Pārlekt uz galveno saturu

Medicīnas terminoloģija angļu un latīņu valodā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.02.2024 12:52:12
Par studiju kursu
Kursa kods:VC_132LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:3.00ECTS:4.50
Zinātnes nozare:ValodniecībaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Svetlana Muhejeva
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)24Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas48
Kopā kontaktstundas48
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas16
Nepilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Angļu valodas zināšanas vidusskolas kursa apjomā.
Mērķis:
Veidot studējošo izpratni par medicīnas terminoloģijas pareizu lietošanu angļu un latīņu valodā un veicināt tās praktisku izmantošanu; integrēt apgūtās zināšanas un prasmes citu studiju kursu apguvē un pētniecībā; spēt izmantot iegūtās zināšanas profesionālajā darbībā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1 Kursa ievads. Latīņu valodas alfabēts. Fonētika.Nodarbības1.00E-studiju vide
2Vārdu morfoloģija. Zilbe. Vārdu dalīšana zilbēs. Īsa un gara zilbe. Uzsvars.Nodarbības1.00E-studiju vide
3Pārskats par lietvārdu, tā deklinācijas, lietvārdu locīšana N., G. sg. un pl. formās. I, II, IV un V deklinācijas lietvārdi. Anatomijas terminu struktūra – lietvārds + nesaskaņotais apzīmētājs (lietvārds nominatīvā + lietvārds ģenitīvā).Nodarbības1.00E-studiju vide
4Lietvārdu locīšana N., G. sg. un pl. formās. III deklinācijas lietvārdi. Anatomijas termini ar nesaskaņoto apzīmētāju (lietvārds nominatīvā + lietvārds ģenitīvā).Nodarbības1.00E-studiju vide
5Pārskats par īpašības vārdu, tā iedalījuma grupas. Īpašības vārdu salīdzināmās pakāpes. Anatomijas terminu struktūra – lietvārds + saskaņotais apzīmētājs (lietvārds + īpašības vārds).Nodarbības1.00E-studiju vide
6Anatomijas terminu ar saskaņoto apzīmētāju (lietvārds + īpašības vārds) veidošana, tulkošana, analīze, locīšana.Nodarbības1.00E-studiju vide
7Terminu analīze, kas veidoti no vairākiem lietvārdiem un īpašības vārdiem. Pārskats par jaunu īpašības vārdu darināšanu: izskaņas, priedēkļi, salikti īpašības vārdi. Atkārtošana pirms tiešsaistes Testum primum/finale par anatomijas terminoloģijuNodarbības1.00E-studiju vide
8Tiešsaistes Testum primum/finale par anatomijas terminoloģiju.Nodarbības1.00E-studiju vide
9Iepazīšanās ar angļu valodas kursa prasībām. Efektīvas prezentācijas kritēriji. Ķermeņa daļas, pacienta stāvokļa objektīva novērtēšana: novērošana.Nodarbības2.00auditorija
10Kopsavilkuma rakstīšanas prasības. Netiešās runas darbības vārdi. Ķermeņa funkcijas.Nodarbības1.00auditorija
11Orgānu sistēmas. Pacienta stāvokļa subjektīva novērtēšana: pazīmes un simptomi.Nodarbības2.00auditorija
12Kaulu un muskuļu orgānu sistēmas struktūra un funkcijas.Nodarbības2.00auditorija
13Prezentācijas uz patstāvīgās lasīšanas materiālu bāzes.Nodarbības2.00auditorija
14Kaulu un muskuļu orgānu sistēmas traucējumi. Sāpju izstarošana. Anamnēzes vākšana.Nodarbības2.00auditorija
15Artrīts un tā novērtēšana un ārstēšana.Nodarbības1.00auditorija
16Izmeklēšanas veidi.Nodarbības1.00auditorija
17Nervu sistēmas funkcijas un traucējumi.Nodarbības1.00auditorija
18Insulta simptomi un rehabilitācija.Nodarbības1.00auditorija
