | ||||||||
2 | https://www.youtube.com/watch?v=Gg4IHbiITd0 | ||||||||
3 | https://www.youtube.com/watch?v=MyNrmiJQ4dI | ||||||||
4 | https://www.youtube.com/watch?v=J-RVpvofhSY |