19Fizioterapeitiskie vingrinājumi, komunikācija ar pacientiem.Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1 Kursa ievads. Latīņu valodas alfabēts. Fonētika.Nodarbības1.00E-studiju vide
2Vārdu morfoloģija. Zilbe. Vārdu dalīšana zilbēs. Īsa un gara zilbe. Uzsvars.Nodarbības1.00E-studiju vide
3Pārskats par lietvārdu, tā deklinācijas, lietvārdu locīšana N., G. sg. un pl. formās. I, II, IV un V deklinācijas lietvārdi. Anatomijas terminu struktūra – lietvārds + nesaskaņotais apzīmētājs (lietvārds nominatīvā + lietvārds ģenitīvā).Nodarbības1.00E-studiju vide
4Lietvārdu locīšana N., G. sg. un pl. formās. III deklinācijas lietvārdi. Anatomijas termini ar nesaskaņoto apzīmētāju (lietvārds nominatīvā + lietvārds ģenitīvā).Nodarbības1.00E-studiju vide
5Pārskats par īpašības vārdu, tā iedalījuma grupas. Īpašības vārdu salīdzināmās pakāpes. Anatomijas terminu struktūra – lietvārds + saskaņotais apzīmētājs (lietvārds + īpašības vārds).Nodarbības1.00E-studiju vide
6Anatomijas terminu ar saskaņoto apzīmētāju (lietvārds + īpašības vārds) veidošana, tulkošana, analīze, locīšana.Nodarbības1.00E-studiju vide
7Terminu analīze, kas veidoti no vairākiem lietvārdiem un īpašības vārdiem. Pārskats par jaunu īpašības vārdu darināšanu: izskaņas, priedēkļi, salikti īpašības vārdi. Atkārtošana pirms tiešsaistes Testum primum/finale par anatomijas terminoloģijuNodarbības1.00E-studiju vide
8Tiešsaistes Testum primum/finale par anatomijas terminoloģiju.Nodarbības1.00E-studiju vide
9Iepazīšanās ar angļu valodas kursa prasībām. Efektīvas prezentācijas kritēriji. Ķermeņa daļas, pacienta stāvokļa objektīva novērtēšana: novērošana.Nodarbības1.00auditorija
10Kopsavilkuma rakstīšanas prasības. Netiešās runas darbības vārdi. Ķermeņa funkcijas.Nodarbības1.00auditorija
11Orgānu sistēmas. Pacienta stāvokļa subjektīva novērtēšana: pazīmes un simptomi.Nodarbības1.00auditorija
12Kaulu un muskuļu orgānu sistēmas struktūra un funkcijas.Nodarbības1.00auditorija
13Prezentācijas uz patstāvīgās lasīšanas materiālu bāzes.Nodarbības2.00auditorija
14Kaulu un muskuļu orgānu sistēmas traucējumi. Sāpju izstarošana. Anamnēzes vākšana.Nodarbības1.00auditorija
15Artrīts un tā novērtēšana un ārstēšana.Nodarbības1.00auditorija
16Izmeklēšanas veidi.Nodarbības1.00auditorija
17Nervu sistēmas funkcijas un traucējumi.Nodarbības1.00auditorija
18Insulta simptomi un rehabilitācija.Nodarbības1.00auditorija
19Fizioterapeitiskie vingrinājumi, komunikācija ar pacientiem.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1) regulāra vērtēšanai piesaistīto patstāvīgo uzdevumu izpilde kursa e-studiju vidē vai docētāja norādītā formātā, iegūstot rezultātu vismaz 55% par katru uzdevumu; 2) vārdnīcu, papildliteratūras, interneta resursu un datu bāzu izmantošana terminu un tekstu dziļākai izpratnei un analīzei, kā arī vērtēšanai nepiesaistīto uzdevumu izpilde; 3) prezentāciju par izvēlētām tēmām kursa tematikas ietvaros sagatavošana un pasniegšana, izmantojot dažādus informācijas avotus: grāmatas, rakstus, datu bāzes, interneta resursus u.c.; 4) zinātnisku rakstu un prezentāciju kopsavilkumu rakstīšana; 5) gatavošanās kontroldarbiem/e-eksāmenam apgūtās medicīnas terminoloģijas zināšanu un praktiskā lietojuma pārbaudei.
Vērtēšanas kritēriji:
1) vērtēšanai piesaistīto patstāvīgo uzdevumu, e-testa un e-eksāmena vērtēšanas kritēriji tiek noteikti atbilstoši metodikai kursa e-studiju vidē vai docētāja noteiktajai, un rezultāti tiek izteikti procentos; 2) prezentāciju vērtēšana ir atbilstoša vienotiem kritērijiem, un rezultāti tiek izteikti procentos; 3) visi vērtēšanai piesaistītie patstāvīgie uzdevumi, prezentācija jāizpilda līdz noslēguma e-testam/e-eksāmenam; 4) apgūstot medicīnas terminoloģiju latīņu valodā, vērtējums ir kumulatīvs, un to veido studiju darba – vērtēšanai piesaistīto patstāvīgo uzdevumu (3%) un noslēguma e-testa (97%) rezultāts; 5) apgūstot medicīnas terminoloģiju angļu valodā, vērtējums ir kumulatīvs, un to veido divu kontroldarbu (57%), prezentācijas (28%) un noslēguma eksāmena (15%) rezultāts; 6) arī visa studiju kursa vērtējums ir kumulatīvs un to veido latīņu valodas rezultāts (33%) un angļu valodas rezultāts (67%); iegūtie procenti tiek izteikti ballēs saskaņā ar RSU aktuālo Studiju reglamentu I.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgi apgūta studiju kursa studējošais zinās: •medicīnas terminoloģijas izrunas un rakstības likumus angļu un latīņu valodā; •latīņu valodas gramatikas likumus par vārdu saskaņošanu anatomijas terminos; •likumus par anatomijas un klīnisko terminu uzbūvi un skaidrošanu angļu un latīņu valodā; • likumus par anatomijas un klīnisko terminu tulkošanu latīņu valodā; • kā arī zinās zinātniskajā un profesionālajā darbībā biežāk lietotos medicīnas terminus angļu un latīņu valodā.
Prasmes:Pēc sekmīgi apgūta studiju kursa studējošais pratīs: • pareizi lasīt, izskaidrot, rakstīt un lietot medicīnas terminus angļu un latīņu valodā; • identificēt, veidot, klasificēt un salīdzināt medicīnas terminus angļu un latīņu valodā; • lasīt, saprast un analizēt tekstus specialitātē angļu valodā; • rakstīt zinātnisku rakstu un prezentāciju kopsavilkumus angļu valodā; • izklāstīt savas domas un argumentēt savu viedokli par profesionālām tēmām angļu valodā, lietojot atbilstošas valodas struktūras; • sniegt norādījumus angļu valodā klientiem, kam nepieciešama balsta-kustību korekcija un rehabilitācija; • sagatavot referātu un uzstāties ar tā prezentāciju angļu valodā.
Kompetences:Pēc studiju kursa apguves studējošais spēs pareizi lietot anatomiskos un klīniskos terminus angļu un latīņu valodā, kā arī praktiski izmantot apgūtās zināšanas un prasmes studijās, pētniecībā un profesionālajā darbībā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1„Lingua Latina pro medicis”, RSU, 2021 (e-studijās)
2McCarter S. Oxford English for Careers: Medicine 1, Student's Book, OUP, 2009. (akceptējams izdevums)
3McCarter S. Oxford English for Careers: Medicine 2, Student's Book, OUP, 2010. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1K. Rudzītis. „Terminologia medica: latīņu-latviešu medicīnas terminu vārdnīca” pārstrādāts un papildināts izdevums, Rīga, Nacionālais apgāds 2003.-2005.
2Cilvēka kaulu un muskuļu sistēma : metodiskās rekomendācijas Medicīnas fakultātes un Rehabilitācijas fakultātes studentiem / Rīgas Stradiņa universitāte. Anatomijas un antropoloģijas institūts ; [atbildīgā par izdevumu R. Žagare ; izdevuma sakārtošanā piedalījās: S. Umbraško ... [u.c.]]. 4., pārstr. un papild. izd. Rīga : RSU, 2009. 112 lpp. (epriekš. Izd.nos.: Osteosindesmoloģija un mioloģija)
3A. Zilvestre. ”Latīņu-latviešu valodas vārdnīca medicīnas studijām” RSU, 2021., (e-studijās)
4A. Zilvestre. ”Latviešu-latīņu valodas vārdnīca medicīnas studijām” RSU, 2021., (e-studijās)
5"Latīņu-latviešu-angļu valodas vārdnīca medicīnas studijām". RSU, 2021., (e-studijās)
6A.Kalme. „Per aspera ad astra” - Latīņu spārnotie teicieni, Zvaigzne ABC, 2008. g.
Citi informācijas avoti
1https://www4.unifr.ch/ifaa/Public/EntryPage/HomePublicNew.h…
2http://www.tezaurs.lv/
3http://en.pons.com/
4https://medical-dictionary.thefreedictionary.com/Latin+name
5https://en.wiktionary.org/wiki/Wiktionary:Main_Page
6https://www.online-latin-dictionary.com/
7https://en.wikipedia.org/wiki/Dictionary.com
8http://ablemedia.com/ctcweb/showcase/wordsonline.html
9www.medicinenet.com/
10https://www.msdmanuals.com/professional